КОНЦЕПТОСФЕРА «ЗБРОЙНЕ ПОВСТАННЯ» У ПОЕМІ Т. ШЕВЧЕНКА «ГАЙДАМАКИ»: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-10

Ключові слова:

концепт, концептосфера, фрейм, повстання, Т. Шевченко.

Анотація

Стаття присвячена аналізу концептосфери «збройне повстання» у поемі Т. Шевченка «Гайдамаки». Актуальність теми, з одного боку, визначає її інтерес до мілітарних концептів, який особливо активізувався під час повномасштабної російсько-української війни, а з іншого – до творчості геніального українського письменника, художника, філософа, нескореного патріота Т. Шевченка, який і через 210 років від дня народження залишається символом незламності духу, поетом номер один в Україні. Метою дослідження було, використовуючи фреймову теорію, змоделювати концепти, що репрезентують концептосферу «збройне повстання», та продемонструвати особливості використання мовних засобів концептуалізації для збереження історичної пам’яті, виховання неприйнятного ставлення до ворогів та захопливого до захисників України. Матеріалом послужила поема «Гайдамаки», яка і у свій час, і пізніше зазнавала неоднозначних оцінок і тлумачень з боку критиків, де правдиво зображено козацько-селянське повстання проти шляхти на Правобережній Україні в 1768 р., відоме під назвою Коліївщина. Аналіз концептосфери «збройне повстання» у «Гайдамаках» Т. Шевченка показав, що представлена вона чотирма ядерними концептами: «боротьба», «повстанці», «вороги» і «зброя», кожен з яких структурується за допомогою фреймів, зокрема таксономічного, предметного, акціонального і компаративного. Проведене дослідження підтвердило, що народна свідомість містить багато компонентів, здатних актуалізуватися, коли історичні умови сформують для них сприятливий ґрунт. Авторові вдалося передати правдиву картину збройного повстання 1768 р., створити переконливий образ українських повстанців, борців проти соціального, національного і релігійного гніту. Значення подібних досліджень у їхньому прикладному характері, насамперед сьогодні під час російсько-української війни, що стала важливим викликом перед суспільством, коли концепти розглядають як дієвий лінгвістичний інструмент протидії ворожій пропаганді.

Посилання

Космеда Т., Плотнікова Н. Лінгвоконцептосфера: мікроконцептосфера СВЯТКИ в українському мовному просторі: монографія. Львів: ПАІС, 2010. 408 с.

Кочерган М.П. Загальне мовознавство: підручник. Київ: Академія, 2006. 464 с.

Fillmore Ch. Frame Semantics. Linguistics in the Morning Calm. Soeul: Hanshin, 1982. P. 111–137.

Жаботинська С. Семантика лінгвальних мереж у навчальному комбінаторному тезаурусі. Studia Philologica. 2019. № 2. С. 17-27. DОІ: 1028925 / 2311-2425. 2019. 13.3.

Шевченко Т.Г. Кобзар / приміт. Є.К. Нахліка, іл. худож. В.І. Лопати. Київ: Просвіта, 1993. 512 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Вільчинська, Т. П., & Вільчинський, О. К. (2024). КОНЦЕПТОСФЕРА «ЗБРОЙНЕ ПОВСТАННЯ» У ПОЕМІ Т. ШЕВЧЕНКА «ГАЙДАМАКИ»: ЛІНГВОКОГНІТИВНИЙ АСПЕКТ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 69–75. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-10