ТАРАС ШЕВЧЕНКО: РЕЦЕПЦІЯ В ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-24

Ключові слова:

школа, програма, біографічний метод, ліричний герой, лірика, візуалізація, колір, звук, образ, прозова мова, віршована мова, метафора, порівняння

Анотація

У статті подані методичні рекомендації щодо проведення уроку української літератури, присвяченого вивченню творчості Тараса Шевченка (на прикладі уроку в 5 класі). Проаналізовано модельні навчальні програми «Українська література. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти, підручники з української літератури для 5 класу, що відповідають модельним навчальним програмам. Акцентовано на важливих моментах, які варто враховувати вчителям у своїй роботі. Зосереджено увагу на тому, що урок української літератури має бути не лише інформативним, але й цікавим. Вказано на основні методи, прийоми, форми роботи під час аналізу поетичних творів. Підкреслено важливість застосування біографічного методу, адже знання цікавих фактів біографії, особистого життя митця, які пов’язані з появою твору, привертають увагу учнів до тексту, роблять його зрозумілішим, виводять на глибший рівень інтерпретації. Наголошено, що на уроці літератури має бути створена особлива поетична атмосфера, аби відбулася зустріч учня/учениці з художнім текстом; учитель має переживати й читати текст так, аби учні відчули глибину поетичного слова, заразилися почуттями й емоціями, які переживав автор у момент творчості. Представлено зразок інтерпретації тексту поезії Тараса Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» Вказано на особливості засвоєння теоретико-літературних понять. Наголошено, що слід уникати непроілюстрованого засвоєння слів-термінів, які мають бути тісно пов’язані з аналізованим текстом, логічно вплітатися в загальну канву уроку, а не подаватися окремо. Запропоновано цікаві форми роботи на уроці української літератури, як-то: повільне читання вірша «під мікроскопом», словесне малювання, складання звуко-кольорової діаграми, складання партитури вірша, асоціативні малюнки, візуалізація поезії (артурок).

Посилання

Модельна навчальна програма «Українська література. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.) URL: https://drive.google.com/file/d/1mZUOTHruXmNJXck7fmtL5bPReQvXwgFR/view.

Модельна навчальна програма «Українська література. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Пахаренко В.І., Слижук О.А та ін.). URL: https://drive.google.com/file/d/1NJyC96_f3hglHcWCTP6Q2ixXJv3ehlxb/view.

Модельна навчальна програма «Українська література. 5 – 6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Чумарна М.І., Пастушенко Н.М.). URL: https://drive.google.com/file/d/1MRfi5sRENH_yVuxtZ_Lh0IyYvHPKekP9/view.

Архипова В., Січкар С., Шило С. Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Чернiвцi: Букрек, 2022. 240 с. URL: https://pidruchnyk.com.ua/1682-5_ukrlit_arhupova.html.

Яценко Т., Пахаренко В., Слижук О. Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Чернiвцi: Букрек, 2022. 240 с. URL: https://pidruchnyk.com.ua/1678-5_ukrlit_yacenko.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Як цитувати

Кошова, І. (2024). ТАРАС ШЕВЧЕНКО: РЕЦЕПЦІЯ В ШКОЛІ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (210), 165–170. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-24