ПОКРАЩЕННЯ СУБ’ЄКТИВНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-16

Ключові слова:

воєнні дії, психологічне благополуччя, суб’єктивне благополуччя, студентська молодь, психологічний тренінг

Анотація

У статті подані результати теоретико-емпіричного дослідження відчуття суб’єктивного благополуччя студентів в умовах військових дій, спричинених російською агресією; проаналізовані праці сучасних учених і дослідників щодо методів покращення суб’єктивного благополуччя; продемонстровані результати розробленої та впровадженої програми психологічного тренінгу щодо покращення основних характеристик суб’єктивного благополуччя молоді. Метою статті є висвітлення результатів апробації програми психологічного тренінгу підвищення рівня суб’єктивного благополуччя студентської молоді. Методики: «Модифікована шкала суб’єктивного благополуччя BBC» (адаптація Л. Карамушки, К. Терещенко, О. Креденцер); «Когнітивні особливості суб’єктивного благополуччя (КОСБ-3)» (О. Калюк, О. Савченко); «Шкала суб’єктивного благополуччя» Г. Перуе-Баду (в адаптації М. Соловйової). У процесі емпіричного дослідження вивчалися такі складники суб’єктивного благополуччя: психологічне благополуччя (упевненість у своїх думках і переконаннях, можливість власного розвитку як особистості тощо), фізичне здоров’я (якість сну, здатність працювати та здійснювати свою повсякденну життєву активність, заняття спортом і відпочинком, відсутність депресії, тривоги тощо), стосунки з іншими (наявність друзів, референтного оточення), когнітивні аспекти (задоволеність власним життям, розчарування в житті), емоційні аспекти (напруженість, чутливість, депресія, зміни настрою тощо). Результати: у процесі емпіричного дослідження були визначені низькі показники суб’єктивного благополуччя студентів, що засвідчило нагальну потребу в розробленні та реалізації психологічної програми покращення характеристик відчуття суб’єктивного благополуччя. Упровадження тренінгової програми засвідчило її ефективність.

Посилання

Вища університетська освіта в умовах постпандемії: виклики та перспективи після війни : монографія / Н. Мельник та ін. Київ : Талком, 2023. 180 с. ISBN 978-617-8352-14-1.

Горбаль І. Відчуття суб’єктивного благополуччя як передумова та втілення психологічного здоров’я особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологічна». 2012. Вип. 2 (2). С. 293–303. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2012_2%282%29__35.

Отич Д., Чабан І. Психологічні особливості суб’єктивного благополуччя осіб дорослого віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки». 2022. Вип. 18 (63). DOI: 10.31392/NPU-nc.series12.2021.18(63).04.

Пахоль Б. Суб’єктивне та психологічне благополуччя: сучасні і класичні підходи, моделі та чинники. Український психологічний журнал. 2017. № 1. С. 80–104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukpsj_2017_1_9.

Савелюк Н. Психологічне благополуччя студентської молоді: порівняльний аналіз у ковідному і воєнному контекстах. Psychological Prospects Journal. 2022. Вип. 39. С. 322–340. DOI: 10.29038/2227-1376-2022-39-sav.

Personal choice: strategic life decision-making and conscience / L. Pomytkina et al. E3S Web of Conferences. 2020. Vol. 164. P. 10021. DOI: 10.1051/e3sconf/202016410021 [in English].

Peculiarities of hierarchy of leaders’ personal values / N. Partyko et al. E3S Web of Conferences. 2021. № 284. P. 09007. DOI: 10.1051/e3sconf/202128409007 [in English].

Huppert F.A. Psychological well-being: Evidence regarding its causes and consequences. Applied Psychology: Health and Well-being. 2009. № 1 (2). P. 137–164. DOI: 10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Як цитувати

Помиткін, Е. О., & Помиткіна, Л. В. (2024). ПОКРАЩЕННЯ СУБ’ЄКТИВНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 116–123. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-16