РОЛЬ МИСЛЕННЄВОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ У ВИВЧЕННІ КВАНТОВОЇ ФІЗИКИ ЗДОБУВАЧАМИ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Едуард Петрович Сірик Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-9201-2943
  • Ірина Володимирівна Сальник Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-1117-9862

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-15

Ключові слова:

квантова фізика, фізична освіта, методика навчання фізики, фізичний експеримент, мислення учнів

Анотація

Загальновизнаною ідеєю сучасного навчання вважається його відповідність розвитку науки, а також тим методам пізнання, які в науці є вирішальними. Головна мета навчання фізики старшої школи полягає в розвитку особистості учнів засобами фізики як навчального предмета, зокрема, завдяки формуванню в них фізичного знання про явища природи, наукового світогляду й відповідного стилю мислення, екологічної культури, розвитку в них експериментальних умінь і дослідницьких навичок, творчих здібностей і схильності креативно мислити.У статті обґрунтовується важливість включення в зміст шкільного курсу фізики сучасних питань фізики, які є основою сучасної техніки та технологій. Метою статті визначено встановлення особливостей навчання основ квантової фізики в умовах профільної школи та окреслення напрямів формування теоретичного мислення учнів.Зміст фізичної освіти старшої школи спрямовано на опанування учнями наукових фактів і фундаментальних ідей, усвідомлення ними суті понять і законів, принципів та теорій, які дають змогу не лише пояснити перебіг явищ і процесів, а й зрозуміти наукові основи сучасного виробництва, техніки й технологій, використати здобуті знання в практичній діяльності. Визначено, що для учнів старшої школи вагомого значення набуває розвиток формального теоретичного мислення. Показано, що для цього доцільно використати підходи, які враховують особливості змісту квантової фізики: об’єктами дослідження є мікрооб’єкти, особливе місце серед фізичних експериментів посідають фундаментальні досліди, які важко відтворити в умовах закладу освіти. Особлива увага приділена мисленнєвому експерименту як засобу формування основних понять квантової фізики та розвитку формального мислення учнів.Визначено, що загалом методика викладання квантової фізики є динамічною, постійно розвивається, оскільки зміст цього розділу наповнюється новим матеріалом.

Посилання

Величко С. П., Шульга С. В. Оцінка ефективності і системи розвитку пізнавальної діяльності студентів з квантової фізики комп’ютерно орієнтованими засобами навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. 179. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 32–38.

Величко С.П., Костенко Л.Д., Сірик Е.П. Концептуальні засади вивчення квантових основ фізики у ЗЗСО та ЗВО : монографія. Кропивницький : Ексклюзив-Систем, 2023. 228 с.

Головко М. В. Тенденції модернізації змісту шкільної фізичної та астрономічної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Кам’янець-Подільський : КПНУ, 2015. Вип. 18. С. 237–242.

Державний стандарт профільної середньої освіти. Постанова КМ України № 851, 25.07.2024. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-derzhavnoho-standartu-profilnoi-serednoi-osvity-851-250724

Мисліцька Н. А., Заболотний В. Ф., Слободянюк І. Ю. Електронний навчально-методичний комплекс з фізики для учнів класів суспільно-гуманітарного напряму. Інформаційні технології та засоби навчання. 2019. Вип. 74 (6). С. 42–55. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3164

Сальник І. В. Інтеграція реального та віртуального фізичного експерименту в старшій школі : дис. … докт. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізика)». Кіровоград, 2016. 498 с.

Mach Ernst. Die Mechanik in ihrer Entwicklung Untertitel: historisch-kritisch dargestellt. Brockhaus. Leip- zig. 1883. URL: http://jhir.library.jhu.edu/handle/1774.2/34050

Nobre E.F. et al. Teaching Modern Physics for Future Physics Teachers. In: Sidharth, B., Michelini, M., Santi, L. (eds). Frontiers of Fundamental Physics and Physics Education Research. Springer Proceedings in Physics, vol 145. 2014 Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-00297-2_44

Michelini Marisa, Santi Lorenzo, Stefanel Alberto. (2016). Teaching modern physics in secondary school. Proceedings of Frontiers of Fundamental Physics 14 – PoS(FFP14). URL: https://www.academia.edu/92609461/Teaching_modern_physics_in_secondary_school

Romualdo S. Silva Jr. Modern Physics for High School Students. Global Journal of Science Frontier Research: Interdiciplinary. 2015. Volume 15 Issue 1. URL: https://globaljournals.org/GJSFR_Volume15/2-Modern-Physics-for-high-School.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27