ФУНКЦІОНУВАННЯ ОСОБОВИХ ІМЕН У СКЛАДІ КАЛЕНДАРНИХ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2022-203-1

Ключові слова:

календарний фразеологізм, власноіменний компонент, антропонім, етнокультурна спіль- нота, фразеологічна одиниця.

Анотація

У статті проаналізовано процес трансформації особових імен у складі фразеологічних одиниць. У семантичному плані функціонально переорієнтований антропонім виражає цілісне уявлення про суб'єкт номінації, набуває узагальненого сенсу та експресивності, як наслідок, перестає функціонувати як позначення конкретної людини в складі календарного фразеологізму. Метою дослідження є розгляд функціонування особових імен у складі календарних фразеологічних одиниць на матеріалі української, німецької та іспанської мов. Реалії, що позначаються календарними фразеологізмами із власноіменним компонентом, найтіснішим чином пов'язані з ментальністю народу, міфологією та історією країни, традиціями. Особові імена у складі календарних фразеологічних одиниць, які є невід’ємним компонентом смислової та структурної організації фразеологізмів, конденсують увесь складний комплекс культури й психології даного народу, неповторний спосіб його образного мислення. На підставі розкриття лінгвокультурних ознак ономастичного складу одиниць розглянуто положення про те, що постійно відтворювані в мовленні висловлення, які ґрунтуються на стереотипах етносвідомості, є репрезентантами культури народу й характеризуються образністю та експресивністю. Календарний фразеологізм з особовим іменем є культурно-мовним знаком, який являє собою єдність фрагменту культурного знання та мовної структури. Він є носієм культурної інформації, яка імпліцитно представлена в його семантиці та сконцентрована у його внутрішній формі. Формально особове ім’я залишається іменем певного святого, але у фразеологічному контексті воно стає одиницею хронометричного ряду, співвідноситься з часовими поняттями.

Посилання

Єрмоленко С.С. Знакова структура мовної одиниці в комунікативно-епістемічній перспективі : дис. … д-ра філол. наук. Київ, 2007.

Левінтова Е.І. Іспансько-російський фразеологічний словник: 30000 фразеологічних одиниць, 1985.

Лотман Ю.М. Культура та вибух, 1992.

Мороз О.А. Фразеологічні одиниці з компонентом «власне ім’я» в сучасній українській мові: структурно-семантичний аспект : дис. … канд. філол. наук. Д., 2002.

Німецько-український фразеологічний словник : у двох томах / уклад. В.І. Гаврись, О.П. Пророченко. Київ : Радянська школа, 1981. 6. Суперанская А.В. Ім'я загальне та власне, 1978.

Українські приказки, прислів’я і таке інше / уклав М. Номис. Київ : Либідь, 1993. 8. Топоров В.Н. Міф. Ритуал. Символ. Образ: Дослідження в галузі міфопоетичного, 1995.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Арделян, О. (2023). ФУНКЦІОНУВАННЯ ОСОБОВИХ ІМЕН У СКЛАДІ КАЛЕНДАРНИХ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (203), 7–12. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2022-203-1