ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СПРИЙМАННЯ ІНФОРМАЦІЇ: ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ Й ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-14Ключові слова:
сприймання, інформація, перцепція, когнітивні процеси, критичне мислення, військовослужбовці ЗСУ, історія психології, бойова діяльністьАнотація
У статті представлено історичний розвиток уявлень про сприймання інформації як складного психічного процесу, що зародився ще за часів античності й набув подальшого формування у філософській і психологічній науках. На основі аналізу класичних філософських концепцій і наукових досліджень, починаючи від поглядів античних філософів, зокрема Арістотеля й Епікура, продовжуючи розглядом ідей Рене Декарта та Джона Локка, а також науковими відкриттями Вільгельма Вундта, представників гештальтпсихології та сучасними психофізіологічними й когнітивними теоріями, висвітлено динаміку зміни поглядів на природу та механізми сприймання.Окрему увагу зосереджено на значенні досліджень Вільгельма Вундта, який одним із перших експериментально довів, що сприймання є не пасивним процесом, а передбачає активну інтеграцію отримуваної інформації з попереднім досвідом людини через процес аперцепції. Показано, що вагомий внесок у сучасне розуміння перцепції зробили представники гештальтпсихології, які пояснили, як різноманітні сенсорні сигнали організовуються мозком у цілісні перцептивні структури, підпорядковані законам фігури фону, близькості, схожості та інших гештальт-принципів.У статті наголошено, що в сучасній психології сприймання розглядається як багаторівневий процес, який містить не тільки відображення об’єктивних ознак навколишнього середовища, а й активне використання попередніх знань, мислення, антиципації, емоційно-мотиваційних та соціально-психологічних чинників. Особливий акцент зроблено на важливості адекватного сприймання інформації для військовослужбовців Збройних сил України, оскільки від цього залежить точність аналізу оперативної та тактичної обстановки, своєчасність ухвалення управлінських рішень, а також збереження життя й забезпечення високої бойової ефективності підрозділів. Зазначено, що помилки в сприйманні в умовах бойових дій можуть мати критичні наслідки, призводячи до суттєвих людських і матеріальних втрат. Тож психологічна підготовка військових повинна базуватися на всебічному врахуванні когнітивних, емоційних та соціально-психологічних аспектів перцепції.
Посилання
Бакаленко О. А. Психологія сприйняття та переробки інформації : навчальний посібник. Харків : ХНУРЕ, 2017. 124 с.
Варій М. Й. Загальна психологія : підручник. 3-тє видання. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 1007 с.
Гриньова Н. В. Історія психології : курс лекцій : навчальний посібник. Умань : Візаві, 2012. 209 с.
Дуткевич Т. В. Загальна психологія : теоретичний курс : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2022. 388 с.
Максименко С. Д., Соловієнко В. О. Загальна психологія : навчальний посібник. Київ : МАУП, 2000. 256 с.
Москаленко В. В. Соціальна психологія : підручник. 2-ге видання, виправлене та доповнене. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 688 с.
Психологія управління військами : підручник / В. І. Осьодло та ін. ; за заг. ред. В. В. Стасюка. 2-ге видання, перероблене та доповнене. Київ : Національний університет оборони України, 2024. 532 с.
Петрушов В. М., Толстов І. В. Філософія : нормативний курс : навчальний посібник. Харків : УкрДАЗТ, 2013. 341 с.
Стасюк В. В. Психологія управління військами : підручник. Київ : Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, 2014. 540 с.
Ягупов В. В. Військова психологія : методологія, теорія та практика : підручник. Київ : Psyhobook, 2023. 517 с.