СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТЬ «ПСИХОЛОГІЧНИЙ БАР’ЄР», «КОМУНІКАТИВНИЙ БАР’ЄР» І «ПЕДАГОГІЧНИЙ БАР’ЄР» У ПСИХОЛОГІЧНИХ ВИМІРАХ ДІЯЛЬНОСТІ РЕПЕТИТОРІВ

Автор(и)

  • Марія Ярославівна Дзюбинська Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-4840-1105

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-4

Ключові слова:

психологічний бар’єр, комунікативний бар’єр, педагогічний бар’єр, репетитор, приватне репетиторство, педагогічне спілкування, навчання

Анотація

У статті визначено співвідношення та розкрито онтологічний зміст понять «психологічний бар’єр», «комунікативний бар’єр», «педагогічний бар’єр». Простежено сучасні тенденції досліджень цих феноменів у професійній діяльності репетиторів. Оскільки у психологічній та педагогічній літературі трапляються різні дефініції, які стосуються розгляду даних понять, у роботі здійснено аналіз різних підходів до їх визначення і змісту. Актуальність поглибленого вивчення перешкод у роботі приватного вчителя підкреслена поширеністю репетиторства в останні роки в Україні. Показано, що бар’єри, які виникають у приватному репетиторстві, мають свою специфіку і з’ясовано, як вони відрізняються від бар’єрів діяльності вчителя освітнього закладу. За допомогою теоретичного аналізу наукового дослідження, встановлено що «психологічний бар’єр» , «комунікативний бар’єр» та «педагогічний бар’єр» у діяльності педагогів є виокремленими поняттями. Спільним для таких понять є те, що їх виникнення створює перешкоди для діяльності репетитора, унеможливлюючи, утруднюючи її виконання або ж знижуючи її ефективність. За своїм змістом комунікативний бар'єр визначається як один з різновидів психологічного бар'єру. Психологічні барє’ри можуть бути детерміновані браком досвіду, спеціальної освіти, особистісними чинниками репетитора; фізичними й психічними/психологічними особливостями студента; фізичними характеристиками середовища, в якому відбувається навчальний процес. У роботі також висвітлено основні функції̈ педагогічного бар’єру як особливого виду бар’єру, що не є тотожним психологічному чи комунікативному. Педагогічний бар’єр виступає педагогічним засобом розвитку всіх сфер особистості шляхом його подолання.

Посилання

Березовська Л. Комунікативні бар'єри у спілкуванні соціального працівника: шляхи подолання. Український педагогічний журнал. 2020. № 2. С. 87–94.

Гірняк А., Васильків О. Психологічні бар’єри у взаємодії викладача й студентів та шляхи їх ефективного подолання. Психологічні перспективи. 2019. Вип. 33. С. 10–23.

Глазкова І. Я. Комунікативні бар’єри: сутність, причини появи, типологія. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2011. Випуск IV. Частина І, Слов’янськ. 2011. С. 250–258.

Дзюбинська М.Я., Довга В.М. Психологічні бар’єри у професійній діяльності репетиторів та шляхи їх подолання. Габітус. 2024. Випуск 63. С. 82–86.

Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія управління: посібник. К. : Академвидав, 2003. 568 с.

Ярославська Л.І. Дидактичні умови подолання педагогічних бар’єрів у процесі навчального співробітництва викладачів та студентів : дис. канд. пед. наук: 13.00.09. Харків, 2010. 244 с.

Kardas M., Kumar A., Epley N. Overly shallow?: Miscalibrated expectations create a barrier to deeper conversation. Journal of Personality and Social Psychology. 2022. Vol. 122, No. 3. P. 367–398. https://doi.org/10.1037/pspa0000281

Lister K., Seale J., Douce C. Mental health in distance learning: a taxonomy of barriers and enablers to student mental wellbeing. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning. 2021. P. 1–15. https://doi.org/10.1080/02680513.2021.1899907

Rogers Carl R. Client-centered therapy. Boston: Houghton-Mifflin. Journal of Clinical Psychology. 1951. Vol. 7, No. 3. P. 294–295.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Дзюбинська, М. Я. (2024). СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТЬ «ПСИХОЛОГІЧНИЙ БАР’ЄР», «КОМУНІКАТИВНИЙ БАР’ЄР» І «ПЕДАГОГІЧНИЙ БАР’ЄР» У ПСИХОЛОГІЧНИХ ВИМІРАХ ДІЯЛЬНОСТІ РЕПЕТИТОРІВ. Наукові записки. Серія: Психологія, (3), 26–31. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-4