КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПСИХІКИ ТА ЇЇ МОЖЛИВОГО ВІДТВОРЕННЯ В ШТУЧНИХ СИСТЕМАХ

Автор(и)

  • Інесса Миколаївна Візнюк Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6538-7742
  • Сергій Сергійович Долинний Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-3555-5818
  • Ірина Григорівна Саранча Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-5715-6271
  • Анна Сергіївна Долинна Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-8500-534X

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-4

Ключові слова:

штучний інтелект, психіка, когнітивні процеси, свідомість, машинне навчання, етика

Анотація

Актуальність дослідження концептуальних підходів до визначення психіки та її можливого відтворення в штучних системах зумовлена швидким розвитком технологій штучного інтелекту (далі – ШІ) та когнітивних наук, які дедалі більше наближаються до створення систем, здатних імітувати людське мислення, емоції та поведінку. Ураховуючи ці досягнення, виникає необхідність у глибшому розумінні природи психіки, а також у дослідженні можливостей її відтворення в машинах, що є важливим не тільки для розвитку наукових напрямів, як-от нейропсихологія та когнітивна наука, а й для етики, права та суспільного сприйняття штучного інтелекту, оскільки може суттєво змінити наше уявлення про свідомість, самосвідомість у межах машинного інтелекту.У статті розглядається питання про наявність психіки в штучного інтелекту крізь призму сучасних наукових уявлень про свідомість, мислення та когнітивні процеси. Аналізуються підходи до визначення психіки, її основні характеристики та можливість їх відтворення в межах алгоритмів машинного навчання та нейромереж. Порушується питання відмінностей між людською психікою та когнітивними можливостями ШІ, а також етичні аспекти взаємодії з інтелектуальними системами.Статтю присвячено аналізу питання наявності психіки в штучного інтелекту через призму різниці наукових уявлень про свідомість, мислення та когнітивні процеси машинних технологій. Вивчаються основні характеристики психіки штучного інтелекту щодо можливості їх відтворення в межах навчальних алгоритмів, забезпечення інтернет-технологій і нейромереж. Особливу увагу приділено вивченню ШІ-свідомості як такої, що впливає на розуміння когнітивних процесів людини. Важливо зазначити, що психіка ШІ суттєво відрізняється від людської. ШІ не має емоцій, потреб та мотивацій, які характерні людям. Проте розвиток ШІ вже зараз ставить перед громадськістю багато питань, зокрема етичних, щодо його використання та можливих наслідків.

Посилання

Візнюк І. М., Долинний С.С., Поліщук А.С. ІТ-технології в контексті формування резильєнтності волонтерів в умовах воєнного часу. Матеріали всеукраїнської веб-конференції «Теорія і практика цифрового навчання в сучасних закладах освіти» ВДПУ імені Михайла Коцюбинського (26.05.2022). Секція 3. URL: http://surl.li/stppb

Візнюк І. М., Поліщук А. С. Формування ІТ-компетентності майбутніх магістрів як психолого-педагогічна проблема. Психологічні перспективи. 2021. Вип. 37. С. 23–39. URL: file:///C:/Users/user/ Downloads/Ppst_2021_37_5.pdf

Візнюк І. М., Поліщук А.С., Буглай Н.М, Киливник В. В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2021. Вип. 59. С. 14–23. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22

Візнюк, І., Долинна А., Долинний С., Паламарчук О. Формування інформаційної компетентності в освітньо-професійній сфері діяльності аспірантів. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2023. (1(28), 76–84. URL: https://doi.org/10.31108/2.2023.1.28.8

Кадемія М. Ю., Візнюк І. М., Поліщук А. С., Долинний С. С. Використання штучного інтелекту у вивченні іноземної мови здобувачами освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2022. Вип. 63. С. 153–163. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2 022-63-153-16

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Як цитувати

Візнюк, І. М., Долинний, С. С., Саранча, І. Г., & Долинна, А. С. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПСИХІКИ ТА ЇЇ МОЖЛИВОГО ВІДТВОРЕННЯ В ШТУЧНИХ СИСТЕМАХ. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 36–41. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-4