ДОСЛІДЖЕННЯ СПЕЦИФІКИ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ЛОЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-17

Ключові слова:

професійне благополуччя, організаційна лояльність, афективна лояльність, нормативна лояльність, подовжена лояльність, професійне зростання, зацікавленість роботою, працівники ІТ-сфери

Анотація

У статті проаналізовано проблему організаційної лояльності як особистісно-професійного ресурсу фахівців ІТ-сфери в Україні. Визначено поняття «організаційна лояльність» як емоційну прив’язаність, ідентифікацію з нормами та цінностями організації, прийняття цілей, надмірну роботу в інтересах компанії. Досліджено організаційну лояльність за Анкетою-опитувальником Дж. Мейера і Н. Аллен «Шкала організаційної лояльності» (показники: афективна лояльність, нормативна лояльність, подовжена лояльність). Емпірично виявлено особливості організаційної лояльності працівників сфери інформаційних технологій: велике значення має професійний розвиток, який може мотивувати змінювати місце роботи заради нових можливостей. Визначено, що прояв трьох складників лояльності відповідає середньому рівню, проте найбільш виражений середній показник у вибірці ІТ-спеціалістів за субшкалою афективної (4,98), та найменш виражений – за субшкалою подовженої лояльності (3,93).Розподіл досліджуваних за рівнями афективної, нормативної та подовженої лояльності показав, що за субшкалою «афективна лояльність» виявлено найбільшу представленість високого рівня (46,3%), та найменшу – низького рівня (5,6%) лояльності. Аналіз співвідношення трьох складників лояльності показав, що подовжена лояльність має найменший вплив на досліджуваних працівників ІТ-сектору. Це пов’язано зі специфікою ринку праці, оскільки спеціалісти мають багато пропозицій та не відчувають негативних наслідків через звільнення. Зроблено висновки, що структура лояльності до компанії у працівників сфери інформаційних технологій має свої особливості та потребує більш детального подальшого дослідження.

Посилання

Андрєєва І. А. Психологічні складові відданості персоналу організації. Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. І : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ : Наук. cвіт, 2008. Ч. 21–22. С. 49–53.

Грубі Т. В. Лояльність персоналу як складова відданості організації. Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин : матеріали VІI міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 23 квітня 2015 р.). Кам’янець-Подільський, 2015. С. 217–220.

Зімовін О. І. Мотиваційні предиктори лояльності персоналу. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 1, Т. 2. С. 199–204.

Карамушка Л. М., Андрєєва І. А. Психологія відданості персоналу організації (на матеріалі діяльності банківських структур) : монографія. Київ-Львів : Галицький друкар, 2012. 212 с.

Коваленко А., Рик Г. Особливості професійного благополуччя працівників сфери інформаційних технологій. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2020. Том 2. № 12. С. 26–33. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).5

Кузьменко М., Малюга В., Флорескул О. Теоретико-методологічні підходи до вивчення лояльності персоналу у сучасних наукових дослідженнях. Вісник Національного університету оборони України. 2023. № 71 (1). С. 107–116. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-71-1-107-116.

Ліпатов С. А., Сінчук Х. І. Соціально-психологічні чинники організаційної прихильності співробітників (на прикладі комерційних організацій). Організаційна психологія. 2015. Т. 5, № 4. С. 6–28.

Нестеренко Н. В. Теоретико-методологічні засади корпоративної культури та організаційної відданості в управлінській діяльності: загальнопсихологічний контекст. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. № 2. С. 104–109. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.21

Партико А. Атрибути організаційної ідентичності у контексті класичних та сучасних досліджень. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2023. Вип. 16. С. 72–81.

Пилат Н. І. Лояльність персоналу в умовах мотивації професійної діяльності. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип. 10. С. 601–612.

Поплавська А. П. Теоретичний аналіз проблем лояльності персоналу до організації. Проблеми сучасної психології. 2012. № 2. С. 64–71.

Романова О. Аналіз рівня розвитку та взаємозв’язку організаційної лояльності та професійної прихильності в персоналу медичних закладів. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 4 (18). С. 78–84. https://doi.org/10.31108/2.2019.4.18.9.

Allen N. J., Meyer J. P. Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity. Journal of Vocational Behavior. 1996. Vol. 49. P. 252–276.

Bakker A. B., Oerlemans W. G. M. Subjective well-being in organizations. Handbook of Positive Organizational Scholarship / K. Cameron, G. Spreitzer (Eds.). Oxford : Oxford University Press, 2011. P. 178–189.

Gebert D., Rosenstiel von L. Organisationspsyhologie. Person und Organisation. GmbH Stuttgart : Verlag W. Kohlhammer, 2002. 598 p.

Jewell L. N. Contemporary industrial/organizational psychology. West Publishing Company, 1985. 493 p.

Kanter R. M. Commitment and social organization: A study of commitment mechanisms in Utopian communities. American Sociological Review. 1968. Vol. 33. P. 499–516.

Meyer J. P., Allen N. J., Smith C. A. Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-Component Conceptualization. Journal of Applied Psychology. 1993. Vol. 78. P. 538–551.

Mowday R. T., Porter L. W., Steers R. M. Employee-organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism, and Turnover. N. Y. : Academic Press, 1982. 264 p.

O`Reilly C. A., Caldwell D. F. The Commitment and Job Tenure of New Employees: Some Evidence of Postdecisional Justification. Administrative Science Quarterly. 1981. Vol. 26. P. 597–616.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Рик, Г. С. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ СПЕЦИФІКИ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ЛОЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СФЕРИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 119–126. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-17