EXPRESSIVE SOUND IMAGERY IN THE WORKS OF VASYL STUS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-52Keywords:
Vasyl Stus, sound, scream, expressionism, metaphor, imageryAbstract
The article analyzes the work of Vasyl Stus from a scientific perspective, focusing on the creation of original metaphors and a distinctive artistic style through the use of expressive sound imagery. The study finds that high emotional tension helps to form a poetic space in which dense language, vivid metaphors, and unconventional vocabulary effectively convey the poet's subtle inner states. The combination of visual and auditory images produces a synergistic effect, allowing readers to perceive the dynamic energy and inner life of the poet.Special attention is given to the phenomenon of “sound” as a key element of Stus’s poetic voice. The analysis of a “sonic cry”–ranging from a low hum to high-pitched screams–demonstrates how Stus constructs a dynamic representation of his inner existence and the process of transcendence through sound. The paper also compares these findings with expressionist art, specifically referencing Edvard Munch’s The Scream, which has symbolized emotional intensity for over a hundred years. This comparison situates Stus’s work within a broader international context.The study emphasizes that sound imagery in Stus’s poetry is not merely descriptive; it is a crucial component in shaping the emotional and spiritual experience of the reader. The poetic process, reflecting inner growth and the search for self-identification, is materialized through rich imagery and paradoxical details. These factors combine to transform the poem into a powerful message that reaffirms the authenticity of existence.In summary, the article provides an in-depth analysis of Vasyl Stus's work as a process of exploring the world through sound imagery. It emphasizes how sound repetition and imitation turn language into a tool for expressing the internal dynamics and vital pulsation of the poetic space.
References
Стус В. Твори у чотирьох томах. Том 6 (додатковий). Книга друга. Львів: Видавнича Спілка «Просвіта», 1997. 264 с.
Стус Д. Міфічність поезії. Стус Василь. Небо. Кручі. Провалля. Вода. Львів : Видавництво Старого Лева, 2024. С. 5–11.
Семків Р. Як читати українських класиків і кайфувати від цього. Київ : Видавництво Stretovych, 2024. 296 с.
Стус Д. Василь Стус: Життя як творчість. Київ : Факт, 2005. 368 с.
Шевельов Ю. Трунок і трутизна (Про «Палімпсести» Василя Стуса). Василь Стус. Палімпсести. Сучасність, 1986. С. 17–58.
Моклиця М. Силует романтика на тлі постмодерну, або метафора як поетична проблема. Слово і час. 2009. № 6. С. 91–98.
The Scream: Great Art Explained» URL: https://youtu.be/d50FbuyswAU?si=pmEAz7IcHyIXcYzV (Дата звернення: 22. 04. 2025)
Едвард Мунк: Історія Найвідомішого «Крику» у Мистецтві. URL: https://youtu.be/-jtHnSeKDlk?si=lY3WH3ZiHN7-CkW1 (Дата звернення: 22. 04. 2025)
Яструбецька Г. Експресіонізм – імпресіонізм: стильова опозиція чи дифузія? Слово і час. 2006. № 2. С. 39–45.
Дзюба І. Різьбяр власного духу. URL: https://stus.center/p/ivan-dziuba-860 (Дата звернення: 22. 04. 2025)
Коцюбинська М. Стусове «Самособоюнаповнення». Сучасність. 1995. № 6. С. 137–144.
Іщенко Є. Віталізація смерті в поезії Василя Стуса. Слово і час. 2006. № 11. С. 69–76.
Бандальєр Г. Експресивність як визначальна риса поетики В.Стуса. Вісник НАН України. 2005. № 9. С. 44–49.
Содомора А. Наодинці зі словом. Львів : Центр гуманітарних досліджень Львівського державного університету імені Івана Франка, 1999. 480 с.
Стус В. Твори у чотирьох томах. Том 6 (додатковий) Книга перша. Львів: Видавнича Спілка «Просвіта», 1997. 496 с.






