ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК КЛЮЧОВИЙ КОМПОНЕНТ ПІДТРИМКИ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТА В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Оксана Литвиненко Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля Національного університету цивільного захисту України https://orcid.org/0000-0001-6655-4258

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-10

Ключові слова:

психологічна служба, ментальне здоров’я, студенти, війна

Анотація

У статті досліджується роль психологічної служби закладу освіти в підтримці ментального здоров’я студентів в умовах війни. Описано основні психологічні труднощі для ментального здоров’я особистості внаслідок переживання стресу, пов’язаного з військовими діями та їх наслідками. Досліджено важливість надання психологічної підтримки студентської молоді фахівцями психологічної служби. Проаналізовано причини вразливості психічного стану саме студентської молоді під час військових дій. Психологічна служба відіграє ключову роль у забезпеченні емоційної підтримки, профілактики, кризової інтервенції та підтримки сімей студентів. Особлива увага приділяється викликам, що виникають у період війни, зокрема тривожності, депресії, посттравматичному стресовому розладу й соціальній ізоляції серед молоді. Військові дії та соціальна нестабільність створюють додатковий тиск на студентів, що впливає на їхній емоційний стан та академічну успішність. Методи підтримки, які використовує психологічна служба, включають терапевтичні сесії, релаксаційні техніки, психоедукацію та організацію груп взаємопідтримки. Інформування й залучення батьків до процесу підтримки ментального здоров’я студентів є важливим аспектом роботи служби. Стаття також розглядає перспективи розвитку психологічної служби, включаючи використання онлайн-консультацій, мобільних додатків для саморегуляції та співпрацю з міжнародними організаціями для покращення ефективності надання психологічної допомоги. Підкреслено важливість інноваційних підходів і технологій, які дають змогу забезпечити доступ до психологічної підтримки навіть у віддалених регіонах. Інтерактивні тренінги й дистанційна допомога сприяють залученню студентів і покращенню їхнього емоційного стану. Наведено приклади способів надання психологічної підтримки за допомогою додатків і платформ. Висновок статті акцентує на необхідності підтримки та розвитку психологічних служб у закладах освіти для забезпечення ментального здоров’я студентів в умовах війни, що є критично важливим для їхнього благополуччя й успішного навчання.

Посилання

Діяльність психологів ДСНС. веб-сайт. URL: https://psy.dsns.gov.ua/robota-psihologiv-dsns (дата звернення: 19.12.2024).

Козяр М.М. Екстремально-професійна підготовка до діяльності у надзвичайних ситуаціях : монографія. Львів : Сполом, 2004. 376 с.

Литвин А.В., Руденко Л.А. Формування психологічної готовності курсантів ЗВО ДСНС до діяльності в ризиконебезпечних обставинах. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2021. № 1 (21). С. 40–48.

Митник О.Я. Здоров’язбережувальне освітнє середовище як чинник становлення успішної особистості. Актуальні проблеми психології розвитку особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. м. Київ, 12–15 травня 2023 року / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ, 2023. 133 с. URL: http://surl.li/wgqqlrhttp://surl.li/wgqqlr (дата звернення: 20.12.2024).

Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С.Д. Максименка, С.Б. Кузікової, В.Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2017. 540 с.

Пляка Л.В. Психологічне здоровʼя як психологічна проблема. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка. Київ : ГНОЗІС, 2011. Т. ХІІІ. Ч. 2. С. 315–322.

Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України : Наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 р. № 509 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18 (дата звернення: 20.12.2024).

Фурман А., Надвинична Т. Психологічна служба університету: від моделі до технології. Психологія і суспільство. 2013. № 2. С. 80–104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis_2013_2_9 (дата звернення: 20.12.2024).

Шулдик Г. Психологічні передумови включення юнацтва у маніпулятивні взаємини. Психологічна допомога особистості у воєнний період : матеріали VIІ Всеукраїнських психологічних читань «Удосконалення професійної майстерності майбутніх психологів», м. Умань, 18 квітня 2024 р. Умань, 2024. 204 с. С. 189–191.

Mental health of students under martial law as a social paradigm / M.Yа. Kichula et al. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2023. № 4 (98). С. 24–28.

Sodolevska V. Вплив війни на психічне здоров’я молоді: роль резилієнсу та психологічних інтервенцій. 2024. № 9 (3). URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/532 (дата звернення: 24.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Литвиненко , О. (2024). ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЯК КЛЮЧОВИЙ КОМПОНЕНТ ПІДТРИМКИ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТА В УМОВАХ ВІЙНИ. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 72–77. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-10