ПРОСОЦІАЛЬНА ПОВЕДІНКА У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-1-4Ключові слова:
просоціальна поведінка, внутрішні детермінанти, его-альтруїстична спрямованість, соціальна компетентністьАнотація
У статті проаналізовано розуміння сутності просоціальної поведінки як наукового феномену, що лежить в основі налагодження продуктивних діалогічних соціальних зв’язків, суттєвими ознаками яких є втілення в міжособистісні стосунки гуманістичних цінностей, альтруїзму, взаємодопомоги, заступництва, співпереживання та співчуття. Висвітлено історичний генезис становлення проблеми вивчення просоціальної поведінки в зарубіжній та вітчизняній психології. Вказано на домінування лінії наукового пошуку, відповідно до якої дослідження просоціальної поведінки здійснюється в контексті вивчення суміжних наукових проблем: альтруїзму, емпатії, морального розвитку особистості та гуманних стосунків. Зазначається, що тільки останнім часом спостерігається становлення просоціальної поведінки в якості самостійного предмету дослідження українських науковців. Узагальнено позиції вітчизняних та західних учених щодо суттєвих ознак просоціальної поведінки – ціннісного ставлення до навколишніх та прагнення поліпшити їх стан. З’ясовано змістову неоднорідність просоціальної поведінки як цілісного конструкту, елементами якого є альтруїстичні, допомагальні, кооперативні та власне просоціальні вчинки, в основу опису яких покладено мотиваційну складову як внутрішню детермінанту просоціальної поведінки, що має его-альтруїстичну спрямованість. Розглянуто ціннісні орієнтації як детермінанти просоціальної поведінки, дієвість яких зростає за умови переходу з декларативного рівня на рівень системи переконань.. Автори проаналізували погляди науковців, які досліджували просоціальну поведінку, з огляду принципу діяльнісного опосередкування, відповідно до якого спільна діяльність виступає необхідною умовою існування та засобом формування просоціальної поведінки. У статті розкрито одну із сучасних тенденцій у розробці проблеми дослідження феномену просоціальної поведінки, відповідно до якої суспільно корисна поведінка виступає складовою соціальної компетентності, що лежить в основі гуманізації міжособистісних стосунків. Проаналізовано позиції науковців щодо сутності поняття «соціальна компетентність» з огляду основних позицій діяльнісного та інтегрального наукових підходів. Розглянуто соціальну компетентність як підґрунтя для ефективної взаємодії людей в соціальному середовищі та як інтерактивну характеристику особистості, до складу якої входять соціальні знання, уміння та навички, досвід конструктивної взаємодії з навколишніми, цінності та якості, що забезпечують, у вузькому розумінні, підвищення рівня адаптованості та комфортності особистості в певних соціальних спільнотах та, в широкому розумінні, призводять до діалогічності й гуманізації міжособистісного простору загалом. Висвітлено погляди вчених, які вважають просоціальну поведінку ключовим структурним елементом соціальної компетентності.
Посилання
Бех І.Д. Виховання особистості: у двох книгах. Книга перша. Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. К.: Либідь, 2003. 278 с.
Боришевський М.Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія. Київ : Академвидав, 2010. 416 с.
Виховання особистості у доброзичливій діяльності : методичний посібник / Алєксєєнко Т.Ф., Данілова А.П., Малиношевський Р.В. та ін. ; під заг. ред. Т.Ф. Алєксєєнко. Ніжин : ПП Лисенко М.М., 2015. 192 с.
Корчакова Н.В. Вікова генеза просоціальної особистості : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 ; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ, 2018. 565 с.
Корчакова М.Й. Просоціальність особистості: становлення та розвиток : монографія. Рівне : Волинські обереги, 2017. 440 с.
Мельник І.Я Просоціальна поведінка як складова соціальної компетентності. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: збірник наукових праць: наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Рівне : РДГУ, 2010. Випуск 43. С. 60–62.
Наконечна М.М. Допомога іншому: психологічний аспект : монографія. Київ : Видавництво Дім «Слово», 2012. 184 с.
Павелків Р.В., Корчакова Н.В. Просоціальний розвиток особистості. Рівне : Видавець О. Зень, 2013. 383 с.
Петренко М.В. Психологічні особливості мотивації просоціальної поведінки в студентському віці (на прикладі ставлення до донорства крові) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. Наук : 19.00.07. Харків : ХНПУ, 2012. 18 с.
Стецько І.І. Виховання альтруїзму у старшокласників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. Наук : 13.00.07. Київ, 2011. 19 с.
Формування просоціальної поведінки учнів в умовах превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу : монографія / Кириченко В.І., Єжова О.О., Нечерда В.Б. /за заг. ред. д. п. н. Кириченко В.І. Тернопіль : ТзОВ «Терно-граф», 2016. 244 с.
Bauman D.J., Cialdini R.B., Kenrick D.T. Altruism as hedonism: Helping and self-gratification as equivalent responses. Journal of personality and social psychology. 1981/6. American Psychological Association. 1981. P. 1039.
Batson C.D. The altruism question: Toward a social-psychological answer. Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1991. 268 p.
Eisenberg N. Altruistic emotion, cognition, and behavior. Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1986. 256 p.
Heckhausen J. & Heckhausen H. Motivation and action: Introduction and overview. Cambrige University Press, 2008. 852 p.
Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B. Social psychology. Goals in interaction (5 th ed.). Boston, MA : Allyn & Bacon, 2010. 256 p.
Myers D.G. Social psychology. New York: Mc Graw Hill, 2008. 794 p.
Oliner S. & Oliner P.M. The altruistic personality: Rescuers of Jews in Nazi Europe. New York: The Free Press, 1988. 450 p.
Roth H. Padagogische Anthropologie. Berlin, 1969. 268 s.
Тrivers R.L. Social evolution. Menlo Park, CA: Benjamin / Cummings, 1985. 462 p.