ПІЗНАННЯ ЯК ЗАСАДНИЧЕ ПІДҐРУНТЯ ВИКОРИСТАННЯ НЕВЕРБАЛЬНИХ МЕТОДІВ У ПСИХОКОРЕКЦІЙНОМУ ПРОЦЕСІ ІЗ ЖІНКАМИ В Е КЗИЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-5Ключові слова:
пізнання, метапізнання, самоусвідомлення, децентрація, невербальна психокорекція, жінки в екзилі, активні медитації ОшоАнотація
Стаття присвячена дослідженню механізмів пізнання та їхньої інтеграції в невербальні методи психокорекції, зокрема в психокорекційному процесі із жінками у вимушеній міграції. На основі гносеологічного підходу проаналізовано основні рівні пізнання – чуттєве, емоційне та раціональне, які уможливлюють самопізнання й метапізнання. Пізнання розглядається не лише як теоретична категорія, а і як практичний інструмент для гармонізації внутрішнього світу, набутого травматичного досвіду й адаптації до нових життєвих умов. У статті висвітлюється метапізнання, яке включає самоусвідомлення та децентрацію, як ключовий механізм інтеграції пізнавального досвіду. Самоусвідомлення визначається як здатність свідомо рефлексувати над власними думками, емоціями та діями, а децентрація – як можливість виходу за межі егоцентричного сприйняття, що сприяє перегляду суб’єктивних інтерпретацій і покращенню адаптаційних стратегій. Особливу увагу приділено розподілу децентрації на когнітивну, афективну та змістову сфери, які забезпечують осмислення міжособистісних і внутрішніх процесів. У статті розкрито практичну значущість невербальних методів психокорекції, акцентовано увагу на активних медитаціях Ошо й арттерапевтичних напрямах як інструментах невербальної психокорекції, що сприяють інтеграції чуттєвого, емоційного й раціонального досвіду. Особливо актуально для жінок в екзилі, які стикаються з емоційними й соціальними викликами, охарактеризовано методи, що забезпечують ефективність корекції без необхідної вербалізації. Зазначено, що невербальні методи психокорекції сприяють відновленню жінок у вимушеній міграції, відновленню зв’язку з тілом, інтеграції життєвого досвіду та збереженню власної ідентичності.
Посилання
Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості : монографія. Суми : Вид. будинок «Еллада», 2012. 608 с.
Використання невербальних вправ в роботі психолога : посібник / Т.С. Яценко, С.М. Авраменко, І.В. Євтушенко, І.В. Калашник. Київ : Марич, 2010. 100 с.
Вовк О. Філософські основи пізнання: мультипарадигмальність і гносеологічний плюралізм. Філологічні науки. Серія «Літературознавство». 2014. № 19. С. 21–25.
Галушко Л.Я. Психологічна корекція агресивної поведінки у ранній юності засобами мистецтва : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Кіровоград : Кіровоградський держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка, 2010. 230 с.
Динаміка розвитку методології, теорії та практики глибинного пізнання. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 1–2. С. 129–159. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2013_1-2_22.
Кравченко О.П. Вчення про людину у філософії Георгія Кониського і Григорія Сковороди : дис. ...канд. філос. Наук : 09.00.05 «Історія філософії». Переяслав-Хмельницькийи: Переяслав-Хмельницький держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди, 2006. 150 с.
Марчук С.В. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. Вип. 3. С. 20–23. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.4.
Опитувальник для дослідження досвіду жінок-мігранток / автор : О.Є. Дерполюк. URL: https://shorturl.at/QCQpF.
Стельмах О.В. Психологічні особливості децентрації особистості підліткового віку. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». 2022. № 4 (9). С. 448–458. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-448-458.
Сучасна філософія: основні розділи, поняття, проблеми, ідеї : навчальний посібник / А.І. Бойко, О.В. Кулєшов, І.П. Гудима та ін. Черкаси : ФОП Гордієнко Є.І., 2017. 154 с.
Танцювально-психологічний тренінг : посібник / Л.М. Магур, С.Г. Харенко, С.М. Авраменко, І.В. Євтушенко. Київ : Марич, 2009. 48 с. ISBN 978-966-8479-31-1.
Філософський енциклопедичний словник / ред. кол. : В.І. Шинкарук (голова), Є.К. Бистрицький, М.О. Булатов та ін. ; наук. ред. : Л.В. Озадовська, Н.П. Поліщук ; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. Київ : Абрис, 2002. 742 с. ISBN 966-531-128-Х.
Флейвелл Дж.Г. Метакогнітивні аспекти розв’язування проблем. Природа інтелекту / ред. Л.Б. Реснік. Гіллсдейл, Нью-Джерсі : Лоуренс Ерлбаум Ассошіейтс, 1976. С. 231–235.
Харенко С.Г. Психологічні особливості та корекція емоційних станів підлітків засобами активного соціально-психологічного навчання : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / наук. керівник М.П. Зажирко. Київ, 2008. 240 с.
Augustine, Saint. The Confessions of St. Augustine / пер. Е.Б. П’юзі. Project Gutenberg, 2002. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/3296.
Buchanan, Thompson. Making People Happy / T. Buchanan ; ілюст. Harrison Fisher. Project Gutenberg, 2009. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/27888.
Cognition. Oxford English Dictionary. URL: https://www.oed.com/dictionary/cognition_n?tab=factsheet&tl=true#9078506.
Kant, Immanuel. The Critique of Pure Reason / пер. J.M.D. Meiklejohn. Project Gutenberg, 2003. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/4280.
Osho. Vigyan Bhairav Tantra. Volume 4. Pune: Rebel Publishing House, 1973. 352 p.
Plato. Apology / пер. Б. Джоветт. Project Gutenberg, 1999. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/1656.
Plato. The Republic / пер. Б. Джоветт. Project Gutenberg, 1998. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/1497.
Self-Knowledge. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/selfknowledge/.
Social Epistemology. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/epistemology-social/.
The Art and Science of Dance/Movement Therapy: Life Is Dance / ed. by S. Chaiklin, H. Wengrower. 2nd ed. New York : Routledge, 2015. 396 p. ISBN 978-1-138-91033-1.
Wilson, Woodrow. On Being Human. Project Gutenberg, 2004. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/5068.
Yatsenko T., Halushko L., Ivashkevych E., Kulakova L. DialogueinIn-Depth Cognition of the Subject’s Psyche: Functioning of Pragmatic Referent Statements Psycholinguistics. Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav. 2022. № 31 (1). С. 187–232. https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1256/351.