MODERN INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FORMING SOCIOCULTURAL COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN ITALIAN LANGUAGE CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-49

Keywords:

interactive technologies, Italian language, sociocultural competencies, «basket of ideas», «know, want to know, learnt», visual aid.

Abstract

This article focuses on identifying the factors of applying modern interactive technologies in shaping the sociocultural competence of higher education students in Italian language classes. Various tools and methods are analyzed, such as games and exercises aimed at deepening understanding of the cultural peculiarities and norms of Italian society. Special attention is given to the use of methods that foster active student participation, facilitate exchange of ideas and experiences, and develop communicative skills and cultural openness. The article highlights the benefits of using interactive technologies in education, including increased student engagement and motivation, improved material retention, stimulation of creative and critical thinking. Utilizing modern interactive technologies in the process of learning the Italian language enables effective formation of students’ sociocultural competence, facilitating their profound understanding and adaptation to Italian cultural heritage.

References

Марченко О.Г. Формування критичного мислення школярів. Харків: вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007. 200 с.

Пометун О. Як розвивати критичне мислення в учнів. URL: https://nus.org.ua/articles/krytychnemyslennya-2/ (дата звернення 20.06.2022).

Нікітченко О. С., Тарасова О. А. Формування навичок критичного мислення на уроках іноземної мови: навч.-практ. посіб. Харків: Друкарня Мадрид, 2017. 104 с.

Демчинський О.В. Інтерактивні методи викладання. Практичні поради для суддів-викладачів. К. 2017. 64 с.

Ніколаєва С. Ю., Борецька Г. Е., Майєр Н. В., Устименко О. М., Черниш В. В. та інші. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах: Колективна монографія. К.: Ленвіт, 2015. 444 с.

Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін./ за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів. К. : Ленвіт, 2013. 590 с.

Застосування технології критичного мислення на уроках історії як інноваційного підходу в сучасній освіті: веб-сайт. URL: https://naurok.com.ua/materiali-mayster-klasu-dlya-uchiteliv-istori-147245.html (дата звернення 21.06.2022).

Розвиток критичного мислення: веб-сайт. URL: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-kriticnogomislenna-

na-prikladi-metodu-znau-hocu-znati-diznavsa-na-urokah-mistectva-299577.html (дата звернення 20.06.2022).

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів. К.: Плеяди, 2006. 220с.

I gesti italiani: веб-сайт. URL: https://www.youtube.com/watch?v=RQquNGJMXe8 (дата звернення 20.06.2022).

Поняття критичного мислення: веб-сайт. URL: https://umity.in.ua/concept/?id=663 (дата звернення 21.06.2022).

Нікітченко О. С., Тарасова О. А. Формування навичок критичного мислення на уроках іноземної мови: навч.-практ. посіб. Харків: Друкарня Мадрид, 2017. 104 с.

Published

2024-06-20

How to Cite

Solovei, D. O., Petrova, O. V., & Kuznetsova, M. O. (2024). MODERN INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FORMING SOCIOCULTURAL COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN ITALIAN LANGUAGE CLASSES. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 328–336. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-49