МЕХАНІЗМ ПАРТИЦИПАЦІЇ ЯК МОВА НЕСВІДОМОГО

Автор(и)

  • Тамара Семенівна Яценко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1996-661X

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-13

Ключові слова:

АСПП, архаїзми, архаїчний спадок, вербум, доедіпальний (довербальний) період, партиципація, співпричетність речей, пралогічне (первісне) мислення

Анотація

Механізм партиципації (об’єктивування інформації шляхом співпричетності речей) залишається дотепер поза увагою психологів. Це може бути зумовлено тим, що в сучасній психології превалює академізм у дослідженнях психіки. Глибинний же підхід до пізнання феномену психічного, методом «Активного соціально-психологічного пізнання» (АСПП), передбачає створення сприятливої емпіричної платформи для проявів партиципації, яка охоплює як вербальні, так і невербальні аспекти психіки. Партиципація є мовою пралогічного мислення, котре не володіє чутливістю до будь-яких суперечливостей феномену психіки. У форматі раціональних аспектів психіки функціонування феномену партиципації дотепер не перебуває в полі зору сучасних психологів. Партиципація залишається поза увагою і для послідовників ортодоксального психоаналізу. Однією із істотних причин необізнаності науково-психологічної спільноти із феноменом партиципації пояснюється тим, що дослідження психологів здійснюється у академічно-раціональних параметрах, в котрих провідним чинником об’єктивування змісту психіки є – слово. «Слово» було провідним і у фрейдівській системі пізнання психіки за умов її підлеглості «принципу реальності». Дослідження у річищі розробленої нами психодинамічної теорії охоплює ще дословесно-архаїчний спадок людства, якого не торкався З. Фрейд. Функція інформування забезпечувалась через «опредметнення» психіки, зокрема, через співставлення та поєднання предметів, або ж їхніх зображень. Співпричетність речей була провідною і в інформативному полі первісних. Процес інформування набув назву партиципація. Презентована робота переконує читача у збереженості архаїчно-заданих можливостей психіки, котрі реалізуються завдяки дієвості механізму партиципації, який і є лейтмотивом змісту даної статті. Робота презентує результати досліджень феномену партиципації в її енергетичному потенціалі. Основою більш як сорокарічних досліджень є розроблений нами метод «Активного соціально-психологічного пізнання» (АСПП). Зміст статті розкриває функціональне навантаження механізму партиципації, як і його роль в синтезі філогенетичних надбань психіки в онтогенезі. У первісний період розвитку людства набув функціонального навантаження механізм партиципації, який спроможний об’єктивувати зміст психічного через співпричетність речей. Обмеженість пізнання психіки лише вербальними засобами унеможливлює вихід на глибинний рівень розуміння її детермінації архаїчним потенціалом. Ми виходимо із припущення, що використання в АСПП психомалюнків в якості тематичної самопрезентації психіки респондента каталізує прояви архаїзмів. Наш півсторічний досвід практики АСПП доводить наявність у психіці людини енергетично-мотиваційного потенціалу, пов’язаного із результативністю тематичної її візуалізації. За цим криється не лише архаїчно задана мотивація об’єктивування глибинних параметрів психіки, але й здібності сучасної людини до малюнково-тематичної самопрезентації. Остання сприяє розкриттю смислових параметрів і їх можливостей проявлятись у тематично-малюнкових зображеннях. Організаційні принципи груп АСПП є близькими до принципів «гуманістичної психології», котра була далекою від глибинної психології. Психоаналітичний формат досліджень архаїчного походження партиципації дозволяє дійти висновку, що вона фактично є мовою архаїчно заданого спадку людства.

Посилання

Богдан Т. В. Діагностика і корекція внутрішніх суперечностей особистості засобами психодрами у процесі активного соціально-психологічного навчання : дис. … канд. психол. наук. Харків, 2012. 224 с.

Євтушенко І. В. Роль архетипної символіки у вираженні інтимних почуттів суб’єкта до близьких йому людей (на основі дослідження міфів, казок та психомалюнків) : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2004. 20 с.

Камінська А. М. Особливості використання художніх творів у процесі глибинного пізнання психіки суб’єкта : дис. ... канд. психол. наук. Луцьк, 2016. 455 с.

Калашник І. В. Глибинно-психологічні витоки тенденції особистості до психологічної смерті: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2009. 20 с.

Панок В.Г., Острова В.Д. Психологічна служба вищогонавчального закладу (організаційно-методичні аспекти). К. :«Освіта України», 2010. 230 с.

Психоаналіз репродукцій художніх творів у підготовці психологів: Навчальний посібник / [Т. С. Яценко, В. І. Бондар, Л. Я. Галушко, А. М. Камінська, О. В. Педченко]. Дніпро-Київ, 2018. 300 с.

Сіденко Ю. О. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога : дис. … канд.. психол. наук. Івано-Франківськ, 2017. 508 с.

Сірик І.В. Едіпова залежність та її вплив на формування психіки суб’єкта [Текст] : дис. канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія»/ І.В. Сірик. Київ, 2013. 224 с.

Теслюк П. В. Полівалентність змісту символіки тематичних психомалюнків (на матеріалі професійної підготовки психологів-практиків) : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2000. 20 с

Франчук О. Ю. Діалог у глибинній корекції майбутнього психолога: дис. … канд. психол. наук. Київ, 2015. 316 с

Фрейд З. Тотем і табу. Психологія первісної культури і релігії. Харків: ФОППІО, 2019. 222 с.

Яценко Т. С. Психологічні основи активної підготовки майбутнього педагога у спілкуванні з учнями: дис. … докт. психол. Наук : спец. 19.00.07. «Педагогічна і вікова психологія». Київ, 1989. 432 с.

Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання. Навч. посіб. К. : Вища школа, 2004. 679 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. К. : Вища школа, 2006. 382 с.

Яценко Т. С. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.

Яценко Т. С. Методологія глибинного пізнання: пралогічне і логічне мислення. Дніпро : Інновація, 2021. 323 с.

Яценко Т. С. Актуалізація пралогічного мислення в учасників глибинного пізнання. «Наукові записки. Серія: Психологія» № 1 (3)’2024, С. 178–187. URL: https://journals.cusu.in.ua/index.php/psychology/issue/view/58

Яценко Т. С. Пралогічне мислення і його функції в глибинному пізнанні психіки. «Технології розвитку інтелекту». 2024. Т. 8, No 1(35). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/649

Archaic Heritage of the Psyche: Psychoanalysis of the Phenomenon. Ottawa: Accent Graphics Communications & Publishing. Glasgow: Society for the support of publishing initiatives and scientific mobility Limited. 2021. 324 p.

Lêvy-Bruhl, Lucien (1938). Mystic experience and symbols to the primitive people. Paris: Alcan. URL: https://www.researchgate.net/publication/284309609_Levy-Bruhl's_Theory_of_Primitive_Mentality

Levin K. A Dynamic Theory of Personality. Free PDF Download Year: 2016. 305 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Яценко, Т. С. (2024). МЕХАНІЗМ ПАРТИЦИПАЦІЇ ЯК МОВА НЕСВІДОМОГО. Наукові записки. Серія: Психологія, (3), 94–104. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-13