NARRATIVE STRUCTURE OF THE TEXTUAL WORLD IN A CONTEMPORARY ENGLISH POLYPHONIC NOVEL (BASED ON THE NOVEL “EVERYTHING IS ILLUMINATED” BY JONATHAN SAFRAN FOER)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-8

Keywords:

postmodernist prose, polyphony, textual world, narrator, focalizer

Abstract

The article focuses on the peculiarities of the narrative structure of a textual world in a contemporary polyphonic novel. The study is based on the main principles of M. Bakhtin’s theory wherein “polyphony” is defined as a plurality of independent voices and consciousnesses and is viewed as a marker of a literary text dialogical character. The research is performed on the material of the novel “Everything is Illuminated” by Jonathan Safran Foer that is a typical example of a contemporary postmodern novel-chronicle comprising several heterogeneous texts written from the standpoint of different narrators. The conducted research made it possible to trace different subjects of narration (narrators) with their corresponding textual worlds actualized in different temporal planes of the text. The speech of each narrator creates its own textual world interrupted by the inserts from others characters’ worlds, which results in a kind of structural dialogue between the two plot lines – contemporary and retrospective. Each plot line forms a conglomerate macroworld uniting microworlds of the characters. The given text structure secures the polyphony between the main plot lines as well as within them, i.e. between the voices of the narrators and personages making up each macroworld. This multilayered narrative perspective combined with the blurred time and place planes becomes a means of drawing attention to the main problems of the novel and revealing its message – the idea of “illumination” that can be viewed as a sustained metaphor realized via the dialogical intersection of the plot lines, narrative planes and points of view on the depicted events. Together with the author communicating with multiple voices in the text the reader becomes a participant of the textual dialogue and as such he follows the discussion, compares different points of view and forms his own attitude and vision of the textual situation. In this way textual polyphony stimulates a particular type of text reading and interpretation constructing the image of the intellectual reader-researcher that takes an active part in a polyphonic dialogue.

References

Bakhtin M.M. Problems of Dostoevsky’s Poetics. / Ed. and trans. Caryl Emerson. Minneapolis : University of Minnesota Press, 1984. 378 p.

Соболь О.Ю. Лінгвопрагматичні засоби вираження поліфонії у сучасному французькому медійному дискурсі : автореф. дис. ... канд. наук : 10.02.05. Київ, 2007. 34 с.

Астрахан Н. Поліфонія літературного твору: теоретичний аспект. Житомирські літературознавчі студії. 2013. Вип. 7. С. 175–183.

Мамосюк О. Поліфонія як комунікативна ознака побудови художніх текстів письменників-новороманістів. Актуальні питання іноземної філології. № 4. 2016. С. 105–110.

Бабелюк О.А. Трансформація хронотопу в постмодерністському текстотворенні: від діалогу до какофонії. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Випуск 62. 2012. С. 12–16.

Козачишина О.Л., Мосійчук А.В., Малащук-Вишневська Н.В. Категорія часу як засіб творення текстового світу сучасного англомовного поліфонічного роману (на матеріалі роману Джонатана Сафрана Фоера «Everything is Illuminated»). Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Том 33 (72), № 1, ч. 1. 2022. С. 139–144.

Обелець Ю.А. Темпоральна структура можливих світів художнього тексту (на матеріалі англомовної прози) : автореферат дис. …. канд. філол. наук : 10.02.04. Одеса, 2006. 21 с.

Довбенко Л. Наративний формат фокалізації і точки зору в сучасному британському романі. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. ім. В. Винниченка. Серія «Філологічні науки (Мовознавство)». Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2011. Випуск 96 (1). С. 169–171.

Рижа У.В. Лінгвальне вираження оповідної перспективи в сучасній британській художній літературі (структурно-семантичний та функційний аналіз) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Львів, 2020. 264 с.

Іваненко С.М. Поліфонія ритмотональної будови тексту в стилістичному аспекті (на матеріалі німецької мови) : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук. Спеціальність : 10.02.04 «Германські мови». Київ, 2010. 20 с.

Ткаченко І.А. Наративні маски в англомовному постмодерністському дискурсі: лінгвокогнітивний та комунікативно-прагматичний аспекти : дис... канд. наук (доктора філософії) : 10.02.04. Херсон, 2018. 217 с.

Білецька О.В. Методика дослідження графосеміотичного кодування наративної поліфонії в англомовному постмодерністському художньому тексті. Записки з романо-германської філології. № 1(36). 2016. С. 11–22.

Денисова Т.Н. Всесвітні трагедії від Джонатана Сафрана Фоера. Слово і час. 2009. № 1. С. 28–38.

Бабелюк О.А., Коляса О.В. Мультимодальний поліфонічний наратив як амальгама гібридних графічних технік та новацій. Література як семіотичний ресурс культури. Всеукраїнська наукова конференція (ХХ Філологічні читання пам’яті Н.С. Шрейдер) : матеріали / Упорядник Т.Є. Пічугіна. Дніпро : Тріменс ЛТД, 2023. С. 3–5.

Бежан О. Проблема пам’яті в романі Джонатана Сафрана Фоера «Усе освітлено». Літературознавчі обрії. Випуск 16. Київ : Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2010. С. 80–84.

Остапчук Т.П. Подолання національно-культурних стереотипів як необхідна умова формування власної ідентичності (на матеріалі роману Дж.С. Фоера та фільму Л. Шрайбера «Все освітлено»). Наукові праці. Філологія. Літературознавство. 2007. Випуск 57. Том 70. С. 24–29.

Ткачук Ю. Конструювання резюме ідентичності у тексті Джонатана Фоера «Усе освітлено». Головна течія – гетерогенність – канон в сучасній американській літературі : матеріали ІІІ Міжнародної конференції з американської літератури. Київ, 3–5 жовтня 2005 р. / Уклад. Т.Н. Денисова. Київ : Факт, 2006. С. 385–397.

Prince Gerald. Dictionary of Narratology. University of Nebraska Press : Lincoln & London,1987. 118 p.

Rimmon-Kennan Schl. Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London, New York : Methuen, 1983. 256 p.

Foer Jonathan Safran. Everything is Illuminated. New York : Houghton Mifflin Company, 2003. 276 p.

Mey Jacob L. When Voices Clash: a Study in Literary pragmatics / Ed. by Jacob L. Mey. Berlin, New York : Mouton de Gruyter, 2000. 400 p.

Published

2023-11-17

How to Cite

Kozachyshyna, O., & Pradivlianna, L. (2023). NARRATIVE STRUCTURE OF THE TEXTUAL WORLD IN A CONTEMPORARY ENGLISH POLYPHONIC NOVEL (BASED ON THE NOVEL “EVERYTHING IS ILLUMINATED” BY JONATHAN SAFRAN FOER). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (206), 58–65. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-206-8