ОПТИМІЗАЦІЯ РОЗВИТКУ МНЕМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБОМ РОЗВИВАЛЬНО-КОРЕКЦІЙНИХ ВПРАВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-21Ключові слова:
мнемічні процеси, пам’ять, молодший шкільний вік, розвивально-корекційні вправи, запам’ятовування, психологія пам’ятіАнотація
У статті досліджено проблему розвитку мнемічних процесів у дітей молодшого шкільного віку як одного з провідних чинників успішного засвоєння навчального матеріалу. Розкрито сутність поняття «пам’ять» у контексті загальної та вікової психології, акцентовано увагу на вікових особливостях мнемічної діяльності молодших школярів. Теоретичний аналіз сучасних досліджень у галузі психології засвідчив, що саме у віці 6–9 років відбувається активне формування основних видів пам’яті, таких як зорова, слухова та словесно-логічна. Обґрунтовано, що ефективне функціонування пам’яті є критично важливим для успішного оволодіння навчальним матеріалом, розвитку когнітивної сфери та формування інтелектуальної самостійності дитини. На основі аналізу наукових джерел і результатів власного дослідження авторка доводить, що розвиток пам’яті в молодшому шкільному віці потребує цілеспрямованого психолого- педагогічного впливу з урахуванням вікових, соціокультурних і мотиваційних чинників.Також, висвітлено результати емпіричного дослідження, проведеного на базі освітніх закладів Чернігівської області, у якому взяли участь 63 учні 2-х класів. Встановлено, що впровадження у навчальний процес спеціальної системи розвивально-корекційних вправ сприяє підвищенню рівня мнемічної активності.Спеціально організоване навчання передбачало застосування вправ із мнемотехніками, асоціативним мисленням, візуальним кодуванням інформації, а також ігрових і релаксаційних компонентів За результатами аналізу динаміки змін рівнів розвитку пам’яті встановлено значне покращення у дітей експериментальної групи після восьмитижневого циклу занять. Зроблено висновок про ефективність застосованої методики у формуванні психічних механізмів запам’ятовування. Отримані результати мають прикладне значення для вчителів початкової школи, практичних психологів, фахівців із дитячої психології, педагогіки та спеціальної освіти.
Посилання
Бєлкіна Г. О. Розвиток пізнавальних процесів у дітей молодшого шкільного віку. Чернівці : Рута, 2018. 184 с.
Волков І. Психологія пам’яті : навч. посіб. Київ : Либідь, 2020. 212 с.
Максименко С. Д. Загальна психологія. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 376 с.
Максименко С. Д., Пасічник І. Д. Стан та перспективи когнітивної психології в Україні. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2009. Вип. 12. С. 3–16.
Овдієнко І. М., Маруда Т.М. Розвиток пам’яті дітей молодшого шкільного віку засобами мнемотехніки. Психологічний і педагогічний дискурс: наукові записки вчених : збірник матеріалів конференції. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. С. 128–130. URL: https://enpuir.udu.edu.ua/entities/publication/37d55985-a9c6-4471-9793-bb1d2f963a6c (дата звернення: 29.05.2025).
Папуча М. В. Про цілісність і незавершеність творчості Л.С. Виготського (Гамлет психології). Психологія людини: Л. С. Виготський та сучасна наука : Збірник статей за редакцією М. В. Папучі. Випуск 2–3. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 419 с. С. 5–26.
Савченко О. Я. Початкова освіта : сучасні стратегії. Київ : Шкільний світ, 2021. 240 с.
Фера С. В., Єроніна О. М. Формування абстрактного мислення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Ключові питання наукових досліджень у сфері педагогіки та психології у ХХІ ст. : зб. тез наук. робіт учасників міжнар. наук.-практ. конф. (м. Львів, 24–25 січня 2020 р.). Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2020. Ч. 2. С. 35–38.
Фера С. В., Єронін О. В., Єроніна-Коливан Н. В. Особливості функціонування абстрактного мислення у школярів з інтелектуальними труднощами. Тринадцяті Сіверянські соціально-психологічні читання : матер. міжнар. наук. онлайн-конф. (25 листопада 2022 р., м. Чернігів) / за наук. ред. О. Ю. Дроздова. Чернігів : НУЧК ім. Т. Г. Шевченка, 2023. Т. 1. С. 154–157.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






