ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ-ЛОГОПЕДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-19

Ключові слова:

педагог-логопед, спеціальна освіта, стрес, стресостійкість, структурні компоненти стресостійкості

Анотація

Статтю присвячено проблемі особистісно-професійного становлення майбутніх представників педагогічної спільноти, зокрема здобувачів вищої освіти спеціальності 016 «Спеціальна освіта». У межах публікації висвітлено роль стресостійкості як професійно важливої якості логопедів у процесі здійснення ними практичної діяльності. На основі концептуальних поглядів науковців на структурну організацію здатності особистості чинити опір стресу розроблено теоретичну модель дослідження стресостійкості студентської молоді окресленої спеціальності.За результатами проведеного емпіричного дослідження розкрито психологічні особливості прояву структурних складових і визначено три рівні розвитку цього утворення в майбутніх педагогів-логопедів. Підкреслено, що юнакам із високим рівнем стресостійкості притаманний сильний тип нервової системи, який є підґрунтям для успішного протистояння стресам, швидкого пристосування до часто змінюваних умов довкілля, високої працездатності в умовах надмірного навантаження; вони мають низький рівень тривожності, адекватну самооцінку, високий рівень самоповаги й саморегуляції власної поведінки та діяльності. Відмінними характеристиками майбутніх педагогів-логопедів із середнім рівнем стресостійкості є досить непогана адаптація до умов навколишнього середовища – тимчасові труднощі пристосування до довкілля з’являються лише в умовах тривалого стресу, що безпосередньо позначається на продуктивності виконуваної роботи, однак після стресогенної ситуації студенти зазначеного рівня здатні відновлюватися за відносно короткий період часу; мають середній рівень тривожності, самоповаги та самоконтролю. Здобувачі ж із низьким рівнем стресогенності відрізняються слабким типом нервової системи, що проявляється у невмінні реагувати на стрес, надмірній емоційній вибуховості, повільному відновленні після впливу стрес-факторів; у стресових ситуаціях демонструють розгубленість, непродуктивність діяльності; у них високий рівень тривожності, неадекватна занижена самооцінка, невпевненість у власних силах.Відзначено домінування в майбутніх фахівців-логопедів низького рівня стресостійкості, що потребує цілеспрямованої, систематичної психолого-педагогічної корекційної роботи з підвищення її кількісних і якісних показників.

Посилання

Зубрицька Д. В., Стахова О. О. Психологічні особливості розвитку стресостійкості майбутніх педагогів-логопедів. Сollection of abstracts: Key Aspects of the Development of Scientific Research in Modern Conditions: ХLV Іnternational scientific and practical conference (October 30-November 1, 2024). Constanta, Romania, 2024. С. 176–179. URL: https://isu-conference.com/wp-content/uploads/2024/10/Key_aspects_ of_the_development_of_scientific_research_in_modern_conditions_October_30_November_1_2024_ Constanta_Romania.pdf.

Каплієнко А. І. Соціальний запит до рівня професійної компетентності сучасного вчителя-логопеда. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2019. Том 1, № 15. С. 113–123. URL: https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/15/11.

Пінчук Ю. В. Система професійної компетентності вчителя-логопеда : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2015. 20 с.

Турубарова А. В., Клочкова Ю. В., Король А. В. Критерії та показники готовності логопедів до роботи з гетерогенними групами дітей. Inclusion and Diversity. 2024. № 3. С. 77–81. URL: https://journals.spu.sumy.ua/index.php/inclusion/article/view/212/196.

Федорович Л. О. Концептуальні засади підготовки логопеда до роботи з дітьми раннього віку у вищих навчальних закладах в умовах інтеграції в європейський освітній простір. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012. Вип. 21. С. 286–290. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21 DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_ S21P03=FILA=&2_S21STR=Nchnpu_019_2012_21_74.

Шеремет М. К. Підготовка корекційних педагогів у вищих навчальних закладах України. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський. 2011. Вип. 17 (1). С. 7–11. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21I- D=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_ S21STR=znpkp_sp_2011_17%281%29__3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Як цитувати

Стахова, О. О. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ-ЛОГОПЕДІВ. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 145–151. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-19