"WARS OF MEMORIES" IN MARINA HRYMYCH'S NOVEL LARA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-18

Keywords:

novel about the Soviet past,

Abstract

The article is devoted to the artistic comprehension of the "wars of memories" in the context of the Soviet past. The researcher focuses on the novel Lara by Maryna Hrymych. The ideological and aesthetic expression of the problem is analysed on the basis of theories of post-totalitarian memory. The author traces the sequential process of memory transformation: trauma – therapy – recovery. The writer's ability to reproduce the reactions of her characters to the totalitarian past is revealed: the pain of learning about forgotten tragedies, acceptance of the terrible truth, and self-assertion of dignity. The author describes the confrontation of views on the experience through nostalgia for the Soviet heritage (devotion to false narratives) and anti-nostalgia (the desire for progressive ideas). The characterisation of the characters and the specific background of events are described in comparison with M. Hrymych's novels "Klavka" and "Yura", which are related to "Lara" by the theme and plot. It is noted that in the previous texts the author focused more on the everyday life of society, and in the third book she uncompromisingly exposed the terrible crimes of the totalitarian past, showing the difficult path of searching for the truth. The essence of overcoming the global national trauma is contained within a single family or circle of friends, where forgetfulness has hidden the worst thing – living in a common environment of executioners and victims. It is noted that the time of events in the novel is of great importance – the year of the Chernobyl tragedy, when the collapse of the USSR became irreversible. During this period, an open confrontation between totalitarian and anti-totalitarian memories began. The generational cut in the "wars of memories" was also revealed: Klavka (older generation) consciously undergoes complex but necessary memory therapy; Yura and Anife (middle generation) live through the mistakes of their parents and seek their own path to the truth; Lara (younger generation) separates herself from Soviet existence and seeks change.

References

Ваннер К. Тягар мрій : Історія та ідентичність у пострадянській Україні / Переклад з англ. Юлії Буйських. Київ. ДУХ І ЛІТЕРА, 2023. 316 с.

В’ятрович В. Реабілітація, «рожеве сприйняття радянського» – загроза для України / В’ятрович В. Нотатки з кухні «переписування історії». Київ: Наш Формат, 2021. С. 492–497.

Гребенюк Т. Спільний біль, війна й ідентичність: національна специфіка українського літературного метамодернізму. Від пост- до метамодернізму: зміна культурної парадигми сучасності. Сучасні літературознавчі Студії. Випуск 20. 2023. С. 30–58.

Гримич М. Лара. Роман. Київ : Нора-Друк, 2022. 304 с.

Гундорова Т. Постчорнобильська бібліотека: Український літературний постмодернізм. [Монографія]. Вид. 2-ге, випр. і допов. Київ: Критика, 2013. 334 с.

Ірванець О. «Юра» і «Клавка»: історична дилогія, гендерно врівноважена назвами. Читомо. 14.01.2021 URL: https://chytomo.com/iura-i-klavka-istorychna-dylohiia-henderno-vrivnovazhena-nazvamy/(дата звернення: 19.12.2023)

Киридон А. Гетеротопії пам’яті: Теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті. Київ. НікаЦентр, 2016. 320 с.

Онишкевич Р. «Велика» країна без туалетного паперу. Антиностальгія за СРСР. Форпост. Громадський портал Львова. 26 червня 2017. URL: https://forpost.lviv.ua/txt/suspilstvo/4595-velyka-kraina-beztualetnoho-paperu-antynostalhiia-za-srsr (дата звернення: 24.11.2023)

Поліщук Я. Пошуки Східної Європи: тіні минулого, міражі майбутнього. Чернівці: Книги – ХХІ, 2020. 192 с.

Поліщук Я. У пошуках минулого: авторський досвід Марини Гримич. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Том 32. № 6 Ч. 2. 2021. С. 200–206.

Пухонська О. Пухонська О. Літературний вимір пам’яті : монографія. Київ: Академвидав, 2018. 304 с.

Саттер Д. Доба безумства. Занепад і кінець Радянськго Союзу. Пер. Наталії Комарової. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2017. 528 с.

Шльоґель К. Археологія комунізму, або Росія у ХХ столітті. Реконструкція картини. Пер. з нім. Іванни Витрикуш. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2018. 120 с.

Шпорлюк Р. Формування модерних націй: Україна – Росія – Польща. Переклад з англійської Георгія Касьянова, Миколи Климчука, Миколи Рябчука, Ярослави Стріхи, Дзвенислави Матіяш та Христини Чушаак. Вид. друге. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2016. 552 с.

Stańczak-Wiślicz К. Traktorzystka – o potędze wizerunku. Teksty Drugie 2013, 3, s. 150-163. URL: http://surl.li/piodu (дата звернення: 03.12.2023)

Published

2024-03-26

How to Cite

Danylenko, L. V. (2024). "WARS OF MEMORIES" IN MARINA HRYMYCH’S NOVEL LARA. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (208), 136–142. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-18