ПСИХОСЕМАНТИКА І РИТМОМЕЛОДИКА ПОЕТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ ВІНГРАНОВСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.1-28Ключові слова:
рефлексія, символіка, психосемантика, ритмомелодика, інтерпретація, архетип, внутрішній монолог, інтонація, темпоритмАнотація
У статті здійснено літературознавчий аналіз поетичної творчості Миколи Вінграновського як одного з найяскравіших представників української поезії другої половини ХХ ст. Авторки акцентують увагу на глибокому внутрішньому світі ліричного героя, багатстві образної системи, символізмі, архетипних мотивах та інтуїтивному осмисленні людської психіки у поезіях митця. Розкривається глибинний рівень його художнього мислення, вкоріненого в національну традицію та світовий культурний контекст. Указано на психосемантику та ритмомелодику поетичної творчості М. Вінграновського, акцентовано на підсвідомих мотивах, внутрішніх конфліктах та прихованих бажаннях героя, його витіснених емоціях і травматичному досвіді, що стали специфічними рисами поетів-шістдесятників. Відповідно основними аспектами психосемантичного аналізу такої поезії є емоційно-образна структура, колір і звукова символіка, екзистенційні мотиви, внутрішній монолог, що значною мірою впливає на рецепцію поетичної творчості митця та забезпечує глибше залучення читача до інтерпретації тексту.Окрему увагу приділено програмовій поезії «У синьому небі я висіяв ліс», яка репрезентує кращі риси поетичного стилю автора. У статті розглянуто емоційно-смислові акценти, ритмомелодику, інтонаційне оформлення тексту, що сприяє точнішій передачі авторських інтенцій. Звернено увагу на те, як засоби інтонаційного моделювання, темпоритм, логічні наголоси та паузування можуть не лише відтворити естетичну глибину твору, а й зробити його актуальним для сучасного слухача.Матеріал статті може бути використаний у процесі викладання історії української літератури, підготовки до конкурсів читців, літературних студій, а також у системі професійної підготовки вчителів-словесників та акторів, що працюють з поетичним словом.
Посилання
Базилевський В. Маршал Вінграновський. Книга про поета (спогади, есеї, листи, інтерв’ю). Київ : Ярославів Вал, 2011. 480 с.
Фоміна Л. Елегійна тональність інтимної лірики М. Вінгарновського. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/3069 (дата звернення 3.06.2025).
Герасим’юк В. Д. Микола Вінграновський довів, що поет завжди в одному примірнику. URL: https://rozmova.wordpress.com/2016/12/08/vasyl-herasymuk/ (дата звернення: 10.06.2025).
Вінграновський М. С. На срібнім березі. Київ : Абабагаламага, 2023. 256 с.
Зборовська Н. В. Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури : монографія. Київ : Академвидав, 2006. 504 с.
Шепрут І.М. Психологізм у ліриці М. Вінграновського. URL: https://md-eksperiment.org/post/20170510-psihologizm-u-lirici-m-vingranovskogo (дата звернення: 20.06.2025).
Cirlot J. E. A dictionary of symbols. London, 2001. 507 p. URL: https://shorturl.cusu.edu.ua/1gi (дата звернення: 11.06.2025).
Потапенко О., Дмитренко М., Потапенко Г. та ін. Словник символів. Київ : Народознавство, 1997. URL: https://shorturl.cusu.edu.ua/1gj (дата звернення: 11.06.2025).
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури. Словник-довідник. Київ : Довіра, 2006. 705 с.
Василенко Г. В. Образ моря в українській поезії та її англомовних перекладах. Наукові записки БДПУ. Філологічні науки. 2019. 19. 234 с.
Мокрик Р. Бунт проти імперії. Українські шістдесятники. Київ : Абабагаламага, 2023. 416 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






