ПСИХОЛОГІЧНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ СПРАВЕДЛИВОСТІ ЯК ПРОФЕСІЙНОЇ ЦІННОСТІ (ЯКОСТІ) У СТУДЕНТІВ-ЮРИСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-3-8Ключові слова:
професійна цінність, справедливість, когнітивний, емоційно-ціннісний, конативний компоненти, моральні уявлення, емпатія, моральна дезангажованістьАнотація
У статті обґрунтовується психологічна програма розвитку справедливості як професійної цінності (якості) у студентів-юристів, яка створена на основі результатів комплексного емпіричного дослідження когнітивного, емоційно-ціннісного та конативного компонентів цього інтегрального особистісного утворення. Проаналізовано класичні й сучасні підходи до розуміння феномену справедливості зарубіжних учених, а також вітчизняні дослідження проблеми моральності та професійної підготовки майбутніх юристів. Наводяться результати емпіричного дослідження справедливості у студентів, які здобувають юридичну освіту. Констатується, що більшість респондентів мають досить розвинений когнітивний компонент справедливості, що виявляється у сформованих уявленнях про моральні норми. Водночас виявлено, що емоційно-ціннісний та поведінковий компоненти характеризуються суперечливістю: приблизно половина майбутніх юристів мають високий рівень прийняття інших і водночас вони виявляють схильність до соціального песимізму, а приблизно дві третини респондентів готові порушувати правила за відсутності зовнішнього контролю. Це вказує на необхідність інтегративної психологічної роботи. На основі отриманих даних запропоновано програму, яка включає три взаємопов’язані модулі, зміст яких передбачає розвиток когнітивного, емоційно-ціннісного та конативного компонентів справедливості в майбутніх юристів. Програма передбачає тренінгові заняття, групові дискусії, рольові ігри, кейс-аналіз, соціодраму, супервізію та індивідуальну рефлексію. Очікуваними результатами є підвищення здатності студентів до морального судження, розвиток емпатії, толерантності та позитивного самоставлення, зниження рівня моральної дезангажованості та формування готовності брати на себе персональну відповідальність у ситуаціях морального вибору. Окреслено перспективи подальших досліджень, що передбачає експериментальну перевірку ефективності обґрунтованої програми.
Посилання
Бех І. Особистість у просторі духовного розвитку. Київ : Академія, 2012. 256 с.
Волошина В. Психологія емпатії та прийняття інших : монографія. Київ : Ліра-К, 2019. 245 с.
Етичний кодекс психолога [Електронний ресурс]. Київ : Українська спілка психотерапевтів, 2017. URL: https://nsj.gov.ua/files/1448287570%D0%95%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D1%81%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B0.docx.pdf (дата звернення: 20.09.2025).
Каламаж Р. Психологія становлення професійної Я-концепції майбутніх юристів : монографія. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2009. 404 с.
Клочек Л. Дослідження ціннісної рефлексії у педагогів. Проблеми сучасної психології. 2018. Вип. 40. С. 163–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2018_40_15 (дата звернення: 20.09.2025).
Носенко Е. Психологія емпатії. Київ : Либідь, 2019. 280 с.
Проєкт концепції реформи юридичної (правничої) освіти [Електронний ресурс]. 2024. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/uploads/documents/34815.pdf (дата звернення: 21.09.2025).
Aquino K., Reed A. The Self-Importance of Moral Identity. Journal of Personality and Social Psychology. 2002. Vol. 83. № 6. P. 1423–1440. DOI: 10.1037/0022-3514.83.6.1423
Bandura A. Moral Disengagement: How People Do Harm and Live with Themselves. New York : Worth Publishers, 2016. 544 p.
Haidt J. The Emotional Dog and Its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Moral Judgment. Psychological Review. 2001. Vol. 108. № 4. P. 814–834. DOI: 10.1037/0033-295X.108.4.814
Kohlberg L. Essays on Moral Development. Vol. II : The Psychology of Moral Development. San Francisco : Harper & Row, 1984. 729 p.
Rawls J. A Theory of Justice. Cambridge, MA : Belknap Press, 1971. 538 p.
Rest J., Narvaez D. Moral Development in the Professions: Psychology and Applied Ethics. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1994. 289 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






