ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СУЧАСНОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-18

Ключові слова:

адикції, здоровий спосіб життя, здоров’язбережувальна поведінка, формування здоров’язбережувальної поведінки, студентська молодь, шкідливі звички

Анотація

У статті розкривається теоретико-емпіричне дослідження психологічних чинників і умов формування здоров’язбережувальної поведінки сучасної молоді. Нині зростає кількість соціально детермінованих і соціально значущих захворювань, тому вивчення специфіки здоров’язбережувальної поведінки студентської молоді набуває особливого значення. Незважаючи на розробленість цієї проблематики, нині відсутні дослідження з вивчення проблем здоров’язбережувальної поведінки студентської молоді. Визначено, що негативними чинниками є об’єктивні обставини (зокрема, запровадження дистанційного навчання внаслідок поширення коронавірусної інфекції, повномасштабне вторгнення російських військ на територію України, окупація окремих територій нашої країни, вимушена евакуація жителів і цілих установ тощо) та суб’єктивні аспекти. До суб’єктивних чинників належить постійна змінюваність запитів студентства як особливої демографічної групи. Тому важливо створювати нові форми роботи із сучасною молоддю із ціллю мінімізувати ризики зниження здоров’я та збільшити значення чинників формування здоров’язбережувальної поведінки для студентів. Метою нашого дослідження є аналіз чинників формування й умов закріплення здоров’язбережувальної поведінки студентської молоді. Було проведено анкетування, у якому взяли участь 211 студентів Хмельницького національного університету. У результаті було встановлено, що студентська молодь розглядає здоров’я в системі життєвих цінностей як одну з основних складових частин. У студентському середовищі наявне розуміння здорового способу життя та позитивне ставлення до нього. Також було встановлено, що більшість студентів не досить мотивовані зберігати та підтримувати власне здоров’я. Студенти не шукають систематизованих тематичних знань на рівні наукових досліджень у цій галузі, їхня інформаційна активність зумовлюється лише отриманням фраґментарних і розрізнених відомостей із засобів масової інформації та від однолітків. Визначено, що ціннісні та поведінкові настанови батьківської сім’ї респондентів відіграють величезну роль у формуванні здоров’язбережувальної поведінки студентів.

Посилання

Воронін Д. Здоров’язберігаюча компетентність студента в соціально-педагогічному аспекті. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2006. № 2. С. 25–28.

Закаляк Н. Аналіз стану здоров’я студентів педагогічного ВНЗ і пошук шляхів їх реабілітації. Педагогічні технології формування культури здоров’я особистості : матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених і студентів. Чернігів : Чернігівський національний пед. університет, 2015. С. 29–31.

Сучасна парадигма формування здоров’язбережувальної життєвої поведінки як складової гуманітарної освіти студентів / О. Зеленюк та ін. Young Scientist. 2018. № 4.3 (56.3). С. 29–32.

Мілашовська В., Любінець О. Оцінка власного здоров’я та інформованість про здоров’язбережувальну поведінку. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2023. № (1). С. 20–26.

Мірошниченко О. Виховання здоров’язбережувальної поведінки молодших школярів засобами українських народних традицій : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Харків, 2018. 313 с.

Мухамед’яров Н. Формування здорового способу життя: теоретичний аспект. Вісник Харківської державної академії культури. 2013. № 39. С. 249–256.

Національна стратегія з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 р. «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація». URL: www.president.gov.ua/documents/422016-19772 (дата звернення: 04.01.2024).

Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні : монографія / М. Носко та ін. Київ : СПД Н.В. Чалчинська, 2014. 300 с.

Поринець Д. Виховання проблеми здоров’язбережувальної поведінки дітей молодшого шкільного віку: теоретичний аспект. Освіта і наука : міжнародний науковий журнал. Мукачево ; Ченстохова : РВВ МДУ ; Академія ім. Я. Длугоша, 2019. № 1 (26). С. 146–150.

Шебанова В. Психологічні умови та технології формування здоров’язбережувальної компетентності щодо харчової поведінки. Психологічні технології ефективного функціонування та розвитку особистості. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2019. С. 506–530.

Social factors of spreading of tobacco smoking among college students / N. Lazurenko et al. Revista San Gregorio. 2020. № 37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Як цитувати

Руденок, А. І., & Войчишин, О. О. (2024). ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ СУЧАСНОЇ МОЛОДІ. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 132–138. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-18