МАРКЕРИ ПСИХОЛОГІЧНОГО В ПОРТРЕТАХ ПЕРСОНАЖІВ ПРОЗИ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА (НА МАТЕРІАЛІ НОВЕЛИ «ЗАВʼЯЗЬ»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-40

Ключові слова:

поетика портретування, Григір Тютюнник, новела «Зав’язь», маркери психологічного.

Анотація

Ознакою поетики досконалого літературного твору є цілісність усіх його компонентів, серед яких вагомою виступає майстерність портретування персонажів. У сучасному літературознавстві утверджується тлумачення поняття «портрет» не тільки, як зображення зовнішнього вигляду людини, а й усього, що так чи iнакше сприяє розкриттю внутрішнього світу героя та створенню в уяві читачів цiлiсного стiйкого образу. Одним із неперевершених майстрів художнього слова та портрету є Григір Тютюнник. Поетика портретотворення митця постає завдяки синергетично пов’язаним засобам і прийомам. У його новелістиці простежуються такі риси художності, як лаконічність, увага до деталей, психологізм, неореалістичність стильової манери, розкішна й багата народна мова, вираження рис національного етноменталітету, майстерне змалювання яскравих індивідуальностей. Новела «Завʼязь» – яскравий зразок таланту портретотворення письменника. У статті на матеріалі цього твору простежено вияви особливостей портретування Григора Тютюнника. Зокрема виявлення маркерів психологічного при характеротворенні яскравих індивідуальностей. З’ясовано, що прийоми портретування в новелі корелюють із жанрово-стильовою специфікою твору. Автор акцентує на ключових рисах особистості героїв через промовисті деталі, які є не лише візуальними, а й аудiальними, тактильними та нюховими. Внутрішній стан персонажів увиразнює символічно насичена назва твору. Психологізм оповіді автор підсилює художніми засобами паралелізм та контрасту. Григорові Тютюннику максимально повно вдається розкрити характер героїв завдяки синергетичному зв’язку всіх виражальних засобів твору, які врешті-решт доносять до читача глибокі художні смисли.

Посилання

Клочек Г. Д. Поетика візуальності Тараса Шевченка : монографія. Київ : Академвидам, 2013. 256 с.

Сізова К. Л. Портрет в українській літературі Помежівʼя XIX-XX століть : принципи, техніки і прийоми портретування в українській літературі. Дивослово, 2013. № 4. С. 47–50.

Клочек Г. Д. Енергія художнього слова : збірник статей. Кіровоград, 2007. 448 с.

Клочек Г. Д. Синергія літературного твору : навчальний посібник з теорії літературного твору. Дніпро : Середняк Т. К., 2020. 240 с.

Вічна загадка любові: літературна спадщина Григора Тютюнника. Спогади про письменника. Київ, 1988. 493 с.

Сізова К. Л. Людина у дзеркалі літератури : трансформація принципів портретування в українській прозі ХІХ – початку ХХ ст. : монографія. Київ : Наша культура і наука, 2010. 320 с.

Галич О. А., Назарець В. М., Васильєв Є. М. Теорія літератури : підручник для студентів філологічних спеціальностей вищих закладів освіти / О. А. Галич, В. М. Назарець, Є. М. Васильєв. Київ : Либідь, 2001. 486 с.

Довідник з теорії літератури / автор-упорядник У. Д. Данильцова. Київ : А.С.К., 2001. 160 с.

Літературознавчий словник-довідник / за ред. Гром’як Р. Т., Ковалів Ю. І. Київ : «Академія», 2007. 753 c.

Оцабрик О. Ю. Деякі аспекти поетики портретування в малій прозі Григора Тютюнника (на матеріалі новели «Три зозулі з поклоном»). Збірник тез ХVІII Міжнародної науково-практичної конференції «Мови і світ : дослідження та викладання» (28-29 березня 2024 р.). Кропивницький, 2024. С. 63–65.

Шевчук В. У царстві новели : літературно-стилістичні періоди. Вітрила-82. Київ, 1982. С.127–133.

Олійник Б. Прийшов, щоб не розлучатися : про творчість Григора Тютюнника. Українська мова і література в школі. 1981. № 12. С. 58–61.

Клочек Г. Д. Текстова інформативність у Григора Тютюнника: діамантова щільність : аналіз одного речення з оповідання «Син приїхав». Дивослово. 2016. № 5. С. 38–42.

Святовець В. Ф. Художня деталь в українській класичній прозі : нариси про творчість письменників : навчальний посібник. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2007. 176 с.

Тютюнник Г. Зав’язь : оповідання. Київ, 1966. 157 с.

Телегіна Н., Пасічник О. Специфіка психологічної портретизації жіночих образів у романі Сідні Шелдона «The Other Side of Midnight». Актуальні питання гуманітарних наук. Випуск 31. Том 2, 2020. С. 265–271.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Оцабрик, О. Ю. (2024). МАРКЕРИ ПСИХОЛОГІЧНОГО В ПОРТРЕТАХ ПЕРСОНАЖІВ ПРОЗИ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА (НА МАТЕРІАЛІ НОВЕЛИ «ЗАВʼЯЗЬ»). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 264–269. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-40