ОНОМАСТИКОН УКРАЇНСЬКОГО СЕГМЕНТУ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ: ТЕРМІНОЛОГІЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-2

Ключові слова:

ономастикон, інтернетонім, соціальна мережа, екаунтонім, логінонім.

Анотація

У статті запропоновано ономастичні терміни, що відповідають архітектурі соцмереж, розглянуто особливості творення власних назв у найпоширеніших з них. Термінологічна концепція будується на двох ключових поняттях: екаунтонім (назва облікового запису) та логінонім (унікальний ідентифікатор користувача, який використовується для авторизації та навігації в системі). Архітектура соцмереж відрізняється, їх можна умовно поділити на три типи: екаунтонімоцентричні, логінонімоцентричні та змішані. Екаунтонімоцентричні соцмережі (наприклад, Facebook) надають пріоритет назві облікового запису, яка відображається у профілі користувача. Логінонім у таких системах відіграє другорядну роль і використовується у лінках. Логінонімоцентричні соцмережі (наприклад, Instagram) роблять акцент на унікальному ідентифікаторі користувача. Екаунтонім у таких системах факультативний. У соцмережах змішаного типу (наприклад, Х), екаунтоніми займають чільне місце у профілях користувачів, а логіноніми використовується для навігації та тегів. Аналіз ономастикону найпоширеніших соцмереж в Україні показав, що кожна з них має свої особливості у творенні екаунтонімів та логінонімів. У Facebook переважають відантропонімні екаунтоніми (справжні імена та прізвища), але також трапляються псевдоніми, екаунти ботів і тролів, а також відергонімні екаунтоніми (назви організацій, преси, магазинів тощо). В Instagram екаунтоніми відіграють факультативну роль, чільне місце за логінонімами, які можна утворювати тільки латинською графікою з урахуванням вимоги неповторюваності. У TikTok ономастикон ідентичний, як у мережі Instagram, у LinkedIn домінують офіційні відантропонімні (без анонімності та псевдо) та відергонімні екаунтоніми. У Х екаунтоніми найбільш гетерогенні – від звичайних відантрпонімних до розбудованих фраз. Логіноніми у Х так само генеруються латинською графікою з урахуванням вимоги неповторюваності і можуть суттєво відрізнятися від екаунтонімів.

Посилання

Карпенко М. Онімний простір Інтернету. Одеса: КП ОГТ, 2017. 194 с.

Космеда Т., Янік К., Янчура Д. Сучасна ономастична термінологія: дискусії українських та російських учених щодо формування інтернет-ономастикону. Przegląd Wschodnioeuropejski. Vol. 12, Issue 1, 2021. С. 305–315.

Попова А. Нікнейм як основний засіб самопрезентації віртуальної особистості в інтернет-комунікації: семантична природа та класифікація (на матеріалі української мови). Типологія мовних значень у діахронічному та зіставному аспектах. Випуск 33-34, 2017. С. 49–58.

Сазонова Є. Нікнейміка як нова галузь сучасної антропоніміки. Studia Linguistica. 8, 2014. С. 399–403.

Торчинський М. Структура, типологія і функціонування онімної лексики української мови: дисертація на здобуття титулу д-ра філол. наук: спец: 10.02.01 «Українська мова». Київ, 2010, 502 с.

Шестакова С. Ніконіми як особлива категорія Інтернет-дискурсу. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Філологічні науки. № 281, 2018. С. 111–118.

Шитик Л., Омелюх І. Структура нікнеймів у соціальних мережах. Мовознавчий вісник: збірник наукових праць. № 31, 2021. С.18–25.

Ярошенко Н. Антропоніми та логіноніми: наслідки міжвидової трансонімізації. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Мовознавство». № 11, Вип. 15, т. 2., 2009. С. 173–177.

Digital Ukraine: 2023. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2023-ukraine (дата звернення: 12.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Белей, Л. Л. (2024). ОНОМАСТИКОН УКРАЇНСЬКОГО СЕГМЕНТУ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ: ТЕРМІНОЛОГІЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 18–23. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-2