ПСИХОДИНАМІЧНИЙ ПІДХІД ДО ГЛИБИННОГО ПІЗНАННЯ ПСИХІКИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПСИХОМАЛЮНКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-5Ключові слова:
активне соціально-психологічне пізнання (АСПП), візуалізація, глибинне пізнання, механізм партиципації, принцип реальності, психомалюнокАнотація
У статті стверджується, що використання у процесі функціонування груп активного соціально-психологічного пізнання (АСПП) візуалізованої самопрезентації психіки (за тематичної її диференціації) актуалізує дієвість пралогічного мислення. Вищесказане виявляється не лише в тому, що кожна людина (без винятку) легко візуалізує психіку, крізь призму тематичних психомалюнків, як і впорядковує їх послідовність для психоаналізу. У статті стверджується, що таке впорядкування є підлеглим механізму партиципації. Практика засвідчує, що немає різниці, чи підібрані малюнки з наявних, чи намальовані власноруч. Кожна людина здатна бездоганно впорядкувати послідовність психомалюнків для їх аналізу (ранжувати за їхньою психологічною значущістю). Респондент візуалізує психіку згідно з тематикою психомалюнків. Зміст статті доводить ефективність глибинного пізнання психіки за умов її тематичної візуалізації. У статті презентовано оновлений варіант «Моделі внутрішньої динаміки психіки» з доповненням її категорією «Зверх-Ід». Остання є значущим відкриттям у форматі розуміння сутності психодинамічної парадигми, яка стосується закономірності відступів від реальності земного світу у психомалюнках. У статті доведено активність впливу на психіку ще доедіпального періоду розвитку психіки, поза підкореністю «принципу реальності». У статті наводиться відповідний емпіричний матеріал, який доводить вплив на психіку сучасної людини архаїчного спадку, який не є підлеглим «принципу реальності». Емпіричний багаж статті доводить той факт, що візуалізована самопрезентація учасників групи активного соціально-психологічного пізнання є вкрай необхідною передумовою глибинного пізнання психіки.
Посилання
Галузевий стандарт вищої освіти (розроблений під керівництвом Т. Яценко). Напрям підготовки: 0101 «Педагогічна освіта». Спеціальність: 6.010100 «Практична психологія». Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр. Київ, 2005. 325 с.
Сіденко Ю. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Івано-Франківськ, 2017. 508 с.
Сірик І. Едіпова залежність та її вплив на формування психіки суб’єкта : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2013. 224 с.
Шерозія А. Діалектика, принцип додатковості і проблема пізнання психологічної цілісності: до некласичної орієнтованої стратегії наукового експерименту у психології. Несвідоме : у 4 т. Тбілісі, 1978. Т. 3. С. 751–788.
Яценко Т. Психологічні основи активної підготовки майбутнього педагога у спілкуванні з учнями : дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Київ, 1989. 432 с.
Яценко Т. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.
Яценко Т. Методологія глибинного пізнання: пралогічне і логічне мислення / за заг. ред. Т. Яценко. Дніпро : Інновація, 2021. 323 с.
Теоретико-практичні проблеми глибинного пізнання психіки суб’єкта в її пралогічно-візуалізованих виявах / Т. Яценко та ін. Технології розвитку інтелекту. 2022. Vol. 6. № 2 (32). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/download/607/182.
Особливості пізнання пралогічного мислення у процесі психоаналізу візуальних презентантів психіки суб’єкта / Т. Яценко та ін. Психологія і суспільство. 2022. № 2. С. 113–134. URL: http://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1180.
Діалог у глибинному пізнанні психіки суб’єкта / Т. Яценко та ін. Технології розвитку інтелекту. 2023. Т. 7. № 2 (34). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/634/211.
Lêvy-Bruhl Lucien Mystic experience and symbols to the primitive people. Paris : Alcan, 1938. URL: https://www.researchgate.net/publication/284309609_Levy-Bruhl’s_Theory_of_Primitive_Mentality [in French].
Dialogue in In-Depth Cognition of the Subject’s Psyche: Functioning of Pragmatic / T. Yatsenko et al. Referent Statements. Psycholinguistics. Переяслав : ФОП Я.М. Домбровська, 2022. Вип. 31 (1). С. 187–232. URL: https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1256/351.