ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ПРАЦІВНИКІВ У ВИРОБНИЧОМУ КОЛЕКТИВІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-18Ключові слова:
взаємодія, виробничий колектив, індивідуально-психологічні особливості, міжособистісна взаємодія, працівникиАнотація
У статті представлено результати емпіричного дослідження психологічних особливостей міжособистісної взаємодії працівників у виробничому колективі. Теоретично проаналізовано, що взаємодія як соціально-психологічне явище становить взаємно зумовлений вплив суб’єктів одне на одного в процесі їхньої спільної діяльності або спілкування, а прояви міжособистісної взаємодії опосередковані міжособистісними стосунками, спілкуванням і сумісною діяльністю. За результатами соціометричного дослідження переважна кількість працівників мають внутрішньогруповий статус «переважних»; коефіцієнт згуртованості колективу відповідає високому рівню. Виявлено, що задоволеність працівників різними аспектами власної професійної діяльності представлена здебільшого середніми значеннями, і лише шкала «стосунки зі співробітниками» представлена на високому рівні. З’ясовано переважання серед працівників інтернального локусу контролю. За даними емпіричного дослідження, високий рівень інтернальності переважає у сфері невдач, міжособистісних і виробничих стосунків. Діагностовано низький рівень інтернальності у сфері сімейних стосунків і сфері здоров’я. Досліджувані працівники орієнтовані на роботу, результат й адекватну матеріальну винагороду в професійній діяльності, прагнуть мати свободу, відчувати контроль над іншими людьми, здатні до альтруїзму. Найменш розвинутими виявилися такі соціально-психологічні установки, як орієнтація на процес і егоїзм. У працівників домінує середній та високий рівні розвитку комунікативних й організаторських здібностей. За результатами кореляційного аналізу встановлено індивідуально-психологічні чинники розвитку міжособистісної взаємодії працівників виробничого колективу: інтернальність у виробничих і міжособистісних стосунках, соціально-психологічні установки на результат та на свободу, комунікативні й організаторські здібності.
Посилання
Булгакова О. Ю. Психологічна готовність студентів до соціальної взаємодії : дис. докт. психол. наук: 19.00.07 / Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2019. 586 с.
Гаврюшенко В. Теоретичні основи дослідження міжособистісної взаємодії в психології. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 11. С. 37–47.
Гірняк А. Психологія модульно-розвивальної взаємодії: монографія. Тернопіль : ВПЦ «Університетська думка». 2020. 376 с.
Кличковський С. О. Теоретичні аспекти дослідження впливу різних форм міжособистісної взаємодії на психологічний клімат виробничої групи. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2018. Т. VII. Вип. 46. С. 67–78.
Психологія педагогічної взаємодії: інтегративний підхід: монографія / В. Л. Зливков та ін.; за ред. В. Л. Зливкова, С. О. Лукомської. Київ : 2019. 259 с.
Ситнік С. В. Етапи розвитку міжособистісної взаємодії фахівців соціономічних професій. Science and education a new dimension. Pedagogy and Psychology. Budapest, YII (86), Issue: 209, 2019. Р. 72–75.
Федотова С. М. Індивідуально-психологічні чинники розвитку міжособистісної взаємодії працівників у виробничому колективі: кваліфікаційна робота : 053 Психологія. Слов’янськ–Дніпро, 2024. 89 с.