ЗВУКОВІ ЕКСПРЕСИВНІ ОБРАЗИ У ТВОРЧОСТІ ВАСИЛЯ СТУСА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-52

Ключові слова:

Василь Стус, звук, крик, експресіонізм, метафора, образ

Анотація

У статті аналізується творчість Василя Стуса з позиції створення оригінальних метафор і особливого художнього стилю через використання експресивних звукових образів. Дослідження показує, як висока емоційна напруга сприяє утворенню поетичного простору, у якому щільність мови, метафор і нестандартна лексика дозволяють передати тонкі стани душі поета. Завдяки поєднанню зорових і слухових образів, поетична мова Стуса набуває синергетичного ефекту, що дозволяє читачу відчути живу динаміку внутрішнього світу поета, її енергію та особливу експресію. Особлива увага приділяється феномену «звуку» як ключовій частині поетичного голосу Стуса. Аналіз метафори звукового крику, що переходить від низового «гуду» до верхніх октав «зойків», ілюструє, як за допомогою звукових образів поет створює динамічну картину свого внутрішнього існування і процесу трансценденції. Порівняння з поетикою експресіонізму, зокрема з роботою Едварда Мунка «Крик», що протягом понад ста років є символом емоційної напруженості, дозволяє розглядати творчість Стуса у світовому контексті.Дослідження підкреслює, що звукова образність в поезії Стуса не обмежується описом звуків, а стає важливою складовою формування емоційного і духовного досвіду. Поетичний процес, який відображає внутрішнє зростання і пошук самоідентифікації, набуває матеріального звучання завдяки насиченим образам і парадоксальним деталям, що роблять поезію сакральним посланням, здатним відновити відчуття істинності буття.Таким чином, стаття пропонує глибокий аналіз творчості Василя Стуса як процесу дослідження світу через звукові образи та широкий діапазон їх застосування. Основна увага приділяється тому, як слово, використовуючи засоби звукоповторів чи звуконаслідування, перетворюється на інструмент для вираження внутрішньої динаміки і життєвої пульсації поетичного простору.

Посилання

Стус В. Твори у чотирьох томах. Том 6 (додатковий). Книга друга. Львів: Видавнича Спілка «Просвіта», 1997. 264 с.

Стус Д. Міфічність поезії. Стус Василь. Небо. Кручі. Провалля. Вода. Львів : Видавництво Старого Лева, 2024. С. 5–11.

Семків Р. Як читати українських класиків і кайфувати від цього. Київ : Видавництво Stretovych, 2024. 296 с.

Стус Д. Василь Стус: Життя як творчість. Київ : Факт, 2005. 368 с.

Шевельов Ю. Трунок і трутизна (Про «Палімпсести» Василя Стуса). Василь Стус. Палімпсести. Сучасність, 1986. С. 17–58.

Моклиця М. Силует романтика на тлі постмодерну, або метафора як поетична проблема. Слово і час. 2009. № 6. С. 91–98.

The Scream: Great Art Explained» URL: https://youtu.be/d50FbuyswAU?si=pmEAz7IcHyIXcYzV (Дата звернення: 22. 04. 2025)

Едвард Мунк: Історія Найвідомішого «Крику» у Мистецтві. URL: https://youtu.be/-jtHnSeKDlk?si=lY3WH3ZiHN7-CkW1 (Дата звернення: 22. 04. 2025)

Яструбецька Г. Експресіонізм – імпресіонізм: стильова опозиція чи дифузія? Слово і час. 2006. № 2. С. 39–45.

Дзюба І. Різьбяр власного духу. URL: https://stus.center/p/ivan-dziuba-860 (Дата звернення: 22. 04. 2025)

Коцюбинська М. Стусове «Самособоюнаповнення». Сучасність. 1995. № 6. С. 137–144.

Іщенко Є. Віталізація смерті в поезії Василя Стуса. Слово і час. 2006. № 11. С. 69–76.

Бандальєр Г. Експресивність як визначальна риса поетики В.Стуса. Вісник НАН України. 2005. № 9. С. 44–49.

Содомора А. Наодинці зі словом. Львів : Центр гуманітарних досліджень Львівського державного університету імені Івана Франка, 1999. 480 с.

Стус В. Твори у чотирьох томах. Том 6 (додатковий) Книга перша. Львів: Видавнича Спілка «Просвіта», 1997. 496 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Сеньків, М. Я. (2025). ЗВУКОВІ ЕКСПРЕСИВНІ ОБРАЗИ У ТВОРЧОСТІ ВАСИЛЯ СТУСА. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 358–364. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-52

Номер

Розділ

РОЗДІЛ IІ НА ПЕРЕХРЕСТІ СЛОВА: ULTRA NOMEN