ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я СТАРШОКЛАСНИКІВ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ АКАДЕМІЧНОЇ УСПІШНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-2-4Ключові слова:
психічне здоров’я, педагогічна взаємодія, життєстійкість, шкільна тривожність, соціальна фобія, академічна успішність, соціальна підтримкаАнотація
Одним із важливих чинників академічної успішності є стан психічного здоров’я, а також життєстійкість здобувачів. За результатами емпіричного дослідження (n=77) виявилося, що більшість досліджуваних старшокласників мають середній (з тенденцією до високого) рівні прояву стабільності психічного здоров’я та життєстійкості та не мають проявів соціальної фобії й шкільної тривожності. Встановлено існування прямого зв’язку між стабільністю психічного здоров’я здобувачів та рівнем їх академічної успішності (r=0,25; р≤0,05) та оберненого зв’язку між рівнем академічної успішності здобувачів й фрустрацією потреби в досягненні успіху (r=-0,35; р≤0,01), проблемами і страхами у стосунках з учителями (r=-0,32; р≤0,01)). Чим більше здобувачі переживають нездатність задовільнити свою потребу в досягненні навчальних цілей та мають проблеми у стосунках з вчителями, тим нижчим буде їх рівень академічної успішності. Статистично значимого зв’язку між академічною успішністю та життєстійкістю і соціальною фобією за результатами нашого дослідження виявлено не було, тобто, рівень навчальної успішності більшою мірою залежить від соціального прийняття. Таким чином, стан психічного здоров’я здобувачів, і можливість перебувати під час навчання у підтримуючому, толерантному, дружньому соціальному середовищі має важливе значення для підвищення рівня академічної успішності. У взаємодії з учителями позитивну роль можуть зіграти кількість та якість отриманих здобувачами «емоційних поглажувань», наявність емоційної підтримки (особливо у стресових ситуаціях), поціновування позанавчальних досягнень, різноманітність соціальних ситуацій взаємодії, завдання, що дозволяють сконцентруватися на процесі тощо. Важливо будувати безбар’єрне, дружнє до здобувачів шкільне середовище, в якому можна розраховувати на прийняття і соціальну підтримку.
Посилання
Joshi P.T., O'Donnell D.A. Consequences of child exposure to war and terrorism. Clin Child Fam Psychol Rev. 2003. 6(4). Р. 275–292.
Smith D. Children in the heat of war. Monitor on Psychology. 2001. 32(8). URL: https://www.apa.org/monitor/sep01/childwar.
Thapliyal P. Mental Health in Relation To Academic Achievement of Students At Senior Secondary Level In Delhi. International Journal of All Research Education & Scientific Methods. 2022. 10. Р. 270–273.
Mali S. Study The Role Of Mental Health In Relation To Academic Achievement Of Adolescent Students. Think India Journal. 2021. 22 (5), Р. 5598–5603.
Mohd S. Academic Anxiety as a Correlate of Academic Achievement. Journal of Education and Practice. Vol. 5. No. 10. 2014. Р. 29–36.
Leigh E., Chiu K., Clark D.M. Is concentration an indirect link between social anxiety and educational achievement in adolescents? PLoS One. 2021. 16(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249952.
Scanlon C.L., Del Toro J., Wang M.T. Socially Anxious Science Achievers: The Roles of Peer Social Support and Social Engagement in the Relation Between Adolescents' Social Anxiety and Science Achievement. J Youth Adolesc. 2020. 49(5). Р. 1005–1016.
Maddi S. The story of hardiness: Twenty years of theorizing, research, and practice. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 2002. № 54. Р. 173–185.
Karimi A., Venkatesan S. Mathematics anxiety, mathematics performance and academic hardiness in high school students. International Journal of Educational Science. 2009. 1. Р. 33–37.
Benishek L.A., Feldman J.M., Wolf-Shipon R.W., Mecham S.D., Lopez F.G. Development and evaluation of the revised academic hardiness scale. Journal of Career Assessment. 2005. 13. Р. 59–76.