РОБОТА ПСИХОЛОГА З БАТЬКАМИ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ВОЄННИЙ ЧАС

Автор(и)

  • Олена Миколаївна Блашкова Маріупольський державний університет https://orcid.org/0000-0001-7511-043X
  • Наталія Вікторівна Жиляк Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти "Кам'янець-Подільський державний інститут" https://orcid.org/0000-0002-3772-6687
  • Марина Борисівна Волощук Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти "Кам'янець-Подільський державний інститут" https://orcid.org/0000-0002-3600-6792

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-3

Ключові слова:

батьки, діти з особливими освітніми потребами, психологічна допомога під час емоцій- ного вигорання, вплив кризових ситуацій

Анотація

У статті розглянуто вплив сучасних умов воєнного стану в Україні на емоційний стан батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Зазначено, що реалії сьогодення характеризуються нестабільністю ситуації безпеки та високим рівнем впливу стресогенних ситуацій різного характеру на емоційний стан людини. Висвітлено труднощі, з якими стикаються батьки для забезпечення повсякденних, звичних умов проживання, виховання та навчання дітей з особливими освітніми потребами.Мета статті – є дослідження пріоритету роботи психолога з батьками, які виховують дітей з особливими освітніми потребами у контексті надання якісної, своєчасної психологічної підтримки усім членам родини, що сприятиме розвитку та благополуччю дітей у воєнний час.Результати дослідження. Проаналізовано поняття «особливі освітні потреби». Охарактеризовано можливий емоційний стан дітей з ООП, які перебувають у постійному стресовому стані. Підкреслено, на важливості проведення діагностики емоційного стану батьків, які виховують дітей з ООП.У ході дослідження використано комплексний підхід, який охоплює всебічний та ґрунтовний аналіз психолого-педагогічної літератури: опрацювання наукових статей, монографій, посібників та інших наукових джерел, які висвітлюють обрану проблематику. Використано емпіричні методи, а саме: спостереження, опитування, тестування та інтерпретацію отриманих результатів У процесі дослідження виявлено рівні показників функціонального стану батьків та можливі причини виникнення емоційного вигорання та емоційної нестабільності.Опираючись на зібраний та проаналізований науковий матеріал було підібрано приклади розроблених вправ та технологій для надання ефективної психологічної допомоги батькам, які переживають емоційні труднощі, виховуючи дітей з особливими освітніми потребами.У результаті проведеного дослідження та отриманих даних, зроблено висновки про важливість надання психологічної допомоги батькам, які виховують дітей з особливими освітніми потребами у воєнний час.Робота практичного психолога полягає у тому, щоб навчати членів родин дітей з ООП, знанням самодопомоги у кризові моменти, та допомоги дітям, які переживають стресовий стан.

Посилання

Вовченко О. А. Проблема емоційного вигорання батьків та педагогів, що виховують дітей з ООП в умовах воєнного часу. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731601/1/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D1 %87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A2%D0%95%D0%97%D0%98%20%D0%94%D0%9E%D0%9F%D0%9E%D0%92%D0%86%D0%94%D0%95%D0%99-21-25.pdf

Калініна Т. Психологічна допомога батькам дітей з особливими освітніми потребами в умовах військових дій. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2022. Вип. 3. С. 103–107.

Колбасова Х. В. Психологічний супровід навчання дітей з ООП за умов воєнного часу: на допомогу батькам та освітянам. Журнал «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»). 2022. Вип. № 7(9). С. 46–58.

Поради батькам під час війни. Важливо як ніколи. URL : https://www.unicef.org/ukraine/media/18131/ file/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%20%D0%B1%D0%B0%D1%82%D1%8 C%D0%BA%D0%B0%D0%BC%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%20%D1%87%D0%B0%D1%81%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8.pdf

Психологічна підтримка та супровід дорослих і дітей у кризових ситуаціях: практикум / упорядники Т. Р. Броніцька, Л. О. Матохнюк, О. М. Шпортун. 2022. Вінниця. 131 с.

Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях: методи і техніки : методичний посібник / за ред. З. Г. Кісарчук. Київ, 2015. 232 с.

Технології психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (з досвіду роботи) / авт. В. В. Байдик, Ю. С. Бондарук, Ю. П. Гопкало, Т. Б. Гніда, І. О. Корнієнко, Н. В. Лунченко, Ю. А. Луценко, Р. А. Мороз, І. І. Ткачук; за наук. ред. В. Г. Панка, І. І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2021. 118 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Як цитувати

Блашкова, О. М., Жиляк, Н. В., & Волощук, М. Б. (2025). РОБОТА ПСИХОЛОГА З БАТЬКАМИ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ВОЄННИЙ ЧАС. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 27–35. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-3