ВІЙНА В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-23

Ключові слова:

війна, українська дитяча література, сучасна література для дітей та юнацтва, образи- символи війни, маркери війни.

Анотація

Аналіз сучасної української літератури для дітей та юнацтва засвідчив, що тема війни – ключова й одна з найактуальніших у виданнях останніх двох років. У статті проаналізовано особливості художньої репрезентації війни у книжках-картинках, оповіданнях, казках і повістях «Війна, що змінила Рондо» Романи Романишин та Андрія Лесіва, «Жовтий метелик» Олександра Шатохіна, «Півник. Котик. Шафка» Олександра Михеда, «Мої вимушені канікули» Катерини Єгорушкіної, «Абрикоси зацвітають уночі» Ольги Русіної, «Таємні історії маленьких і великих перемог» Тані Стус, «Абетка війни» Євгена і Соломії Степаненків, «Півник-переможець» Зоряни Живки та ін. Визначено, що орієнтація на певну вікову категорію читачів зумовлює появу типових моделей художньої репрезентації війни: в центрі сюжетного розвитку подій 1) дитина, юний оповідач чи оповідачка, які з дитячої точки зору і крізь призму власних переживань описують свій емоційний стан, події; 2) казкові персонажі, які є впізнаваними, мають умовних прототипів (пес Патрон, Котик, Півник, Шафка) чи постали на онові фольклорних ремінісценцій; 3) війна як руйнівна сила, якій протистоять і яку перемагають позитивні персонажі («Війна, що змінила Рондо»). Маркери війни оприявлено в назвах творів, сюжетах і проблематиці (руйнування, втрата дому, небезпека і смерть, розлука з рідними, травма війни та ін.), образах головних героїв (діти-свідки, жертви війни, образи-символи війни та ін.), жанрово-наративних типах письма (першоособова нарація оповідача-дитини, якій довелося жити в умовах війни; дитяча точка зору й емоційний досвід; сповідальне, щоденникове письмо, автобіографізм), хронотопі, лексиці, мові. Ілюстрації, які візуалізують тексти, побудовані на контрастах, містять кольорові палітри й образи, що символізують дихотомію «добро і зло». Драматизм і трагедія війни в адресованих юним читачам творах, як правило, переходять в оптимістичну візуалізацію перемоги й світлого майбутнього.

Посилання

Дитинство. Література. Культура. Освіта. Книга абстрактів I Міжнародної мультидисциплінарної наукової конференції (5–7 жовтня 2023 р.). / Ред.: Т. Качак, О. Будник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2023. 144 с.

Пухонська О. Поза межами бою. Дискурс війни в сучасній літературі: Монографія. Брустури: Дискурсус, 2022. 288 с.

Вздульська В. Тьотя Суп і півники-герої: огляд найцікавіших книжкових новинок для дітей. Читомо. URL: https://chytomo.com/totia-sup-i-pivnyky-heroi-ohliad-najtsikavishykh-knyzhkovykhnovynok-dlia-ditej/

Книжка заспокоює: що почитати дитині, поки триває війна. Освіторія. URL: https://osvitoria.media/opinions/knyzhka-zaspokoyuye-shho-pochytaty-dytyni-poky-tryvaye-vijna/

Корольчук М. Говоримо з дітьми про війну: 11 книг для молодших підлітків. https://learning.ua/blog/202207/hovorymo-z-ditmy-pro-viinu-11-knyh-dlia-molodshykh-pidlitkiv/

Стахів М. Війна. Діти. Література: дитячі книжки та війна в Україні. URL: https://www.goethe.de/prj/lek/uk/ueb.html

Купріян О. Українська література для дітей: не тільки про війну. Посестри. Часопис, 16, 2022. URL: https://posestry.eu/zhurnal/no-16/statya/ukrainska-literatura-dlya-ditey-ne-tilki-pro-viynu

Живі письменники. Як говорити з дітьми про війну та мир. Посібник. / Упор. Т. Стус, А. Третяк, М. Артеменко. К. 2023. 150 с.

Качак Т.Б., Баран У. С. Діти і війна: художня інтерпретація теми в українській літературі для дітей та юнацтва. Вісник Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва «Література.Діти. Час». Вип. VI: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції «Українська література для і про дітей: історичні здобутки й тенденції розвитку» (11 жовтня 2016 року). Старобільськ: Вид-во ДЗ «Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка», 2016. С. 68–76.

Кизилова В. Антимілітарний досвід осмислення подій Другої світової війни в українських художніх творах для і про дітей. Літературний образ дитинства в часи кризи ХХ – ХХІ ст. / Наук.ред. Катажини Якубовської-Кравчик. Варшава: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021. С. 73 – 84.

Яремко Л. «Від темряви до світла»: сучасні українські авторські казки про війну (інтерпретації. Studia Methodologica. Тернопіль; Кєльце: Гельветика, 2023. Вип. 56. С. 84–92. https://doi.org/10.32782/2307-1222.2023-56-9.

Кулінська Ю. Історичний факт і література для дітей (на матеріалі прози сучасних письменників: роману О.Захарченко «Вертеп», повісті Г.Кирпи «Мій тато став зіркою», «Казки про Майдан» Х.Лукащук і казки Р.Романишин і А.Лесіва «Війна, що змінила Рондо», «Повернутися з війни» Н.Нагорної та ін.). Літературний процес: методологія, імена, тенденції, (16), 35–40. https://doi.org/10.

/2412-2475.2020.16.5

Świetlicki Mateusz. Mój tato został gwiazdą. Tanatos w ukraińskiej książce obrazkowej. Slavica Wratislaviensia. Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich. 168. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2019. Р. 197–206. https://doi.org/10.19195/0137-1150.168.16

Świetlicki Mateusz. «Oh, What a Waste of Army Dreamers…» : The revolution of Dignity and War in Contemporary Ukrainian Picturebooks. Filoteknos: children's literature, cultural mediation, anthropology of childhood. Russian and Eastern European war childhood / Edited by Larissa Rudova and Dorota Michułka. Varia – prepared by Ryszard Waksmund. Wrocław: Uniwersytet Wrocław ski and Oficyna Wydawnicza ATUT. 2018. Vol. 8. Р. 119–130.

Jakubovska-Kravchyk Katarzyna, Romaniuk Svitlana. Universalizm voiennoi tematyky? Problemy perekladu iliustrovanoi knyzhky (na prykladi proektu tvorchoi maisterni “Agrafka” “Viina, shcho zminyla rondo”). Mova: klasychne-moderne-postmoderne. 2019. Vol. 5. Р. 84–97.

Качак Т. Тенденції розвитку української прози для дітей та юнацтва поч. ХХІ ст. К.: Академвидав, 2018. 320 с.

Романа Романишин і Андрій Лесів: «Ілюстрації мають розвивати мислення». Видавництво Старого Лева. URL: https://starylev.com.ua/news/romana-romanyshyn-i-andriy-lesiv-ilyustraciyi-mayutrozvyvaty-myslennya

Вздульська В. Найважливіші дитячі книжки 20022 року: На що звернути увагу? URL: https://chytomo.com/najvazhlyvishi-dytiachi-knyzhky-2022-roku-na-shcho-zvernuty-uvahu/

Марченко Н. Катерина Єгорушкіна. Мої вимушені канікули. Ключ. URL: https://chl.kiev.ua/KEY/Books/ShowBook/786

Русіна О. Абрикоси зацвітають уночі. Львів: ВСЛ, 2022. 144 с.

Марченко Н. П. Образ героя та усвідомлення іншого у новітній книзі для дітей України. Historia kluczem do zrozumienia wspólczesnych relacji międzysąsiedzkich / redakcja naukowa Tertsa Maresz i Ratarzyna Grysińska-Jarmuła. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. S. 122–141.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Качак, Т. Б., & Близнюк, Т. О. (2024). ВІЙНА В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 151–157. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-23