АКТУАЛІЗАЦІЯ ПРАЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ В УЧАСНИКІВ ГЛИБИННОГО ПІЗНАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-24Ключові слова:
активне соціально-психологічне пізнання (АСПП), глибинне пізнання, «Зверх-Ід», механізм партиципації, пралогічне мисленняАнотація
Проблема пралогічного мислення порушується нами в останнє п’ятиріччя. Спонукою до цього послугувала візуалізація суб’єктом власної психіки, як передумова участі у психокорекційній роботі, зорієнтованій на глибинне її пізнання. Провідним методом є «Активне соціально-психологічне пізнання» (АСПП). Дослідження пралогічного мислення можливе лише за умов візуалізації психіки. Багаторічна практика груп АСПП доводить, що цілісність пізнання психіки («свідоме / несвідоме») є неможливою поза її візуалізацією. Пояснення криється у відкритій нами підструктурі психіки «Зверх-Ід», мовою якої є опредметненість психіки. Зміст статті доводить факт сутнісного значення, у процесі АСПП, тематичної візуалізації респондентом власної психіки, як і її аналіз за умов діалогічної взаємодії в системі «Психолог ↔ Респондент». Ведення психологом діалогу з опорою на тематичну візуалізацію психіки є значущим для виявлення особистісних проблем респондента й окреслення шляхів їх розв’язання. В останньому велику роль відіграє розвиток пралогічного мислення, яке актуалізується за умов опредметнення психіки, з наступним аналітико-діалогічним його аналізом, який спирається на механізм партиципації. Зміст статті зорієнтований на просвітницький внесок у фахову підготовку практичних психологів, завдяки проходженню ними груп АСПП.
Посилання
Галузевий стандарт вищої освіти (розроблений під керівництвом Т. Яценко). Напрям підготовки: 0101 Педагогічна освіта. Спеціальність: 6.010100 Практична психологія. Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр. Київ, 2005. 325 с.
Сіденко Ю. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога : дис. … канд. психол. наук. Івано-Франківськ, 2017. 508 с.
Сірик І. Едіпова залежність та її вплив на формування психіки суб’єкта : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2013. 224 с.
Яценко Т. Психологічні основи активної підготовки майбутнього педагога у спілкуванні з учнями : дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Київ, 1989. 432 с.
Яценко Т. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.
Яценко Т. Методологія глибинного пізнання: пралогічне і логічне мислення. Дніпро : Інновація, 2021. 323 с.
Теоретико-практичні проблеми глибинного пізнання психіки суб’єкта в її пралогічно-візуалізованих виявах / Т. Яценко та ін. Технології розвитку інтелекту. 2022. Vol. 6. № 2 (32). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/download/607/182.
Особливості пізнання пралогічного мислення у процесі психоаналізу візуальних презентантів психіки суб’єкта / Т. Яценко та ін. Психологія і суспільство. 2022. № 2. С. 113–134. URL: http://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1180.
Діалог у глибинному пізнанні психіки суб’єкта / Т. Яценко та ін. Технології розвитку інтелекту. 2023. Т. 7. № 2 (34). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/634/211.
Lêvy-Bruhl Lucien Mystic experience and symbols to the primitive people. Paris : Alcan, 1938. URL: https://www.researchgate.net/publication/284309609_Levy Bruhl’s_Theory_of_Primitive_Mentality [in French].
Dialogue in In-Depth Cognition of the Subject’s Psyche: Functioning of pragmatic referent statements. Psycholinguistics / T. Yatsenko et al. Психолінгвістика : збірник наукових праць. Переяслав : ФОП Я.М. Домбровська, 2022. Вип. 31 (1). С. 187–232. URL: https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1256/351.