WAR IN CONTEMPORARY UKRAINIAN LITERATURE FOR CHILDREN AND YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-23

Keywords:

war, Ukrainian children's literature, contemporary literature for children and youth, war imagessymbols, markers of war.

Abstract

The analysis of contemporary Ukrainian literature for children and youth has shown that the war theme is a key one and among the most relevant topics in the publications in the last two years. The article analyzes the peculiarities of the artistic representation of war in picture books, short stories, fairy tales, and novels «The War That Changed Rondo» by Romana Romanyshyn and Andriy Lesiv, «Yellow Butterfly» by Oleksandr Shatokhin, «Rooster, Cat. Cabinet» by Oleksandr Mykhed, «My Forced Vacation» by Kateryna Yehorushkina, «Apricots bloom at night» by Olia Rusina, «Secret stories of small and big victories» by Tanya Stus, «The Alphabet of War» by Yevgen and Solomiya Stepanenko, «The Victory Rooster» Zoryana Zhyvka and other. It was determined that focusing on a certain age category of readers leads to the appearance of typical models of artistic representation of war. In the center of the plot development of events there is: 1) a child, a young narrator, who from a child's point of view and through the prism of one’s own experience describes emotional state and events; 2) fairy-tale characters that are recognizable, have conventional prototypes (dog Patron, Cat, Rooster, Cupboard) or appeared on the basis of folklore reminiscences; 3) the war as a destructive force that is opposed and defeated by positive characters («The War That Changed Rondo»). Markers of war are revealed in: – titles of works, plots and issues (destruction, loss of home, danger and death, separation from relatives, war trauma, etc.), – images of the main characters (child witnesses, war victims, war images-symbols, etc.), – genre-narrative types of writing (first-person narration of the narrator-child who had to live in the conditions of war; children's point of view and emotional experience; confessional, diary writing, autobiography), – chronotope; – vocabulary, language. Illustrations that visualize texts built on contrasts contain color palettes and images that symbolize the dichotomy of «good and evil». The drama and tragedy of war in works addressed to young readers, as a rule, turn into an optimistic visualization of victory and a bright future.

References

Дитинство. Література. Культура. Освіта. Книга абстрактів I Міжнародної мультидисциплінарної наукової конференції (5–7 жовтня 2023 р.). / Ред.: Т. Качак, О. Будник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2023. 144 с.

Пухонська О. Поза межами бою. Дискурс війни в сучасній літературі: Монографія. Брустури: Дискурсус, 2022. 288 с.

Вздульська В. Тьотя Суп і півники-герої: огляд найцікавіших книжкових новинок для дітей. Читомо. URL: https://chytomo.com/totia-sup-i-pivnyky-heroi-ohliad-najtsikavishykh-knyzhkovykhnovynok-dlia-ditej/

Книжка заспокоює: що почитати дитині, поки триває війна. Освіторія. URL: https://osvitoria.media/opinions/knyzhka-zaspokoyuye-shho-pochytaty-dytyni-poky-tryvaye-vijna/

Корольчук М. Говоримо з дітьми про війну: 11 книг для молодших підлітків. https://learning.ua/blog/202207/hovorymo-z-ditmy-pro-viinu-11-knyh-dlia-molodshykh-pidlitkiv/

Стахів М. Війна. Діти. Література: дитячі книжки та війна в Україні. URL: https://www.goethe.de/prj/lek/uk/ueb.html

Купріян О. Українська література для дітей: не тільки про війну. Посестри. Часопис, 16, 2022. URL: https://posestry.eu/zhurnal/no-16/statya/ukrainska-literatura-dlya-ditey-ne-tilki-pro-viynu

Живі письменники. Як говорити з дітьми про війну та мир. Посібник. / Упор. Т. Стус, А. Третяк, М. Артеменко. К. 2023. 150 с.

Качак Т.Б., Баран У. С. Діти і війна: художня інтерпретація теми в українській літературі для дітей та юнацтва. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва «Література.Діти. Час». Вип. VI: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції «Українська література для і про дітей: історичні здобутки й тенденції розвитку» (11 жовтня 2016 року). Старобільськ: Вид-во ДЗ «Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка», 2016. С. 68–76.

Кизилова В. Антимілітарний досвід осмислення подій Другої світової війни в українських художніх творах для і про дітей. Літературний образ дитинства в часи кризи ХХ – ХХІ ст. / Наук.ред. Катажини Якубовської-Кравчик. Варшава: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021. С. 73 – 84.

Яремко Л. «Від темряви до світла»: сучасні українські авторські казки про війну (інтерпретації. Studia Methodologica. Тернопіль; Кєльце: Гельветика, 2023. Вип. 56. С. 84–92. https://doi.org/10.32782/2307-1222.2023-56-9.

Кулінська Ю. Історичний факт і література для дітей (на матеріалі прози сучасних письменників: роману О.Захарченко «Вертеп», повісті Г.Кирпи «Мій тато став зіркою», «Казки про Майдан» Х.Лукащук і казки Р.Романишин і А.Лесіва «Війна, що змінила Рондо», «Повернутися з війни» Н.Нагорної та ін.). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (16), 35–40. https://doi.org/10.

/2412-2475.2020.16.5

Świetlicki Mateusz. Mój tato został gwiazdą. Tanatos w ukraińskiej książce obrazkowej. Slavica Wratislaviensia. Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich. 168. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2019. Р. 197–206. https://doi.org/10.19195/0137-1150.168.16

Świetlicki Mateusz. «Oh, What a Waste of Army Dreamers…» : The revolution of Dignity and War in Contemporary Ukrainian Picturebooks. Filoteknos: children's literature, cultural mediation, anthropology of childhood. Russian and Eastern European war childhood / Edited by Larissa Rudova and Dorota Michułka. Varia – prepared by Ryszard Waksmund. Wrocław: Uniwersytet Wrocław ski and Oficyna Wydawnicza ATUT. 2018. Vol. 8. Р. 119–130.

Jakubovska-Kravchyk Katarzyna, Romaniuk Svitlana. Universalizm voiennoi tematyky? Problemy perekladu iliustrovanoi knyzhky (na prykladi proektu tvorchoi maisterni “Agrafka” “Viina, shcho zminyla rondo”). Mova: klasychne-moderne-postmoderne. 2019. Vol. 5. Р. 84–97.

Качак Т. Тенденції розвитку української прози для дітей та юнацтва поч. ХХІ ст. К.: Академвидав, 2018. 320 с.

Романа Романишин і Андрій Лесів: «Ілюстрації мають розвивати мислення». Видавництво Старого Лева. URL: https://starylev.com.ua/news/romana-romanyshyn-i-andriy-lesiv-ilyustraciyi-mayutrozvyvaty-myslennya

Вздульська В. Найважливіші дитячі книжки 20022 року: На що звернути увагу? URL: https://chytomo.com/najvazhlyvishi-dytiachi-knyzhky-2022-roku-na-shcho-zvernuty-uvahu/

Марченко Н. Катерина Єгорушкіна. Мої вимушені канікули. Ключ. URL: https://chl.kiev.ua/KEY/Books/ShowBook/786

Русіна О. Абрикоси зацвітають уночі. Львів: ВСЛ, 2022. 144 с.

Марченко Н. П. Образ героя та усвідомлення іншого у новітній книзі для дітей України. Historia kluczem do zrozumienia wspólczesnych relacji międzysąsiedzkich / redakcja naukowa Tertsa Maresz i Ratarzyna Grysińska-Jarmuła. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. S. 122–141.

Published

2024-06-20

How to Cite

Kachak, T. B., & Blyzniuk, T. O. (2024). WAR IN CONTEMPORARY UKRAINIAN LITERATURE FOR CHILDREN AND YOUTH. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 151–157. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-23