ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ПЕРФЕКЦІОНІЗМУ В ОСІБ СТУДЕНТСЬКОГО ВІКУ
Ключові слова:
перфекціонізм, самовдосконалення, ідеал, стандарт, особи студентського віку, сиблінгова позиціяАнотація
Сучасне суспільство характеризується інтенсивним розвитком соціальної взаємодії, що й простежуємо в залученості молоді в соціальні мережі та додатки для спілкування. Дана тенденція, як наслідок, супроводжується посиленим бажанням досягати нових вершин, бути досконалим і успішним, наслідувати свої ідеали і за короткий проміжок часу реалізовувати намічені цілі. Це прагнення позитивне, адже стимулює молоду людину до учіння, самовдосконалення, проте може зумовити занадто високі вимоги до себе, незадоволеність своїм життям, нівелювання власних досягнень, знань та вмінь, ворожість до того, що не відповідає окресленому людиною чи суспільством рівню. Стаття присвячена розкриттю особливостей прояву перфекціонізму в осіб студентського віку, що є актуальною проблемою в рамках інтенсивного розвитку соціальної взаємодії та прагнення досягати успіху в сучасному суспільстві. У процесі теоретичного аналізу операціоналізовано поняття «перфекціонізм», виокремлено структуру, типи, наслідки перфекціонізму, а також визначено його конструктивні та деструктивні прояви у студентському віці. Конструктивний перфекціонізм, а саме наполегливість, здатність ставити складні завдання та підтримувати високий рівень мотивації, сприяє академічній успішності студентів. Тоді як деструктивний перфекціонізм, що виникає в умовах страху помилок і недосяжних цілей, зумовлює стрес і емоційне вигорання, зниження самовпевненості. Проведене емпіричне дослідження було спрямоване на виявлення панівних характеристик перфекціонізму серед осіб студентського віку з різною сиблінговою позицією. Доведено, що існують відмінності між групами студентів із сиблінговими позиціями «єдина дитина», «наймолодша дитина», «середуща дитина», «найстарша дитина» за показниками загального рівня перфекціонізму, перфекціонізму, орієнтованого на себе, прагнення до порядку, організованості.
Посилання
Грубі Т., Середа О. Концепт «перфекціонізм» у свідомості науково-педагогічного персоналу вищої школи. Матеріали XV Міжнародної науково-практичної конференції – 2020. Переяслав-Хмельницький, 2020. С. 63–67. https://doi.org/10.31470/2706-7904-2020-15-63-67
Завада Т. Особливості мотиваційної сфери студентів з різним рівнем перфекціонізму. Рsychological journal. Київ, 2019. Vol. 5. Iss. 11. P. 283–296. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.11.19
Карамушка Л., Бондарчук О., Грубі Т. Методики дослідження перфекціонізму, трудоголізму та прокрастинації особистості : методичний посібник. Кам’янець-Подільський : ПП «Аксіома», 2019. 80 с.
Карпенко О. Перфекціонізм як проблема психології особистості. Правничий вісник Університету «КРОК». 2019. № 34. С. 144–150. URL: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/208/175
Корнієнко В., Іванова А. Особливості взаємозв’язку перфекціонізму та копінг-стратегій у студентів. Молодий вчений. 2020. Вип. 1. С. 34–38. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-1-77-8
Лоза О. Диференціація типів прояву перфекціонізму. Scientificword : електронний журнал. 2013. № 1 (12).
Павлова В. Перфекціонізм як психологічний феномен. Психологiчнi науки : збірник наукових праць. Запоріжжя, 2013. Т. 2. Вип. 10. С. 242–247.
Римарчук А. Перфекціонізм і його місце в успішності студентів. Сучасні проблеми науки. Гуманітарні науки : тези доповідей ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених. Київ, 2022. С. 260–262. URL: https://er.kai.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b2bffe95-e96d-44fe-ac00-c52d13583487/content
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






