ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ

Автор(и)

  • Владислав Дмитрович Снісаренко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0001-0512-7540

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-19

Ключові слова:

штучний інтелект, взаємодія зі штучним інтелектом, освітній процес, психологічні особливості

Анотація

У статті обґрунтовано психологічні особливості використання штучного інтелекту в освіті.З’ясовано, що однією з ключових психологічних особливостей використання ШІ є його здатність впливати на мотивацію студентів. Системи ШІ, такі як адаптивні навчальні платформи, дозволяють створювати індивідуалізовані навчальні траєкторії, які враховують рівень знань, темп навчання та інтереси кожного студента. Наприклад, платформи на основі ШІ можуть пропонувати завдання оптимальної складності, що сприяє підтриманню внутрішньої мотивації через відчуття досягнення. Однак надмірна залежність від ШІ може призвести до зниження самостійності та ініціативності, оскільки студенти можуть покладатися на певні алгоритми замість розвитку власних навичок саморегуляції.Для викладачів ШІ може виступати як інструмент, що зменшує рутинне навантаження (наприклад, перевірка завдань), дозволяючи зосередитися на творчих аспектах викладання. Це підвищує їхню професійну мотивацію. Водночас деякі педагоги відчувають тривогу через страх втрати контролю над процесом навчання або заміщення їхньої ролі технологіями, що може викликати опір до інтеграції ШІ. Використання ШІ змінює динаміку взаємодії між учасниками освітнього процесу. З одного боку, ШІ сприяє співпраці, наприклад, через платформи, де здобувачі освіти можуть спільно вирішувати завдання за допомогою рекомендацій алгоритмів. З іншого боку, надмірна автоматизація може зменшити соціальну взаємодію, що є важливим компонентом розвитку комунікативних навичок.Встановлено, що використання штучного інтелекту в освіті має значний потенціал для підвищення ефективності навчання, але супроводжується низкою психологічних особливостей, які необхідно враховувати. ШІ може позитивно впливати на мотивацію, когнітивні процеси та емоційний стан студентів і викладачів, якщо його впровадження супроводжується належною підтримкою та адаптацією. Водночас важливо уникати ризиків, пов’язаних із надмірною залежністю від технологій, зниженням критичного мислення та соціальної ізоляцією. Для успішної інтеграції ШІ в освіту необхідно поєднувати технологічні інновації з психологічною готовністю всіх учасників процесу, створюючи гармонійне навчальне середовище.

Посилання

Андрощук Г. О. Рівень довіри і ставлення до штучного інтелекту: аналіз результатів досліджень. Часопис Київського університету права. 2021. № 3. С. 195–201.

Візнюк І. М., Поліщук А. С., Буглай Н. М, Киливник В. В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2021. Вип. 59. С. 14–23. DOI: https://doi.org/10.31652/ 2412-1142-2021-59-14-22

10 статистичних даних про штучний інтелект, які потрібно знати у 2024 році. SKIM AI. URL: https://skimai.com/uk/10-статистичних-даних-про-штучний-інтел/

Кириченко В. В. Соціально-психологічна парадигма розуміння еволюції штучного інтелекту. Психологія та соціальна робота. 2023. Вип. 2(58). С. 17–25.

Мельник М., Малиношевська А., Андросович К. Генеративний штучний інтелект у психології: наслідки та рекомендації для науки і практики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2024. Т. 103. № 5. С. 188–206. DOI: https://10.33407/itlt.v103i5.5748

Москалюк М. М., Москалюк Н. В., Лень А.В. Штучний інтелект в закладах вищої освіти: переваги та недоліки. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету: електронне наукове фахове видання. 2023. № 15. С. 85–96. DOI: https://doi.org/10.28925/ 2414–0325.2023.157

McCarthy John. Recursive Functions of Symbolic Expressions and Their Computation by Machine. Communications of the ACM. 1960. Vol. 3. № 4. Р. 184–195.

Richter V. L. Marín, M. Bond F. Gouverneur. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2019.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Снісаренко , В. Д. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 139–144. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-19