ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ТА КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ ПОВЕДІНКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-16Ключові слова:
емоційний інтелект, копінг-стратегії поведінки, умови невизначеності, студентиАнотація
У статті досліджено взаємозв’язок між емоційним інтелектом (далі – ЕІ) та копінг-стратегіями поведінки здобувачів вищої освіти в умовах невизначеності. Установлено 6 структурних елементів копінг-стратегій поведінки: адаптація до стресу, багатокомпонентність, усвідомленість і несвідомість, ресурси й механізми, контекстуальність і результативність. Визначено, що сучасне освітнє середовище характеризується високим рівнем стресу та непередбачуваності. Так, увага акцентується на ролі ЕІ як ключового ресурсу для вибору та ефективності копінг-стратегій. Дослідження проведено восени 2024 року (n = 146) за допомогою двох методик: тесту емоційного інтелекту Н. Холла – для встановлення рівня розвитку емоційного інтелекту, та копінг-тесту Лазаруса – для оцінки способів, якими люди справляються зі стресовими ситуаціями. Результати дослідження показали, що рівень емоційного інтелекту суттєво впливає на вибір стратегій подолання стресу. За низького рівня ЕІ здобувачі частіше використовували неадаптивний копінг, що свідчить про недостатню здатність ефективно регулювати емоційні стани. Для студентів із середнім рівнем ЕІ характерне збалансоване використання різних копінг-стратегій. Проблемно орієнтований копінг демонструє статистично значущий зв’язок, емоційно орієнтований копінг – помірний, а соціально орієнтований копінг використовують для збереження міжособистісних контактів. У групі з високим рівнем ЕІ домінує проблемно орієнтований копінг, що свідчить про здатність студентів конструктивно вирішувати проблеми. Зв’язок з емоційно орієнтованим та соціально орієнтованим копінгом є мінімальним, що може бути наслідком високої самостійності та ефективного внутрішнього контролю. Дослідження підкреслює, що розвиток емоційного інтелекту сприяє використанню адаптивних копінг-стратегій, знижуючи залежність від неадаптивного поведінкового патерну.
Посилання
Замерзляк Д. В. Копінг як чинник розвитку стресостійкості особистості. Освіта і наука – 2023 : збірник наукових праць учасників звітнонаукової конференції студентів та аспірантів Факультету психології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова (3–7 квітня 2023 року, м. Київ) / Ред. колегія: Л. М. Вольнова. Київ, 2023. С. 99–101.
Каламаж В. О., Краснопір А. Б., Дорощук А. Р. Копінг-стратегії як компонент саморегуляції навчальної діяльності студентів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2024. № 17. С. 34–41.
Карамушка Л. М., Снігур Ю.С. Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій : монографія. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 188 с.
Міщиха Л. П., Кобилянська Н. М. Особливості копінг-стратегій та їх взаємозв’язку з акцентуацією характеру в юнацькому віці. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. № 4 (73). С. 33–38.
Пічурін В. В. Копінг-стратегії студентів і психологічна готовність до професійної праці. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 2. С. 53–59.
Ткачишина О. Р. Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. № 4 (72). С. 50–54.
Титаренко Т. М., Ларіна Т. О. Життєстійкість особистості: соціальна необхідність та безпека : навч. посіб. Київ : Марич, 2009. 104 c.
Шишин А. В., Пономаренко Т. І. Психологічні особливості стресостійкості особистості в умовах невизначеності. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2023. № 16. С. 64–71.
Шебанова В. І., Діденко Г. О. Копінг-поведінка у сучасних психологічних дослідженнях. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2018. № 39. С. 368–379. 10, Billings A. G., Moos. R. H. The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of behavioral medicine. 1981. № 4(2). C. 139–157.
Carver C. S., Scheier M. F., Weintraub J. K. Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology. 1989. №56(2). Р. 267–283.
Folkman S., Lazarus R. S. (Eds.). The Oxford Handbook of Stress, Health, and Coping. Oxford: Oxford University Press, 2018. 672 р.
Ponomarenko Т. Impact of traumatic events of the war on the quality of life of Ukrainians. Exploring Quality of Life Amid Global and Local Transformations: monograph. Opole:Publishing House of the Academy of Applied Sciences – Academy of Management and Administration, 2024. Р. 163–174.
Selye H. History of the stress concept. Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects. New York, 1993. P. 7–17.