РОЗВИТОК СТРЕСОСТІЙКОСТІ У ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-20

Ключові слова:

стресостійкість, інклюзивно-ресурсний центр, професійна діяльність, психологічні чинники, емоційне вигорання, психічне здоров’я, саморегуляція, професійна стійкість, організаційне середовище, психологічна підтримка

Анотація

У статті аналізується розвиток стресостійкості як ключової складової професійної компетентності фахівців інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ). Розкрито теоретичні засади поняття «стресостійкість» у контексті професійної діяльності, окреслено його структуру, функції та значення для забезпечення ефективності фахової взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами. Особливу увагу приділено психологічним особливостям діяльності фахівців ІРЦ, які зумовлюють підвищене психоемоційне навантаження та потребу в ефективних механізмах саморегуляції. У публікації здійснено аналіз психологічних та організаційних чинників, що впливають на рівень стресостійкості працівників інклюзивно- ресурсних центрів. Висвітлено значення емоційного інтелекту, стійкості до професійного вигорання, соціальної підтримки, якості комунікативної взаємодії у колективі, стилю керівництва та особливостей корпоративної культури. Запропоновано результати діагностики рівня стресостійкості у фахівців ІРЦ із використанням сучасних психодіагностичних інструментів, що дозволяють визначити індивідуальні зони розвитку та потреби в психологічному супроводі. Окремо представлено методичні рекомендації щодо підвищення стресостійкості у професійній діяльності фахівців ІРЦ. Зокрема, акцентовано увагу на необхідності впровадження програм психологічної підтримки, тренінгів емоційної саморегуляції, розвитку навичок критичного мислення та рефлексії, формування позитивного професійного середовища.Підкреслюється важливість комплексного підходу до підтримки ментального здоров’я працівників у системі інклюзивної освіти, що сприяє підвищенню якості надання допомоги дітям з особливими потребами та забезпеченню професійної стабільності персоналу. Результати дослідження можуть бути використані у практичній діяльності керівників ІРЦ, психологів та педагогів для розробки ефективних стратегій профілактики професійного вигорання та збереження психічного здоров’я фахівців.

Посилання

Король О. Б. Психологічні особливості розвитку стресостійкості у майбутніх фахівців проєктного менеджменту: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю «053 – психологія». Тернопіль : ТНТУ, 2023. 106 с.

Міщенко М. С. Професійна стресостійкість фахівців інклюзивно-ресурсних центрів. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/12791/1/Profesiina%20stresostiikist%20fahivtsiv%20inklyuzyvno-resursnyh%20tsentriv.pdf (дата звернення: 27.06.2025).

Попередження професійного вигорання фахівців інклюзивної освіти. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/25420/1/Glavacka.pdf.

Стресостійкість як значуща риса фахівця інклюзивно-ресурсного центру. URL: https://kristti.com.ua/oblasnyj-navchalnyj-trening-stresostijkist-yak-znachushha-rysa-fahivtsya-inklyuzyvno-resursnogo-tsentru/

Чабанова А. А. Розвиток стресостійкості в процесі роботи в ІТ-сфері : кваліфікаційна магістерська робота ; наук. керівник О. В. Дрозд ; Чорномор. нац. ун-т ім. Петра Могили, Каф. психології. Миколаїв, 2024. 123 с.

Чумак А. М. Особливості розвитку стресостійкості сучасної молоді : кваліфікаційна магістерська робота ; наук. керівник Л. І. Тимчук ; Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, Ф-т педагогіки, психології та соціальної роботи, Каф. практичної психології. Чернівці, 2023. 95 с.

Ямська А. Стресостійкість студентів-психологів як умова успішної-- майбутньої професійної діяльності : кваліфікаційна дипломна робота на здобуття ступеня бакалавра ; наук. керівник О. Петяк ; Хмельницький нац. ун-т, Ф-т здоров’я, психології, фізичної культури та спорту, Каф. психології та педагогіки. Хмельницький, 2023. 46 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Стеценко, А. І., & Дегтяр, В. В. (2025). РОЗВИТОК СТРЕСОСТІЙКОСТІ У ФАХІВЦІВ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 145–152. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-20