ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ СПРАВЕДЛИВОСТІ В СОЦІАЛЬНИХ ВЗАЄМОДІЯХ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • Лілія Клочек Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6450-3374
  • Євгеній Козін Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0008-8056-1372

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-7

Ключові слова:

справедливість, психологічні механізми, ціннісна рефлексія, соціальна ідентифікації, ціннісна саморегуляція

Анотація

У статті презентуються результати вивчення проблеми розвитку психологічних механізмів справедливості в соціальних взаємодіях підлітків. Зазначається, що ознакою підліткового віку є лібералізація цінностей, що позначається на моральних виявах особистості, яка зростає, й особливостях взаємодій з навколишніми людьми. Актуалізується проблема побудови чесних, правдивих взаємин зі значущими іншими – ровесниками, батьками, учителями – на засадах справедливості. Згідно з науковими поглядами авторів, її досягнення в соціальних взаємодіях підлітка забезпечується завдяки активізації психологічних механізмів ціннісної рефлексії, соціальної ідентифікації, ціннісної саморегуляції. У роботі психологічні механізми розглядаються як способи перетворень ціннісної сфери особистості підлітка, що зумовлюють розвиток моральної якості справедливості, яка об’єктивується в процесі його соціальних взаємодій з іншими людьми. Зазначається, що завдяки механізму ціннісної рефлексії активізуються процеси розвитку ціннісної самосвідомості особистості, яка зростає. Рефлексуючи на себе як носія цінності справедливості, підліток осмислює та переосмислює свою ціннісну орієнтацію, визначається з правильністю морального вибору й окреслює вектор побудови соціальних взаємодій з іншими людьми. Механізм соціальної ідентифікації розглядається як такий, що «запускає» встановлення підлітком емоційних зв’язків з навколишніми, сприяє розвитку здатності перейматися їхніми інтересами й переживаннями, розуміти та приймати особистісну позицію кожного, налагоджувати діалогічність у взаємодіях. Зауважується, що ціннісна саморегуляція активізує процес довільного керування підлітком власними діями та вчинками згідно з прийнятими в суспільстві нормами справедливості у взаємодії з іншими людьми. Здійснивши ціннісну рефлексію, виявивши себе як суб’єкт ідентифікації зі значущими для себе навколишніми людьми, удаючись до ціннісної саморегуляції, він досягає гуманізації міжособистісних взаємин.

Посилання

Бех І.Д. Виховання особистості : у 2 кн. Київ : Либідь, 2003. Кн. 2 : Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади: наук. видання. 344 с.

Бех І.Д. Від волі до особистості. Київ : Україна-Віта, 1995. 202 с.

Боришевський М.Й. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія. Київ : Академвидав, 2010. 416 с.

Булах І.С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2016. 340 с.

Волошина В.В. Психологічні технології підготовки майбутніх психологів : монографія. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015. 391 с.

Гриньова М.В. Саморегуляція. Полтава : АСМІ, 2008. 268 с.

Клочек Л.В. Розвиток процесів ідентифікації і відособлення у підлітковому і ранньому юнацькому віці : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2005.

Клочек Л.В. Соціальна справедливість у педагогічній взаємодії: психологічний вимір : монографія. Харків : Мачулін, 2018. 455 с.

Ткачук Т.Л. Психологічні тенденції розвитку моральних цінностей у підлітків : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2008. 239 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Клочек , Л., & Козін , Є. (2024). ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ СПРАВЕДЛИВОСТІ В СОЦІАЛЬНИХ ВЗАЄМОДІЯХ ПІДЛІТКІВ. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 50–56. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-7