PSYCHOSEMANTICS AND RHYTHMO-MELODICS OF MYKOLA VINGRANOVSKY’S POETIC WORK
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.1-28Keywords:
reflection, symbolism, psychosemantics, rhythm and melody, interpretation, archetype, inner monologue, intonation, tempоrhythmAbstract
The article presents a literary analysis of the poetic work of Mykola Vingranovskyi, one of the most prominent representatives of Ukrainian poetry of the second half of the 20th century. The authors emphasize the profound inner world of the lyrical subject, the richness of the figurative system, the use of symbolism, archetypal motifs, and intuitive understanding of the human psyche in the poet's work. The study highlights the deep semantic and artistic layers of his texts, rooted in national tradition and universal cultural codes. Particular attention is paid to the psychosemantic features and rhythm-melodic structure of Vingranovskyi's poetry, where subconscious motives, internal conflicts, repressed traumas, and hidden desires of the lyrical subject come to the fore. The key elements of such an analysis include the emotional-imagery structure, color and sound symbolism, existential themes, and internal monologue, all of which significantly affect the perception and interpretation of the poetic text by readers.Special focus is given to the methodology of expressive reading of the programmatic poem "In the Blue Sky I Sowed a Forest", which exemplifies the poet's symbolic and emotionally rich lyricism. The article explores the emotional-semantic accents, rhythm, melody, and intonational design of the text, which are essential for conveying the artistic depth and authorial intentions during declamation. The research demonstrates how intonational modeling, tempo-rhythm, logical stress, and pausing enhance the aesthetic and emotional impact of the poem on contemporary audiences.The material may be useful in the teaching of Ukrainian literature, preparation for recitation contests, literary studios, and in the training of future philologists, teachers, and actors who work with poetic texts.
References
Базилевський В. Маршал Вінграновський. Книга про поета (спогади, есеї, листи, інтерв’ю). Київ : Ярославів Вал, 2011. 480 с.
Фоміна Л. Елегійна тональність інтимної лірики М. Вінгарновського. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/3069 (дата звернення 3.06.2025).
Герасим’юк В. Д. Микола Вінграновський довів, що поет завжди в одному примірнику. URL: https://rozmova.wordpress.com/2016/12/08/vasyl-herasymuk/ (дата звернення: 10.06.2025).
Вінграновський М. С. На срібнім березі. Київ : Абабагаламага, 2023. 256 с.
Зборовська Н. В. Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури : монографія. Київ : Академвидав, 2006. 504 с.
Шепрут І.М. Психологізм у ліриці М. Вінграновського. URL: https://md-eksperiment.org/post/20170510-psihologizm-u-lirici-m-vingranovskogo (дата звернення: 20.06.2025).
Cirlot J. E. A dictionary of symbols. London, 2001. 507 p. URL: https://shorturl.cusu.edu.ua/1gi (дата звернення: 11.06.2025).
Потапенко О., Дмитренко М., Потапенко Г. та ін. Словник символів. Київ : Народознавство, 1997. URL: https://shorturl.cusu.edu.ua/1gj (дата звернення: 11.06.2025).
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури. Словник-довідник. Київ : Довіра, 2006. 705 с.
Василенко Г. В. Образ моря в українській поезії та її англомовних перекладах. Наукові записки БДПУ. Філологічні науки. 2019. 19. 234 с.
Мокрик Р. Бунт проти імперії. Українські шістдесятники. Київ : Абабагаламага, 2023. 416 с.







