PHONOSTYLISTICS OF SHORT PROSE BY M. YATSKIV AND H. KHOTKEVYCH IN CONTEST OF EARLY MODERN AESTHETICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-28

Keywords:

modernism, phonostylistic techniques, sound recording, acoustic techniques, musicality, sound imitation, suggestiveness, sensory imagery.

Abstract

The proposed article traces the functioning mechanisms of phonostylistic techniques in the small genre forms of H. Hotkevich and M. Yatskiv. The leading trends of the contemporary early modernist aesthetics at different levels of artistic imagery were noted, and the phonetic resources of the prose language of the noted writers were interpreted. The functional paradigm of sound and phonetic techniques, inscribed in the early modernist system of linguistic and stylistic coordinates, is outlined. Attention is paid to rhythm and melody, euphonization, internal sound organization of the text, sound writing, auditory acoustic impressions, lexical sound images, phonics tools (alliteration, assonance), sound imitation. The interpretive matrix is described through the prism of stylistic techniques of symbolism, impressionism, and expressionist technique, which primarily tried to emphasize the idea of the work through formal expressive means. It is noted that the sound model of imagery proposed by modernist authors builds a multifaceted associative picture, which can be read through the prism of worldview and axiological dominants of that era: an appeal to the philosophy of irrationalism, the principles of intuitionism, psychologism, sensory modification. Primary phonosemantic techniques (sound imitation) and secondary (sound symbolic) are distinguished. A classification of phonostylistic means is proposed according to certain levels of organization of the artistic text: sound at the level of sound, sound at the level of lexeme, sound at the level of idea-mechanics. The functional load of the sound world is reduced to the reading of sound as: a psychological component, a means of rhythmicity and melody, an explosive and moody reception, a technique for drawing a psycho-portrait of a hero, a non-verbal-signal symbolic system, synesthesia of sensory systems of human perception of the world, acoustic-expressive practices, time- spatial marker and ideological and thematic nature of the artistic text in its close interaction with the trends of early modernist aesthetics.

References

Гундорова Т. ПроЯвлення Слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. Львів : Літопис, 1997. 297 с.

Еліот Т. С. Музика поезії. Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. 2-ге вид., доп. Львів : Літопис, 2001. С. 95–106.

Качуровський І. Фоніка. Київ : Либідь, 1994. 168 с.

Левицький В. Звуковой символизм. Основные итоги : монография. Чернівці : Рута, 1998. 130 с.

Мельник О. Модерністський феномен Михайла Яцкова: канон та інтерпретація : монографія. Київ : Наукова думка, 2011. 294 с.

Ніцше Ф. Т. 1 : Народження трагедії. Невчасні міркування I–IV. Твори спадку 1870–1873. Повне зібрання творів : у 15 т. Львів : Астролябія, 2004. 770 с.

Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ : Либідь, 1999. 448 с.

Потебня О. Теоретична поетика. 1990. 344 с.

Тарасова О. Фоносемантичні засоби компресії поетичної інформації: семіотичний та когнітивно- комунікативний аспекти (на матеріалі поезії французького символізму) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.05 «Романські мови» ; Київський національний лінгвістичний університет. Київ, 2009. 20 с.

Франко І. Із секретів поетичної майстерності. Київ : Радянська школа, 1979. 318 с.

Франко І. Старе й нове в сучасній українській літературі. Зібрання творів : у 50-ти т. Київ : Наукова думка, 1982. Т. 35. С. 91–112.

Хоткевич Г. Твори : в 2-х т. Київ : Дніпро, 1966. Т. 2. 604 с.

Юсип-Якимович Ю. Зіставна фоностилістика: слов’янські фоностильові паралелі в поезії модернізму. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Філологія». 2008. Випуск 18. С. 101–106.

Юсип-Якимович Ю. Фоностильові засоби музичності в ліриці Миколи Філянського. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Філологія». 2008. Випуск 19. С. 35–39.

Юсип-Якимович Ю. Слов’янський літературний символізм: фоносемантична поетика звукового пейзажу. Ukrainica brunensia III./ Ukrajinistika – minulost, přítomnost, budoucnost III. Literatura a kultura. Kolektivní monografie věnovaná 20. výročí zahájení výuky ukrajinštiny jako studijního oboru na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. 2015. С. 307–315.

Яцків М. Муза на чорному коні : Оповідання і новели. Повісті. Спогади і статті / упоряд., автор. передм. та приміт. М. Ільницький. Київ : Дніпро, 1989. 846 с.

Published

2023-09-07

How to Cite

Suvorova, L., & Muzychuk, V. (2023). PHONOSTYLISTICS OF SHORT PROSE BY M. YATSKIV AND H. KHOTKEVYCH IN CONTEST OF EARLY MODERN AESTHETICS. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (205), 200–206. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-28