НАРАТИВНА ОРГАНІЗАЦІЯ ХУДОЖНЬОГО СВІТУ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВНОГО ПОЛІФОНІЧНОГО РОМАНУ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ДЖОНАТАНА САФРАНА ФОЕРА “EVERYTHING IS ILLUMINATED”)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-8

Ключові слова:

постмодерністська проза, поліфонія, текстовий світ, наратор, фокалізатор

Анотація

Це дослідження присвячене вивченню особливостей наративної організації художнього світу сучасного англомовного поліфонічного роману. В основу роботи покладено головні положення теорії М. Бахтіна, у якій «поліфонія» визначається як множинність самостійних голосів та свідомостей і розглядається як ознака діалогічності художнього тексту. Матеріалом для аналізу слугує роман Джонатана Сафрана Фоера «Everything is Illuminated». Цей твір є типовим зразком сучасного постмодерністського роману-хроніки, що містить декілька різнорідних текстів, написаних від імені різних оповідачів. Здійснений аналіз дав можливість встановити, що у різних темпоральних структурах тексту актуалізуються різні суб’єкти оповіді (наратори) і відповідні їм художні світи. Мова кожного окремого наратора створює власний світ, що ніби переривається вставками зі світів інших персонажів. Результатом стає своєрідний структурний діалогізм між двома сюжетними лініями роману – сучасною та історичною. Кожна з двох сюжетних ліній створює макросвіт-конгломерат, що є об’єднанням мікросвітів персонажів. Завдяки такій побудові твору забезпечується поліфонізм не лише між сюжетними лініями роману, але й усередині них, тобто між голосами нараторів і персонажів кожного макросвіту. Багатовимірна наративна перспектива у поєднанні з розмиванням часового й просторового планів зображуваних подій у романі слугує засобом привертання уваги до найважливіших проблем твору та розкриття його основної думки, а саме ідеї «осяяння», яку можна вважати розгорнутою текстовою метафорою, що реалізується шляхом діалогічного переплетення сюжетних ліній, наративних планів та точок зору на зображувану ситуацію. Учасниками текстового діалогу є не лише автор, що дискутує з безліччю голосів-свідомостей, а й читач, який слідкує за ходом дискусії, зіставляє різні точки зору, вибудовує власну позицію та бачення текстового світу. Таким чином, текстове багатоголосся стимулює особливий спосіб читання твору, конструюючи образ інтелектуального читача-дослідника, що бере активну участь у поліфонічному діалозі.

Посилання

Bakhtin M.M. Problems of Dostoevsky’s Poetics. / Ed. and trans. Caryl Emerson. Minneapolis : University of Minnesota Press, 1984. 378 p.

Соболь О.Ю. Лінгвопрагматичні засоби вираження поліфонії у сучасному французькому медійному дискурсі : автореф. дис. ... канд. наук : 10.02.05. Київ, 2007. 34 с.

Астрахан Н. Поліфонія літературного твору: теоретичний аспект. Житомирські літературознавчі студії. 2013. Вип. 7. С. 175–183.

Мамосюк О. Поліфонія як комунікативна ознака побудови художніх текстів письменників-новороманістів. Актуальні питання іноземної філології. № 4. 2016. С. 105–110.

Бабелюк О.А. Трансформація хронотопу в постмодерністському текстотворенні: від діалогу до какофонії. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Випуск 62. 2012. С. 12–16.

Козачишина О.Л., Мосійчук А.В., Малащук-Вишневська Н.В. Категорія часу як засіб творення текстового світу сучасного англомовного поліфонічного роману (на матеріалі роману Джонатана Сафрана Фоера «Everything is Illuminated»). Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Том 33 (72), № 1, ч. 1. 2022. С. 139–144.

Обелець Ю.А. Темпоральна структура можливих світів художнього тексту (на матеріалі англомовної прози) : автореферат дис. …. канд. філол. наук : 10.02.04. Одеса, 2006. 21 с.

Довбенко Л. Наративний формат фокалізації і точки зору в сучасному британському романі. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. ім. В. Винниченка. Серія «Філологічні науки (Мовознавство)». Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2011. Випуск 96 (1). С. 169–171.

Рижа У.В. Лінгвальне вираження оповідної перспективи в сучасній британській художній літературі (структурно-семантичний та функційний аналіз) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Львів, 2020. 264 с.

Іваненко С.М. Поліфонія ритмотональної будови тексту в стилістичному аспекті (на матеріалі німецької мови) : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук. Спеціальність : 10.02.04 «Германські мови». Київ, 2010. 20 с.

Ткаченко І.А. Наративні маски в англомовному постмодерністському дискурсі: лінгвокогнітивний та комунікативно-прагматичний аспекти : дис... канд. наук (доктора філософії) : 10.02.04. Херсон, 2018. 217 с.

Білецька О.В. Методика дослідження графосеміотичного кодування наративної поліфонії в англомовному постмодерністському художньому тексті. Записки з романо-германської філології. № 1(36). 2016. С. 11–22.

Денисова Т.Н. Всесвітні трагедії від Джонатана Сафрана Фоера. Слово і час. 2009. № 1. С. 28–38.

Бабелюк О.А., Коляса О.В. Мультимодальний поліфонічний наратив як амальгама гібридних графічних технік та новацій. Література як семіотичний ресурс культури. Всеукраїнська наукова конференція (ХХ Філологічні читання пам’яті Н.С. Шрейдер) : матеріали / Упорядник Т.Є. Пічугіна. Дніпро : Тріменс ЛТД, 2023. С. 3–5.

Бежан О. Проблема пам’яті в романі Джонатана Сафрана Фоера «Усе освітлено». Літературознавчі обрії. Випуск 16. Київ : Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2010. С. 80–84.

Остапчук Т.П. Подолання національно-культурних стереотипів як необхідна умова формування власної ідентичності (на матеріалі роману Дж.С. Фоера та фільму Л. Шрайбера «Все освітлено»). Наукові праці. Філологія. Літературознавство. 2007. Випуск 57. Том 70. С. 24–29.

Ткачук Ю. Конструювання резюме ідентичності у тексті Джонатана Фоера «Усе освітлено». Головна течія – гетерогенність – канон в сучасній американській літературі : матеріали ІІІ Міжнародної конференції з американської літератури. Київ, 3–5 жовтня 2005 р. / Уклад. Т.Н. Денисова. Київ : Факт, 2006. С. 385–397.

Prince Gerald. Dictionary of Narratology. University of Nebraska Press : Lincoln & London,1987. 118 p.

Rimmon-Kennan Schl. Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London, New York : Methuen, 1983. 256 p.

Foer Jonathan Safran. Everything is Illuminated. New York : Houghton Mifflin Company, 2003. 276 p.

Mey Jacob L. When Voices Clash: a Study in Literary pragmatics / Ed. by Jacob L. Mey. Berlin, New York : Mouton de Gruyter, 2000. 400 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-17

Як цитувати

Козачишина, О., & Прадівлянна, Л. (2023). НАРАТИВНА ОРГАНІЗАЦІЯ ХУДОЖНЬОГО СВІТУ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВНОГО ПОЛІФОНІЧНОГО РОМАНУ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ДЖОНАТАНА САФРАНА ФОЕРА “EVERYTHING IS ILLUMINATED”). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (206), 58–65. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-8