ДОСЛІДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ОСОБИСТОСТІ ЛІДЕРА В СУЧАСНИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-3-7Ключові слова:
лідер, емоційний інтелект, емпатія, саморегуляція, суб’єктивний контроль, локус контролюАнотація
У статті представлені результати теоретичного дослідження поняття лідерства. Адже успішний розвиток сучасного суспільства й організацій в умовах глобалізації, технологічних змін і динамічного середовища визначається не лише наявністю ресурсів, а й ефективністю управлінської діяльності, ключовим елементом якої є лідерство. Феномен лідерства охоплює здатність особистості впливати на поведінку інших людей, організовувати їхню спільну діяльність, формувати бачення мети та мотивувати до її досягнення. Проаналізовано результати емпіричного дослідження щодо емоційного інтелекту та рівня суб’єктивного контролю серед керівників підрозділів Товариства з обмеженою відповідальністю «СВАНТОВІТ». Для оцінювання емоційного стану особистості лідера застосовано Методику визначення рівня емоційного інтелекту Н. Холла та Методику дослідження рівня суб’єктивного контролю Дж. Роттера (в адаптації Є. Бажина, С. Голинкіної та А. Еткінда). Аналіз показав, що найбільш розвиненим компонентом емоційного інтелекту є емпатія (33% високих результатів), тоді як управління емоціями виявилося найменш сформованим (лише 21% високих результатів). Загальний рівень суб’єктивного контролю свідчить про переважання внутрішнього локусу (58%), що є сприятливим для управлінської діяльності, однак у сфері невдач виявлено домінування зовнішнього локусу (54%). Отримані результати дозволяють зробити висновок про необхідність розвитку навичок емоційної саморегуляції та відповідального ставлення до поразок як важливих складників ефективного лідерства. Лідерські характеристики не є допоміжним компонентом, а виступають системоутворювальним чинником ефективного управління, який має бути ключовим об’єктом розвитку в управлінському середовищі. Розкрито сучасні тенденції розвитку лідерства в організаційній сфері. Отримані дані можуть бути використані для подальшого розроблення програм розвитку лідерського потенціалу.
Посилання
Вітвицька С. Психологія лідерства : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2016. 248 с.
Бажин Є., Голинкіна С., Еткінд А. Діагностика рівня суб’єктивного контролю. Питання психології. 1984. № 1. С. 152–156.
Гоулман Д. Емоційний інтелект. Чому він може значити більше, ніж IQ / пер. з англ. Київ : КМ-Букс, 2019. 512 с.
Жаріков Є., Крушельницький Е. Психологія управління. Київ, 2002. 268 с.
Чепелєва Н. Психологія управління : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2018. 312 с.
Bar-On R. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, Description and Summary of Psychometric Properties. Measuring Emotional Intelligence. Springer, 2004. P. 115–145.
Boyatzis R.E., McKee A. Resonant Leadership: Renewing Yourself and Connecting with Others Through Mindfulness, Hope, and Compassion. Boston : Harvard Business School Press, 2005. 256 p.
Cherniss C. Emotional Intelligence: Toward Clarification of a Concept. Industrial and Organizational Psychology. 2010.Vol. 3. № 2. P. 110–126.
Hall N. Emotional Intelligence. Test Manual. San Diego : EI Assessments, 1999. 64 p.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Emotional Intelligence: Theory, Findings, and Implications. Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15. № 3. P. 197–215.
Petrides K.V., Furnham A. Trait Emotional Intelligence: Psychometric Investigation with Reference to Established Trait Taxonomies. European Journal of Personality. 2001. Vol. 15. № 6. P. 425–448.
Rotter J.B. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs. 1966. Vol. 80. № 1. P. 1–28.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






