НЕПРЯМА АКТУАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПТУ TRAUMA У РОМАНІ «ОЛІВІЯ КІТТЕРИДЖ» ЕЛІЗАБЕТ СТРАУТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-41Ключові слова:
концепт TRAUMA, психологічне страждання, когнітивна лінгвістика, семантичні засоби, емоційна пам’ять, посттравматичний досвідАнотація
У статті досліджено лексико-семантичні засоби актуалізації концепту TRAUMA у романі Елізабет Страут «Олівія Кіттеридж». Матеріалом аналізу стали 13 глав художнього тексту, що відображають психоемоційний та фізичний стан персонажів, їхню реакцію на травматичні події, а також довготривалі наслідки психологічних потрясінь. Мета роботи полягає у виявленні мовних засобів, які слугують вербальними маркерами травматичного досвіду та відображають складну внутрішню динаміку персонажів. Особливу увагу зосереджено на фізичних проявах тіла, що репрезентують психічні розлади, соматичні симптоми, емоційні та фізичні реакції. Такі номінації не лише опосередковано описують психоемоційний стан, але й слугують основою для формування когнітивного образу персонажа із травмою. Стан тривожності, страху, виснаження і дезорієнтації у персонажів передається через фізичні симптоми her skin broken out in hives, her heart thumped so hard, he rubbed his hand over his thigh, she flushed deeply, her mouth had gone dry, she had hardly slept and felt shaky. Емоційна напруга виявляється через пози, міміку, реакції очей, рук, дихання, відчуття у грудях, голові та шлунку tears swelled in her eyes, he leaned his head against the wall, her eyesight didn’t seem right, a pinprick of heat started up in her stomach.Через детальний опис поведінкових і фізіологічних реакцій персонажів Елізабет Страут демонструє глибину впливу травми на тіло як на простір репрезентації страждання. Така актуалізація тілесного досвіду посилює емоційний ефект художнього тексту й сприяє глибшому зануренню у психологічну дійсність персонажів. Окремі вислови, пов’язані з рухами, диханням, ритмом серця, дотиками до обличчя, зміненою поставою чи відчуттям тепла в шлунку, виступають кодами та вказують на внутрішню кризу. У результаті, непрямі семантичні актуалізації у романі функціонують як інструмент візуалізації невидимого, а саме мови психічного болю. Таким чином, тіло стає головним мовним посередником між переживанням і читачем, фіксуючи трансформації, спричинені різними травмами.
Посилання
Bush B., McNamara T. Language and Trauma: An introduction. Applied Linguistics. Oxford University Press. Issue 3. 2020. URL: https://academic.oup.com/applij/article/41/3/323/5821459?searchresult=1 (дата звернення: 20.04.2025).
Герман Дж. Психологічна травма та шлях до видужання / пер. з англ. О. Лизак, О. Наконечна, О. Шлапак. Львів: Видавництво Старого Лева. 2015. 424 с.
Паливода Л. І. Проблема визначення понять «психічна травма», «психологічна травма» і «травма втрати» у психологічних проекціях. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія, Київ, 2021. Т. 32, № 6. С. 68–72.
Бондаревська Л. Л., Лещенко І. Т. Вплив психічної травми на переживання суб’єкта. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. Т. 31 (70), № 3. С. 60–64. https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/3_2020/12.pdf (дата звернення: 15.04.2025).
Lakhurst R. The question of trauma. Lobdon: Routledge (1st ed), 2008. 256 p.
Довганич Н. А. Пам’ять, травма і література:способи репрезентації та інтерпретації. Українське літературознавство. № 85 (2020). С. 1–14.
Becker D. Die Erfindung des Traumas. Verflochtene Geschichten: Sachbuch. Gießen: Psychosozial, 2014. 313 p.
Мамай Ю. Ю. Актуалізація метафоричного діапазону концепту TRAUMA у романі Elizabeth Strout “Olive Kitteridge”. Київ: Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2023. Том 34 (73) № 5. С. 82–87.
Bessel van der Kolk B. The Body Keeps the Score: Brain, Mind and Body in the Healing of Trauma. London : Penguin. 2014. 464 p, Becker D. Die Erfindung des Traumas. Verflochtene Geschichten: Sachbuch. Gießen : Psychosozial, 2014. 313 p.
Strout E. Olive Kitteridge. New York: Random House, 2008. 270 p.






