ФОНОСТИЛІСТИКА МАЛОЇ ПРОЗИ М. ЯЦКОВА ТА Г. ХОТКЕВИЧА В КОНТЕКСТІ РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ЕСТЕТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-28Ключові слова:
модернізм, фоностилістичні прийоми, звукопис, акустичні техніки, музичність, звуконаслідування, сугестивність, сенсорна образність.Анотація
У запропонованій статті простежуються механізми функціонування фоностилістичних прийомів у малих жанрових формах Г. Хоткевича та М. Яцкова. Відзначено провідні тенденції тогочасної ранньомодерністської естетики на різних рівнях художньої образності та здійснено інтерпретацію фонетичних ресурсів прозової мови зазначених письменників. Окреслено функціональну парадигму звукових та фонетичних технік, вписаних у ранньомодерністську систему мовно-стильових координат. Звернено увагу на ритмомелодику, евфонізацію, внутрішню звукову організацію тексту, звукопис, слухові акустичні імпресії, лексичні звукообрази, засоби фоніки (алітерацію, асонанс), звуконаслідування. Інтерпретаційну матрицю описано крізь призму стильових прийомів символізму, імпресіонізму, експресіоністичну техніку, які насамперед намагалися підкреслити ідею твору завдяки формально-виражальним засобам. Відзначено, що звукова модель запропонованої авторами-модерністами образності вибудовує багатогранну асоціативну картину, прочитання якої можливе крізь призму світоглядно-аксіологічних домінант тієї епохи: апелювання до філософії ірраціоналізму, принципів інтуїтивізму, психологізму, сенсорної модифікації. Виокремлено первинні фоно- семантичні техніки (звуконаслідувальні) та вторинні (звукосимволічні). Запропоновано класифікацію фоно- стилістичних засобів відповідно до певних рівнів організації художнього тексту: звук на рівні звука, звук на рівні лексеми, звук на рівні ідеї-механіки. Функціональне навантаження звукообразного світу зводиться до прочитування звуку, як: психологічного компоненту, засобу ритмічності та мелодики, вибухово-настроєвого прийому, техніки до змалювання психопортрету героя, невербально-сигнальної символічної системи, синестезії сенсорних систем сприйняття людиною світу, акустично-виражальних практик, часо-просторового маркеру та ідейно-тематичності художнього тексту у його тісній взаємодії з тенденціями ранньомодерністської естетики.
Посилання
Гундорова Т. ПроЯвлення Слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. Львів : Літопис, 1997. 297 с.
Еліот Т. С. Музика поезії. Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. 2-ге вид., доп. Львів : Літопис, 2001. С. 95–106.
Качуровський І. Фоніка. Київ : Либідь, 1994. 168 с.
Левицький В. Звуковой символизм. Основные итоги : монография. Чернівці : Рута, 1998. 130 с.
Мельник О. Модерністський феномен Михайла Яцкова: канон та інтерпретація : монографія. Київ : Наукова думка, 2011. 294 с.
Ніцше Ф. Т. 1 : Народження трагедії. Невчасні міркування I–IV. Твори спадку 1870–1873. Повне зібрання творів : у 15 т. Львів : Астролябія, 2004. 770 с.
Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ : Либідь, 1999. 448 с.
Потебня О. Теоретична поетика. 1990. 344 с.
Тарасова О. Фоносемантичні засоби компресії поетичної інформації: семіотичний та когнітивно- комунікативний аспекти (на матеріалі поезії французького символізму) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.05 «Романські мови» ; Київський національний лінгвістичний університет. Київ, 2009. 20 с.
Франко І. Із секретів поетичної майстерності. Київ : Радянська школа, 1979. 318 с.
Франко І. Старе й нове в сучасній українській літературі. Зібрання творів : у 50-ти т. Київ : Наукова думка, 1982. Т. 35. С. 91–112.
Хоткевич Г. Твори : в 2-х т. Київ : Дніпро, 1966. Т. 2. 604 с.
Юсип-Якимович Ю. Зіставна фоностилістика: слов’янські фоностильові паралелі в поезії модернізму. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Філологія». 2008. Випуск 18. С. 101–106.
Юсип-Якимович Ю. Фоностильові засоби музичності в ліриці Миколи Філянського. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Філологія». 2008. Випуск 19. С. 35–39.
Юсип-Якимович Ю. Слов’янський літературний символізм: фоносемантична поетика звукового пейзажу. Ukrainica brunensia III./ Ukrajinistika – minulost, přítomnost, budoucnost III. Literatura a kultura. Kolektivní monografie věnovaná 20. výročí zahájení výuky ukrajinštiny jako studijního oboru na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. 2015. С. 307–315.
Яцків М. Муза на чорному коні : Оповідання і новели. Повісті. Спогади і статті / упоряд., автор. передм. та приміт. М. Ільницький. Київ : Дніпро, 1989. 846 с.