МОДЕЛІ НОМІНАЦІЇ БАНКІВСЬКИХ УСТАНОВ УКРАЇНИ В ДІАХРОНІЧНОМУ АСПЕКТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-9

Ключові слова:

ономастика, ергоніми, фрейм, аксіологія, словотворення

Анотація

Дослідження комерційних назв становить актуальну проблему сучасного мовознавства, адже аналіз мотиваційних ознак і способів побудови ергонімів може показати, які саме активні тенденції діють у галузі словотворення, а також виявити деякі суспільні пріоритети і цінності епохи. З огляду на це до актуальних завдань ономастики належить аналіз мотиваційних ознак, на підставі яких було побудовано комерційні назви. Цей підклас онімів, як правило, вивчають у межах структурно-номінативного та ономасіологічного підходів, що дозволяє простежити, які саме моделі номінації є продуктивними та які ознаки є релевантними для побудови назв підприємств і організацій. Одним із істотних чинників, який визначає спосіб творення ергонімів, є сфера діяльності підприємства або установи, що висуває завдання дослідження специфіки побудови ергонімів різних сфер. У цій статті представлено результати діахронічного аналізу динаміки банківського ергонімікону України за період 2010–2025 роки. За останні кілька десятиліть у банківському секторі відбулися значні зміни як у кількісному, так і в якісному плані, що зумовило динамічний характер банківського ергонімікону. В основі аналізу ергонімів у цій статті лежить фреймова семантика, яка дозволяє описати мотиваційні ознаки назв.Під фреймом мається на увазі категоризація досвіду, дотичного до певної ситуації. Бізнесовий фрейм складається з таких слотів: предмет діяльності, адресат діяльності, адресант, місце здійснення діяльності, організаційна форма діяльності. Істотне значення для мотивації ергонімів мають також аксіологічний і символічний субфрейми. Продуктивними для назв банківських установ виявилися такі слоти: предмет і місце діяльності, організаційна форма компанії, а також аксіологічний субфрейм. У діахронічному плані було простежено зменшення ваги локативного слота. Крім того, було виявлено, що серед банківських ергонімів діє тенденція до економії мовних зусиль, яка проявляється в переході до побудови коротших назв, зокрема, з використанням абревіації. Ще однією сучасною тенденцією є застосування креативних моделей словотворення.

Посилання

Van Langendonck W. Theory and Typology of Proper Names. Berlin, New York : De Gruyter Mouton. 2007. 378 p.

Gałkowski A. Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczny stadium porównacze na materialu polskim włoskim, francuskim. Łódz : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. 2011. 388 s.

Sjöblom P. The Problem of Meaning and Function Related to Company Names. Proceedings of the 21st International Congress of Onomastic Sciences. Uppsala, 19-24 August 2002. V. 1. P. 264–276.

Белей О. Сучасна українська ергонімія: власні назви підприємств Закарпаття. Ужгород, 1999. 111 с.

Позніхіренко Ю. Мотиваційна база ергонімів як знаків соціокультурного простору України й англомовних країн (на матеріалі назв закладів харчування) : автореф. дис. … канд. філ. наук : спец. 10.02.17. Київ, 2018. 26 с.

Шестакова С. Лексико-семантичні інновації в системі української номінації (на матеріалі ергонімів і прагмонімів) : автореф. дис. … канд. філ. наук : спец. 10.02.01. Харків, 2002. 20 с.

Соколова Л. Типи мотивованості ергонімів (на матеріалі ергонімів м. Києва). Мовознавство. 1993. № 6. С. 65–69.

Цілина М. Ергоніми м. Києва: структура, семантика, фнукціонування): автореф. дис… канд. філол. наук : 10.02.01. Київ, 2006. 23 с.

Петрашик Ю. Ергонімія Тернопільщини кінця ХХ – початку ХХІ ст. : автореф. дис. … канд. філ. наук : спец. 10.02.01. Чернівці, 2013. 20 с.

Карпенко О. Фреймове групування космонімів. Studia slovakistica. 2009. Вип. 10. С. 77–85.

Дідур Ю. Асоціативне навантаження ергонімної лексики. Записки з ономастики. 2015. Вип. 18. С. 188–200.

Кутуза Н. Оніми в асоціативному полі рекламної слоганістики. Записки з ономастики. 2015. Вип. 18. С. 405–415.

Fillmore Ch J. Semantics. Linguistics in the Morning Calm. Selected Papers from SICOL-198, Seoul : Hanshin Publishing Company, Korea. 1982. P. 111–137.

Зимовець Г. Фреймовий підхід до мотивації власних назв. Вісник Харківського національного університету імені Каразіна. Серія «Філологія». 2021. № 88. С. 109–115.

Словник української мови в 20 тт. URL: https://sum20ua.com/?wordid=0&page=0 (дата звернення: 20.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Зимовець, Г. В. (2025). МОДЕЛІ НОМІНАЦІЇ БАНКІВСЬКИХ УСТАНОВ УКРАЇНИ В ДІАХРОНІЧНОМУ АСПЕКТІ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 75–81. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ І ОНОМАСТИЧНІ СТУДІЇ