КІЛЬКІСНІ ТА ЯКІСНІ ПОКАЗНИКИ ПОСТТРАВМАТИЧНОГО ЗРОСТАННЯ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-7

Ключові слова:

посттравматичне зростання, студенти, війна, кількісні показники, якісні показники, наратив, ідентичність

Анотація

У статті надається опис емпіричних результатів дослідження посттравматичного зростання студентів в умовах війни, зокрема через аналіз кількісних і якісних емпіричних показників досліджуваного явища. Методами дослідження виступали надійні та валідні методики, а саме: Опитувальник посттравматичного зростання (Posttraumatic Growth Inventory), автори R. Тедескі та Л. Калхун, для кількісного оцінювання посттравматичного зростання; методика наративного психологічного аналізу кризових/травматичних подій В. Шебанової, для якісного дослідження психологічного аналізу травматичних подій, які відбулися на життєвому шляху людини, та наратив «Моя історія війни» – для якісного оцінювання посттравматичного зростання. Визначено за допомогою Опитувальника посттравматичного зростання загальний індекс посттравматичного зростання й індекс інтенсивності посттравматичного зростання за трьома напрямами, які поділяються на такі шкали: 1) зміни в самосприйнятті – нові можливості, сила особистості; 2) міжособистісні стосунки; 3) зміни у філософії життя – духовні зміни та життєві цінності. Досліджено інтроспекцію внутрішньої роботи студентів щодо особистісних трансформації цінностей і усвідомлення їх проявів за допомогою наративу «Моя історія війни». Детально описано та зіставлено отримані результати. Визначено, що після проведеного дослідження якісні показники прояву посттравматичного зростання студентів доповнюють і підтверджують попередньо отримані кількісні емпіричні показники. На підставі обговорення цих показників зроблено висновки про необхідність розвитку ефективних стратегій підтримки й інтервенції посттравматичного зростання для студентів, які пережили воєнний конфлікт. Дослідження такого роду є критично важливими для розуміння впливу воєнного конфлікту на молоде покоління та для розроблення програм, спрямованих на полегшення їхнього психологічного стану й адаптацію до умов війни.

Посилання

Горбунова В., Климчук В. Посттравматичний стресовий розлад versus: посттравматичне зростання. UR: http://elar.naiau.kiev.ua/bitstream/123456789/6206/1/zbir_pcuxolog1_p019-022.pdf.

Готич В. Посттравматичне зростання: концептуалізація поняття, огляд теоретичних моделей. Психологічні студії. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки. 2023. № 1. С. 21–28.

Трансформація цінностей студентів в умовах реконструкції ними травматичних подій початку війни в Україні / В. Кутішенко та ін. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». 2022. № 9 (14). С. 614–633.

Tedeschi R.G., Calhoun L.G. Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15. № 1. P. 1–18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Як цитувати

Готич, В. О. (2024). КІЛЬКІСНІ ТА ЯКІСНІ ПОКАЗНИКИ ПОСТТРАВМАТИЧНОГО ЗРОСТАННЯ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВІЙНИ. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 55–59. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-7