REFLECTION OF THE CONCEPT OF WATER AND ITS REPRESENTATIVES IN THE LINGUISTIC PICTURE OF THE WORLD (BASED ON UKRAINIAN FOLKLORE TEXTS)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-62Keywords:
concept, Ukrainian folklore texts, linguistic picture of the world, lexeme, semantics, verbalization, symbolAbstract
The article deals with the verbalization of the concept WATER and its representatives in the linguistic picture of the world on the basis of the texts of Ukrainian folk songs, spells and dumas. The author defines the linguistic worldview as the comprehension of the world around us reflected in language, since each person perceives and reproduces the surrounding reality in his or her own way, and the language conceptualizes the worldview. It is noted that the language reflects the cultural and psychological characteristics of an ethnic group, and each nation interprets the achievements of previous generations, changes and supplements them, reflecting the originality of national culture. It is noted that the concept WATER in the studied texts of Ukrainian folklore is represented by specifiers- appeals: sea, river, estuary, wave, and rain. The concept WATER and its representatives have the semantics of water space; water surface perceived as a separate physical mass; an indicator of terrain; danger-related sensations; foreign space; help, healing; verbal means of communication; a means of enchantment; and a drink. The main semantic load of the analyzed lexemes is the meaning of a large space. The meteorological name doshchyk, hydronyms Danube, Desna, Vistula are mostly inherent in the texts of Ukrainian folk songs. The Black Sea, the Dnipro-Slavuta, and the Samarka River are inherent attributes of dumas. The concept WATER in Ukrainian dumas symbolizes help, healing, and functions in the construction of appeals. The epithetics of the WATER concept are rich: holy, clean, muddy, cold; the sea is red, the river is bloody. The studied lexemes are indicators of ideas about one's own and other people's worlds in the linguistic picture of the world and have spatial and temporal content. In Ukrainian folklore texts, the concept WATER and its representatives acquire symbolic semantics and ambivalent meanings.
References
Лисиченко Л.А. Структура мовної картини світу. Мовознавство. 2004, № 5–6. С. 36–41.
Саєвич І.Г. Теорія картини світу: ключові поняття. Лінгвістика. 2012. № 2. С. 18–28.
Бондаренко А.І. Основні аспекти вітчизняних лінгвокультурологічних досліджень. Література та культура Полісся. Серія: Філологічні науки. 2019. Вип. 96. С. 115–125.
Беценко Т.П. Текстово-образна універсалія – конститутивний модус організації фольклорно- пісенного дискурсу українських народних дум. Народознавчі зошити. 2020. № 6 (156). С. 1367–1382.
Селіванова О.О. Концептуальне моделювання і когнітивно-ономасіологічний аналіз. Вісник Чер- каського університету. Серія: Філологічні науки. 2017. Вип. 2. С. 3–12.
Єрмоленко С.Я. Мінлива стійкість мовної картини світу. Мовознавство. 2009. № 3–4. С. 94–103.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. К. : Довіра, 2006. 703 с.
Українські народні пісні та думи. К. : Т-во «Знання» України, 1992. 96 с.
Ви, зорі-зориці… Українська народна магічна поезія: (Замовляння) / упоряд. М. Г. Васи- ленка, Т. М. Шевчук ; передм. М. Г. Василенка. Київ : Молодь, 1991. 336 с.
Манжос С.В. Функційна специфіка словообразу море як репрезентанта концепту ВОДА в поезії Тараса Шевченка. Science and Education a New Dimension. Philology, VIII (65), Issue: 217, 2020 Feb. С. 44–47.






