FORMATION OF PUBLIC SPEAKING SKILLS IN STUDENTS AT THE UKRAINIAN LANGUAGE CLASSES (FOR PROFESSIONAL PURPOSES)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-53

Keywords:

professional Ukrainian language, public speaking, rhetorical skills, discussion, situational tasks, communication.

Abstract

The authors of the article substantiated in detail the importance of obtaining developed communication skills by graduates of higher education institutions, which involve the ability to speak in public. In order to determine the results of the development of students' public speaking skills, the authors developed a diagnostic questionnaire, the results of which are analyzed in detail in the article. The researchers focused on the following components of students' preparation for public speaking: preparation for the speech; mastery of public broadcasting techniques; establishing contact with the audience; emotion management and performance practice. The study presents a system of exercises and tasks for the development of public speaking skills of future specialists in the agricultural sector. Examples of the most famous speeches in the world and methods of working with them are offered. The scientists considered in detail the exercises related to the individual and independent work of students, the implementation of which is aimed at strengthening the research component in the learning process. The article offers a list of topics for discussions and round tables, the purpose of which is the development of public speaking skills. The authors investigated the use of situational tasks in the formation of communication skills of students of the Ukrainian language. Emphasis is placed on the importance of practicing and consolidating communication skills in everyday life; observation of other people's communication; reading article focuses on exercises for the development of diction and non-verbal means of communication, as they affect the audience's perception and understanding of the speaker. Emphasis is placed on the importance of performing creative tasks and exercises for improving the speech culture of university graduates. The authors determined the importance of role-playing lectures for students in the development of public speaking practical skills. The article emphasizes that the obtained results of the survey testify to the effectiveness of the developed and selected types of works on the development of oratory and communicative abilities. The proposed tasks can be used for the formation of rhetorical skills in students of higher education in the educational process during the teaching of the subject «Ukrainian language (for professional direction)».

References

Carmine Gallo. The Presentation Secrets of Steve Jobs. New York: McGraw-Hill Education, 2010. 272р.

Smith J. A., Jones K. L., Brown M. R. The effects of public speaking anxiety on college students'academic performance. New York: Routledge, 2019. 187р.

Біла Н. В., Дащенко Н. Л., Синоруб Г. П. Формування навичок публічного мовлення студентів-журналістів. Вісник науки та освіти. Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія. Київ, 2023. № 1(7) С. 334–350.

Гусак О. В. Формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців аграрних закладів вищої освіти засобами публічного виступу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Суми, 2020. 20 с.

Культура фахового мовлення. Навчальний посібник / за ред. Н. Д. Бабич. Чернівці : Книги – XXI, 2005. 572 с.

Луца М. Мистецтво публічного виступу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Філологія (мовознавство) : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «фірма «Планер», 2015. Вип. 21. С.272–276.

Ковальська Н. А. Майстерність публічного виступу як показник мовної компетенції. Dynamics of the development of world science : Abstracts of the 6th International scientific and practical conference. Vancouver, Canada, 2020. P. 653–657.

Тимчук І.М. Робоча програма з навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» для здобувачів вищої освіти соціально-гуманітарного факультету за напрямом підготовки 081 «Право», бакалаврський рівень вищої освіти. Біла Церква: БНАУ, 2022. 26 с.

Тимчук. І.М., Погоріла С.Г. Підготовка майбутніх юристів до публічних виступів на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням). Перспективи розвитку суспільно-гуманітарних наук в умовах євро інтеграції : зб. матеріалів доп. учасн. Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції. Біла Церква : Білоцерківський НАУ, 2024. С.191–195.

Практикум з української мови за професійним спрямуванням для юристів : навч.посіб. / І.В.Зайцева, О.П.Калита, Г.В.Скуратівська, А.К.Павлова. Київ : «Центр учбової літератури», 2019. 396 с.

Тимчук І.М., Погоріла С.Г. Робочий зошит-практикум для виконання аудиторної та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» Модудь 1. для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня. Біла Церква : БНАУ, 2024. 65 с.

Експрес-урок – Які суржикові слова найтиповіші?: веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=4sk8xQj-AAs

Погоріла С. Г. Тимчук І.М. Сучасні підходи до формування комунікативних навичок у майбутніх фахівців аграрної галузі. Актуальні питання інтернаціоналізації вищої освіти в Україні в умовах сучасних освітніх реалій : зб. матеріалів доп. учасн. V Міжнародної науково-практичної конференції. Біла Церква: БНАУ, 2024. 199 с.

Published

2024-06-20

How to Cite

Tymchuk, I. M., & Pohorila, S. H. (2024). FORMATION OF PUBLIC SPEAKING SKILLS IN STUDENTS AT THE UKRAINIAN LANGUAGE CLASSES (FOR PROFESSIONAL PURPOSES). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 359–367. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-53