АНТРОПОНІМІКОН РОМАНУ «АМАДОКА» СОФІЇ АНДРУХОВИЧ: ФУНКЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Т. І. Крупеньова Державна установа "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" https://orcid.org/0000-0002-8616-4713

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-12

Ключові слова:

ономастика, онім, антропонім, літературна ономастика, функції антропонімів

Анотація

У статті здійснено аналіз антропонімії роману «Амадока» Софії Андрухович. Онімний простір сучасного українського роману є вагомим інструментом не лише мовної ідентифікації персонажів, а й репрезентації їхніх психологічних, національних та ідеологічних характеристик. У постмодерному наративі, яким є роман «Амадока» Софії Андрухович, антропоніми набувають особливого значення: вони не лише констатують імена персонажів, а й функціонують як коди культурної пам’яті, маркери травми, ідентичності та пам’яті.Розглянуто особливості функціонування особових імен, їхній зв’язок із соціокультурним контекстом, художнім задумом письменниці та структурою тексту. У романі «Амадока» Софії Андрухович антропоніми набувають особливого значення, адже вони не лише констатують імена персонажів, а й функціонують як коди культурної пам’яті, маркери травми, ідентичності та пам’яті. Антропонімікон «Амадоки» – це система знаків, що моделює багатошарову пам’ять: особисту, національну, історичну. Софія Андрухович майстерно поєднує реальні та вигадані імена, щоб створити мікрокосм втраченого й збереженого. Через імена вона розгортає розповідь про травму, ідентичність, пам’ять, забуття, створюючи текст як пам’ятник культурній тяглості. Виокремлено основні функції антропонімів: ідентифікаційну, символічну, психолого-характерологічну та інтертекстуальну. Звернено увагу на інтерференцію історичних і вигаданих імен, що віддзеркалює множинність часових і наративних площин у творі. У романі «Амадока» С.Андрухович власні назви не просто позначають об’єкти чи осіб – вони створюють семантичну тканину твору, у якій поєднуються: індивідуальна й колективна ідентичність, пам’ять і забуття, травма і відновлення, історична реальність і вигадана наративна площина. Це складна система, де кожне ім’я – ключ до глибшого розуміння романного світу.

Посилання

Андрухович С. Амадока. Львів : ВСЛ, 2020. 832 с.

Бацевич Ф. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 344 с.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми: навч. посіб. Полтава : Довкілля, 2008. 712 с.

Ковалик І. Словотвірна категорія слов’янських назв осіб за їх національною і територіальною приналежністю. Питання слов’янського мовознавства. Львів, 1958. C. 161–162.

Недбайло Л. І. Утворення іменників жіночого роду – назв осіб за професією. Питання мовної культури. 1970. Вип. 4. С. 26–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Крупеньова, Т. І. (2025). АНТРОПОНІМІКОН РОМАНУ «АМАДОКА» СОФІЇ АНДРУХОВИЧ: ФУНКЦІЙНИЙ АСПЕКТ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 98–102. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ І ОНОМАСТИЧНІ СТУДІЇ