ЗВ’ЯЗОК СТИЛЮ УПРАВЛІНСЬКОГО ЛІДЕРСТВА З ПРОФЕСІЙНИМ БЛАГОПОЛУЧЧЯМ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-2-3Ключові слова:
стиль лідерства, професійне благополуччя, детермінанти професійного благополуччя, організаційне середовищеАнотація
Професійне благополуччя працівників є важливою темою численних досліджень, що пов’язано із запитами управлінської практики, а також із потребою в повному розумінні того, що саме сприяє професійному благополуччю особистості. Серед безлічі проміжних організаційних факторів найважливішою змінною в організації є стиль лідерства. Сучасні дослідження доводять, що стиль лідерства може впливати на багато умов роботи в організації, але вивчення того, як лідери можуть сприяти професійному благополуччю працівників, залишається відносно новою сферою наукових пошуків. Метою цього дослідження є визначення характеру взаємозв’язку між різними стилями управлінського лідерства та професійним благополуччям працівників. Мету дослідження було реалізовано за допомогою методу поперечного зрізу з використанням Шкали сприйманого лідерства «Багатофакторного опитувальника лідерства» (MLQ, форма 5X-Short) Басса та Аволіо та Шкали задоволеності роботою (JSS) Спектора. У дослідженні взяли участь 85 академічних працівників закладів вищої освіти України, відібраних методом випадкового відбору. Встановлено, що позитивні характеристики лідерства, які виходять із першорядного значення людини з її потребами, стимулювання задоволення яких виступає основою професійного благополуччя працівників, мають помітні позитивні кореляції з професійним благополуччям. Навпаки, характеристики лідерства, що перешкоджають у силу своєї специфіки задоволенню актуалізованих потреб працівників, не корелюють, або мають негативні кореляції з їх професійним благополуччям. Стиль лідерства пов’язаний з благополуччям працівників, хоча цей зв’язок представляється опосередкованим іншими факторами робочого середовища, зокрема задоволенням потреб працівників. Висновок потребує емпіричного підтвердження опосередковуючої ролі потреб у взаємозв’язку між стилем лідерства та професійним благополуччям, що є перспективою наших подальших досліджень.
Посилання
Almahri Kh., Abd Wahab S. Effectiveness of Psychological Safety on Employees Productivity. International Journal of Scientific and Management Research. 2023. V. 6(10). P. 37–42.
Bajcar B., Babiak J. Transformational and Transactional Leadership in the Polish Organizational Context: Validation of the Full and Short Forms of the Multifactor Leadership Questionnaire. Frontiers in psychology. 2022. V. 13. 908594. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.908594.
Bass B.M., Avolio B.J. Transformational leadership development: Manual for the multifactor leadership questionnaire. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 1990. 65 p.
Dahlan M., Omar R., Kamarudin S. Influence of Toxic Leadership Behaviour on Employee Performance in Higher Educational Institutions in Saudi Arabia. International Journal of Organizational Leadership. 2024. V. 13(1). P. 79–101.
Duan J., Li C., Xu Y., Wu C.‐h. Transformational leadership and employee voice behavior: A Pygmalion mechanism. Journal of Organizational Behavior. 2017. V. 38(5). P. 650–670.
Edmondson A.C., Bransby D.P. Psychological safety comes of age: Observed themes in an established literature. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 2023. V. 10. P. 55–78.
Harms P. Leadership and stress: A meta-analytic review. The Leadership Quarterly. 2017. V. 28. P. 178–194.
Kahn W.A. Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal. 1990. V. 33. P. 692–724.
Kaushal N. Respect and Recognition of the Work as Building Blocks of the Workplace: A Work-Psychological Perspective. In: Dhiman, S.K. (eds) The Palgrave Handbook of Workplace Well-Being. Palgrave Macmillan, Cham. 2021. P. 1329–1352.
Kiran Gehani Hasija, Anukool M. Hyde, Vivek S. Kushwaha. A Study of Management by Exception: Active, Passive & Laissez-faire Leadership Style of Leaders in B School. 2019. V. XI. P. 151–161. URL: https://www.researchgate.net.
Krekel C., Ward G., De Neve J.-E. Employee Wellbeing, Productivity, and Firm Performance. SSRN Electronic Journal. 2019. https://doi.org/doi:10.2139/ssrn.3356581.
Liang L.H., Coulombe C., Brown D.J., Lian H., Hanig S., Ferris D.L., Keeping L.M. Can two wrongs make a right? The buffering effect of retaliation on subordinate well-being following abusive supervision. Journal of Occupational Health Psychology. 2022. V. 27(1). P. 37–52.
Montano D., Schleu J.E., Hüffmeier J. A Meta-Analysis of the Relative Contribution of Leadership Styles to Followers’ Mental Health. Journal of Leadership & Organizational Studies. 2023. V. 30(1). P. 90–107.
Newman A., Donohue R., Eva N. Psychological safety: A systematic review of the literature. Human Resource Management Review. 2017. V. 27(3). P. 521–535.
Nielsen K., Taris T.W. Leading well: Challenges to researching leadership in occupational health psychology – and some ways forward. Work and Stress. 2019. V. 33 (2). P. 107–118.
Oruh E.S., Dibia C. Employee stress and the implication of high-power distance culture: empirical evidence from Nigeria’s employment terrain. Employee Relations: The International Journal. 2020. V. 42(6). P. 1381–1400.
Ryan R.M., Deci E.L. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York, NY : Guilford Press. 2017. 756 p.
Spector P.E. Job satisfaction: From Assessment to Intervention. New York City: Routledge. 2022. 166 p.
Vasconcelos C., Costa de Oliveira H., El-Aouar W. Organizational Culture, Organizational Support, and Positive Psychological Capital: Validation of a Theoretical Model. International Journal of Behavior Studies in Organizations. 2022. V. 7, P. 1–13.
Voitenko E., Zazymko O., Myronets S., Staryk V., Kushnirenko K. The mediating role of values in the relationship between needs and professional well-being of university academic staff. International Journal of Organizational Leadership. 2024. V. 13(1). P. 102–116.
Yao L., Li P., Wildy H. Health-Promoting Leadership: Concept, Measurement, and Research Framework. Frontiers in psychology. 2021. V. 12. 602333.