ARTISTIC PRODUCTION OF THE REPRESENTATIVES OF THE ZHYTOMYR PROSE SCHOOL: FEATURES OF LITERARY THANATOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-31

Keywords:

prose, imagery, thanatology, postmodernism, Volodymyr Danylenko, Valery Shevchuk, Hennadiy Shklyar.

Abstract

The article characterizes a special literary thanatology in the work of writers, representatives of the Zhytomyr Prose School, Valery Shevchuk, Volodymyr Danylenko, and Hennady Shklyar. It is noted that these motifs acquire artistic expressiveness in modern Ukrainian literature in the context of the functioning of neo-baroque trends, in the process of rethinking and creative interpretation of baroque plots and images. Thanatological motifs in the work of representatives of the Zhytomyr Prose School are connected with the focus on Ukrainian literary classics. The authors demonstrate their own approach to the representation of thanatological motifs: in V. Shevchuk, they perform a plot-generating and ideological-aesthetic function, he characterizes death in a metaphysical sense, connecting it with the spiritual search of man, to realize the meaning of his existence. In the prose of V. Danylenko, thanatological motifs function in a relationship with the image of a woman-death, partly connected with the cultural context, with the personal drama of the hero, his spiritual quest. In the stories of H. Shklyar, thanatological motifs perform a plot-ending function, the hero's death has a social character, is connected with social cataclysms, and is inscribed in cause-and-effect relationships. It was concluded that the artistic thanatology in the works of these artists is a unique phenomenon and a literary experiment in understanding and understanding the phenomenon of the departure of a person into the world. Individual stories of dying, existence in the afterlife have a philosophical and religious basis for the mentioned writers. They are connected with orientation towards national classics, renewal of neo-baroque, neo-classical, neo-naturalistic traditions of the art of speech. Representatives of the Zhytomyr Prose School revealed creative originality – literary, philosophical, psychological, character creation – in the artistic assimilation and «literature» of thanatological motifs and structures.

References

Гармаш Л. Танатологічні мотиви в романах російських символістів: Ф. Сологуб, В.Я. Брюсов, А. Бєлий : автореф. дис. … докт. філол. наук ; Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Харків, 2015. 21 с.

Городнюк Н. Функції речі у модерністському романі. Наукові записки Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. 2016. Вип. 2 (84). С. 12–21.

Даниленко В. Кохання в стилі бароко. Львів : ЛА «Піраміда», 2009. 300 с.

Даниленко В. Далекий голос саксофона. Кур’єр Кривбасу. 2004. Ч. 174. С. 37–44.

Даниленко В. Дегустація в домі з химерами. Сон із дзьоба стрижа. Львів : Піраміда, 2006. С. 358–364.

Даниленко В. Черемхова віхола. Сон із дзьоба стрижа. Львів : Піраміда, 2006. С. 28–41.

Маєвський А. Мотив смерті як атрибутив детективного жанру (на прикладі творів Валерія Шевчука). URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/31864/16-Maevsky.pdf?sequence=1. (дата звернення: 12.08.2022).

Осьмак Н., Бикова Т. Онейричний простір художньої прози Володимира Даниленка: сни і сновидіння як культурний текст. Chaltenges and achievements of European countries in the area of philogical researches : сollective monograph. Vol. 2. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2020. 296 p. (с. 132–150).

Фройд З. Вступ до психоаналізу. Харків : КСД, 2015. 480 с.

Шевчук В. Біс плоті : повість. Київ, 1999. 357 с.

Чіпак У. Еротично-танатологічний концепт у повісті Валерія Шевчука «Біс плоті». Слово і час. 2012. № 4. С. 91–94.

Шкляр Г. Екіпаж. Цимбалюк Г. Житомирський феномен. Житомир, 2007. С. 303–309.

Шкляр Г. Фосфорична Мері. Вечеря на дванадцять персон: Житомирська прозова школа. Київ, 1997. С. 342–350.

Юрчук О. Необарокові тенденції в українській літературі ХХ століття : автореф. … дис. канд. філол. наук : 10.01.01. Київ, 2007. 20 с.

Published

2024-01-10

How to Cite

Pohrebennyk, V. (2024). ARTISTIC PRODUCTION OF THE REPRESENTATIVES OF THE ZHYTOMYR PROSE SCHOOL: FEATURES OF LITERARY THANATOLOGY. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (207), 209–214. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-31